2022-12-17, 10:06
Medlem
Fyndigt-namns avatar
2 man tält funkar men lite tight för två fullvuxna män
Citera
2022-12-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
2 man tält funkar men lite tight för två fullvuxna män

Jag har ett gammalt 3-mans tält Hilleberg Nallo 3 GT (det är modellen med absid/förtält). Funkar alldeles utmärkt för tre pers. För två pers funkar det också, men det blir onödigt stort för normala förhållanden under sommar halvåret, dvs mer att värma upp och mer att bära. Gissar på att två-mans tältet skulle vara perfekt för just två normal stora, normal långa personer. Men det beror ju på vad man ska göra. Ska man vara mer stationär? Är det vinter etc. Kan man ha packning i absiden eller måste den vara inne?
Senast redigerad av Sviskonboll 2022-12-17 kl. 10:13.
Citera
2022-12-18, 08:41
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Man kan även växa upp och bete sig som människa. Somliga saknar visserligen vuxna förebilder. Denna trådstart visar onekligen på ett tragiskt samhällstillstånd…

Vet inte hur man ska tolka din rädsla för att få stånd. Din kuk lär inte slinka in i din polares röv bara sådär och ni delar väl inte sovsäck?

Annars skulle jag säga att man går upp en storlek i tält om man vill bo bekvämt. Mitt tvåmannatält fungerar ypperligt men ska det delas blir det onödigt trångt.
Citera
2022-12-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag har ett gammalt 3-mans tält Hilleberg Nallo 3 GT (det är modellen med absid/förtält). Funkar alldeles utmärkt för tre pers. För två pers funkar det också, men det blir onödigt stort för normala förhållanden under sommar halvåret, dvs mer att värma upp och mer att bära. Gissar på att två-mans tältet skulle vara perfekt för just två normal stora, normal långa personer. Men det beror ju på vad man ska göra. Ska man vara mer stationär? Är det vinter etc. Kan man ha packning i absiden eller måste den vara inne?

Åh fasen, jag kör som andra här gärna något större, har 2-manna om ensam och 3 för 2. Länge sedan jag varit i 4-manna, vi brukar ha 2 tält då sen många år. Men flera i gänget är rätt långa. Sen är det ju såklart stor skillnad mellan tält också, och har aldrig tältat på vintern, dock frusit i snöstorm med 2 i 3-manna..
Citera
2022-12-18, 08:49
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
De flesta tält av lite bättre kvalitet har en absid där packning kan förvaras.

Haha, tror nog det handlar om tältmodell snarare än kvalitet när det kommer till absid. Men visst…
Citera
2022-12-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Ja men nu var det så att jag har pratat om friluftsliv med en kollega och han sa att han skulle campa i naturen på jul och nyårshelgen och då sa jag att jag gärna hänger på men då sa han att han bara har ett tvåmannatält så det går inte men jag ifrågasätter validiteten i hans påstående och eftersom jag inte vet så mycket om tält och friluftsliv frågar jag här på Flashback så jag kan argumentera mot honom på måndag så jag får följa med.
Han vill inte ha med dig helt enkelt, acceptera det.
Citera
2022-12-18, 13:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Haha, tror nog det handlar om tältmodell snarare än kvalitet när det kommer till absid. Men visst…
Kanske har fel, men min tanke var att lite enklare festivaltält sällan har absid.
Citera
2022-12-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Åh fasen, jag kör som andra här gärna något större, har 2-manna om ensam och 3 för 2. Länge sedan jag varit i 4-manna, vi brukar ha 2 tält då sen många år. Men flera i gänget är rätt långa. Sen är det ju såklart stor skillnad mellan tält också, och har aldrig tältat på vintern, dock frusit i snöstorm med 2 i 3-manna..

Ja, större är ju inte fel om man kan bära det. Jag kan nog hålla med om att enmanstält kan kännas litet. Har man en rejäl absid underlättar det mycket också. Sen spelar ju tälttypen ganska stor roll. Själstagande kupoltält eller den mer långsmala tubvarianten.
Citera
2022-12-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Ja, större är ju inte fel om man kan bära det. Jag kan nog hålla med om att enmanstält kan kännas litet. Har man en rejäl absid underlättar det mycket också. Sen spelar ju tälttypen ganska stor roll. Själstagande kupoltält eller den mer långsmala tubvarianten.

Det finns ju så otroligt lätta tält nu, men plånboken blir bra lätt också.. Har intalat mig själv att de är mycket känsligare och har så motiverat ett lite enklare, men hyfsat lätt tält av erkänt märke. Men nog lockar värstingarna.. Det är "som du säger" inte kul att bära onödig vikt.
Citera
2022-12-19, 22:25
Medlem
megacoolmans avatar
Det blir lite Brokeback Mountain-varning på det. Jag skulle satsa (no pun) på ett lite större om ni ska dela tält samt få plats med packning.
Såg två snubbar i somras som hade ett tält med två avdelningar med mellanvägg, som två innertält i ett yttertält. Det verkade rätt säkert om man vill undvika att råka skeda med sin kompis på natten

Jag åker med mc och tältar ibland, och har alltid ett eget tvåmanstält, för jag vill ha "lebensraum" och lite plats för packning och mcställ mm.
Citera
2022-12-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Han vill inte ha med dig helt enkelt, acceptera det.
Men tänk om han har fel?
Citera
2022-12-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det blir lite Brokeback Mountain-varning på det. Jag skulle satsa (no pun) på ett lite större om ni ska dela tält samt få plats med packning.
Såg två snubbar i somras som hade ett tält med två avdelningar med mellanvägg, som två innertält i ett yttertält. Det verkade rätt säkert om man vill undvika att råka skeda med sin kompis på natten

Jag åker med mc och tältar ibland, och har alltid ett eget tvåmanstält, för jag vill ha "lebensraum" och lite plats för packning och mcställ mm.
Det var ju en smart lösning med en avdelning i mitten. Jag ska föreslå det och se om han kan komma på andra tankar. Det vore hemlans trevlit att få komma ut i naturen lite och tälta. Men jag vill inte vakna upp med kuk i ryggen. Eller den där svettiga morgonstånddoften i tältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in