2022-12-21, 08:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag tror tyvärr att det här kommer att gå ut över de som redan har det värst.
Kommunerna är tvingade att spara pengar.

En bra sak med detta dock är att kommuner runt om i Sverige på allvar måste se över vart dom gödslar sina pengar.
Jag tänker på alla personliga assistenter, vård av närstående osv.
Hur mycket fusk och mygel finns det inte där?

Oj, det är mer än alla kan ana är jag rädd. Tyvärr kontrolleras inget och alla tror blint på vad personer säger och vad en läkare säger fast läkaren är en kusin till den sjuka.
Citera
2022-12-21, 08:58
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Klart att allt var planerat sedan länge: klimatbluffen coronabluffen vaccinbluffen kriget i ukrainabluffen är bara en del av det som planerats för den stora återställningen.
Citera
2022-12-21, 09:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men storleken på elräkningen påverkas ju inte av elgigantens avbetalningsplaner, eller hur?

Men det blir problem om ekonomin saknar marginal o sparande.
Citera
2022-12-21, 09:03
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Aha, så vad man BORDE ha gjort enligt dig är att köpa eller hyra boende anpassat efter räntor som gälde för 20 år sedan för att dessa under tid varit högre, eller flytta upp och ner, fram och tillbaka beroende på dagsinflationen? Är du verklig?

Nr1 så ska man se till att klara dom 7procenten du medgav till banken att du skulle kunna hantera, nu är räntorna inte så höga så det täcker gott och väl in inflation och elpriser.

Nr2 det du skriver kan man slippa om man har en väl tilltagen BUFFERT! Hade du sparat under sötbrödesdagarna så hade du haft kapital avsatt för sämre tider, men dom pengarna har väl gått till livets roliga? ***Nu menar jag inte dig personligen utan generellt***
Citera
2022-12-21, 09:03
Medlem
Det värsta av allt är att det troligtvis är vi som skött oss och ej dragit på oss skulder som kommer att få betala för kalaset i slutändan genom skuldsaneringar.....
Citera
2022-12-21, 09:05
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oj, det är mer än alla kan ana är jag rädd. Tyvärr kontrolleras inget och alla tror blint på vad personer säger och vad en läkare säger fast läkaren är en kusin till den sjuka.

Ja men det är det jag menar. Det kommer (förhoppningsvis) att bli hårdare att bara kunna fakturera kommunen för att man vårdar sin sjuka pappa som ingen sett på 5 år och som förmodligen inte ens finns i landet, eller kanske ens lever längre.

Man blir bra jävla förbannad när man läser om hur kommuner inte har råd att renovera ett badhus för ett par miljoner till sina medborgare men strör pengar till nysvenskar och melösa uppstartsjobb för att hålla statistiken snygg.
Citera
2022-12-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag tror också dom månaderna kommer vara slitsamma för många.

Varför tror du man går tillbaks till Nollränta?

Konsumtionen kommer tokrasa, efterfrågan går spikrakt nedåt, resultatet blir konkurser och lagerutförsäljningar. Det leder till arbetslöshet, med arbetslösheten kommer lägre inkomster, vilket ger fortsatt minskad efterfrågan. Istället för inflation slår prissättningen om och pekar rakt nedåt, vi får deflation. För att möta det kommer vi behöva få loss pengar till investeringar för att kickstarta ekonomin igen, det sker via räntesänkningar.

Med tanke på att inflation mäts mot motsvarande månad ett år bak så tror jag vi kan vara nere på riksbankens mål redan i maj. Februari-april kommer bli blodröda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Ingen har förutsett skojar du på mig eller haha...

Välkommen till Davos och World economic forum så kanske du förstår lite bättre.

Som den jag citerade i mitt svar skrev, så kan ju inte bankerna i sina lånekalkyler ha räknat med alla dessa faktorer, när man beviljat lån. Man har räknat på att hushållen ska klara rejält höjda räntor, men inte i kombination med alla dessa andra faktorer.
Menar du för övrigt att pandemin och kriget i ukraina borde gått att förutse, som om de varit planerade?

Vänta lite... jag ska bara gå och köpa aluminiumfolie till en ny hatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inte en chans i helvete

Vad ser du för tecken på att vi inte skulle gå in i en djup svacka?
Citera
2022-12-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Frågan är om vi kommer tillbaka till nollränta, det var ju en helt galen tanke som ligger bakom just de problemen vi upplever nu. Det här är det nya normala, nollräntan var ett undantag. För en sisådär 30-35 år sedan låg räntan på 13-15%.

Det var väl iofs mer falet när vi låg på 15%? Men iom att vi har haft minusränta under en period med OK och stabil ekonomi så känns det osannolikt att vi inte skulle gå dit igen vid en extrem tvärbromsning.
Citera
2022-12-21, 09:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Jag tror att 1850 talets Fattigsverige kommer framstå som en liten bris jämfört med det som kommer.
Dagens överdrift! Jag tror också att 2023 blir ett tufft år, men att jämföra det med 1800-talet är verklighetsfrånvänt.
Citera
2022-12-21, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Kan du ge ett exempel på varför?

En familj med ett par barn som tjänar, låt säga 35 - 40 000 var i månaden + barnbidrag. Det är väl den normalaste inkomsten typ
Dom har haft ekonomiska muskler att leva ett "gott" liv.

Skillnaden nu är att den familjen skippar att åka på restaurang nån gång i månaden.
Dom måste skippa skidresan och hyrstugan i fjällen i år.
Istället för att bjuda vänner på middag med amaronevin och oxfilé så föreslår dom knytkalas.
Kanske t om dom reser till och från med buss/tåg istället för att ta bilen helt i onödan som många gör.

Med bara dessa saker så spar en familj många tusenlappar.

Sen är det såklart en helt annan sak om man redan nu lever på marginalen och det är det kanske en del som gör, men för gemene man så att säga. En familj med stabila inkomster som vant sig med att kunna göra det "lilla extra" kommer det inte att göra nån större skillnad. Ja, förutom att dom inte kan göra ovanstående grejer då såklart.

Du pratar om etniska svenskar (och skötsamma blattar) mittilivet där man är gifta eller sammanboende. Många av dom har kommit in på bostadsmarknaden pre-12, samt fått finfiina reallöneökningar sen -12. Gott så.

Men dom är en klar minoritet, dom flesta svenskar klarar inte ens av en oförutsedd avgift på 20 k, även om dom tömmer alla konton dom har samt flippar iväg grejer på Marketplace.

Tror som många i tråden att det blir blodbad från jan-juni. Förhoppningsvis dippar inflationen åårdentligt framåt sommaren.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2022-12-21 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in