2022-12-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Aha, så vad man BORDE ha gjort enligt dig är att köpa eller hyra boende anpassat efter räntor som gälde för 20 år sedan för att dessa under tid varit högre, eller flytta upp och ner, fram och tillbaka beroende på dagsinflationen? Är du verklig?
Självklart måste man hålla koll på hur det har sett ut historiskt. Man kan inte anta att bara för att lån är billiga idag så kommer de att vara billiga imorgon också. Det är över en 30-års period man ska titta. Men det är inte så sexigt så det struntar folk i. Att systemet är ohållbart blundar man också för. Sen när verkligheten knackar på undrar du vem som är på riktigt?
Citera
2022-12-21, 08:11
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Olika faller ödets lotter..
https://www.dn.se/ekonomi/svenskar-rekordbelanade-men-i-bastutrask-kops-husen-kontant/

Betalartikel..landsbygdens hämnd mot stadifieringen?

Det känns lite så.
Vi bor också på landet (inte Norrland dock) och har minimala lån på huset, inga billån och inga krediter.

En kombination av att man inte betalat fantasisummor för hus, och att man inte lever i medelklassens ekorrhjul med Tesla, spa-bad, thailandsresor, renoveringar för att imponera på grannarna osv.

Kan villigt erkänna att jag är lite skadeglad.
Citera
2022-12-21, 08:15
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Precis! Ingen har förutsett denna extrema ökning av kostnader för hushållen. Både el och kraftigt ökande matpriser, drivmedel mm.

Ingen har förutsett skojar du på mig eller haha...

Välkommen till Davos och World economic forum så kanske du förstår lite bättre.
Citera
2022-12-21, 08:20
Medlem
2019 efter nästan 10 år av högkonjunktur och nollränta

"En av fem klarar inte oväntad utgift på 12 000"

"Yngre vuxna personer har också svårare att klara av en större oförutsedd utgift. I åldersgruppen 25–34 år saknar drygt var fjärde person kontantmarginal jämfört med en av åtta i åldersgruppen 65–74 år."

". Bland ensamstående med barn saknar nästan varannan person kontantmarginal"

"Närmare sex av tio personer i Sverige som är födda utanför Europa saknar marginal för oförutsedda utgifter, jämfört med var sjunde person som är född i Sverige. Andelen har ökat från drygt 40 procent 2008–2009 till nästan 60 procent 2018–2019."

https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovantad-utgift-pa-12-000/
Citera
2022-12-21, 08:24
Medlem
K-Glitchens avatar
Så länge en familj har ett varsitt jobb att gå till så är det väl inte så att dom måste lämna hus och hem.
Låt vara att man kanske måste skippa mallorca och restaurangbesök några gånger men jag tror inte alls att vi kommer att se det nya "fattigsverige" som vissa anser här.
Citera
2022-12-21, 08:25
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det känns lite så.
Vi bor också på landet (inte Norrland dock) och har minimala lån på huset, inga billån och inga krediter.

En kombination av att man inte betalat fantasisummor för hus, och att man inte lever i medelklassens ekorrhjul med Tesla, spa-bad, thailandsresor, renoveringar för att imponera på grannarna osv.

Kan villigt erkänna att jag är lite skadeglad.
Det borde du inte vara eftersom det drabbar även sparsamma människor när valutan urholkas.
Citera
2022-12-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Självklart måste man hålla koll på hur det har sett ut historiskt. Man kan inte anta att bara för att lån är billiga idag så kommer de att vara billiga imorgon också. Det är över en 30-års period man ska titta. Men det är inte så sexigt så det struntar folk i. Att systemet är ohållbart blundar man också för. Sen när verkligheten knackar på undrar du vem som är på riktigt?

Ja, att anpassa magen efter plånboken är jag helt med på men boende man köper gäller ju här och nu. Men nuvarande pris, ränta och elkostnader. Visst kan och ska man ha marginaler, men de extrema uppgångar på allt under så kort tid vi har nu är ju orealistiskt att kräva ha hävstång på var och en. En viss skillnad på 4-5 kkr ökning och över 20.000 på ett par månader under flera månader i värsta fall på el, mat, energi och andra vardagliga utgifter som nödvändiga lån.

För det är inte lyxkonsumtion vi pratar om. Så nej, jag delar i detta fallet inte alls din åsikt om "att det borde man tänkt och förberett sig på vad som komma skall"

Att håna eller skrika haha, vad var det jag sa, vad ger det mer än möjligt bittert håna andra för att fylla på avsaknaden av egen framgång eller livssituation att dela med de som haft det bättre? Onödigt och ynkligt att vara the little man i sådan situation.

Vi påverkad alla av detta mer eller mindre. Negativt.
Citera
2022-12-21, 08:29
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Så länge en familj har ett varsitt jobb att gå till så är det väl inte så att dom måste lämna hus och hem.
Låt vara att man kanske måste skippa mallorca och restaurangbesök några gånger men jag tror inte alls att vi kommer att se det nya "fattigsverige" som vissa anser här.

Jag tror att 1850 talets Fattigsverige kommer framstå som en liten bris jämfört med det som kommer.
Citera
2022-12-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Betalar man inte sina räkningar så blir det inkasso. O nu så får det många på marginalen det kärvt.
Elräkning, amorteringar på TV, Spa, tvättmaskin. Men även semesterresan. Leasing på bilen etc. Listan kan göras hur lång som helst. Gå in på elektronikbutikerna, o se att allt kan delas upp på 24 månader….

Jo, men storleken på elräkningen påverkas ju inte av elgigantens avbetalningsplaner, eller hur?
Citera
2022-12-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

för att få ned inflationen måste arbetslösheten öka, frågan är bara hur mycket
Citera
2022-12-21, 08:35
Medlem
Bra, alla 90 talister som överbelånat sig för 4 miljoners villor och Teslor får nu sitt straff. Nu har de lärt sig att man ska ICKE leva över sin förmåga!
Citera
2022-12-21, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?

Jag pendlar en del mellan Norge och Sverige pga arbete.

Jag märker ingen skillnad alls i Sverige hos Svenssonfamiljer och vanlig medelklass.

Det måste vara blattarna i förorten som drar upp statistiken.

I Norge däremot sliter många av helt vanlig folk. De köper ved upp till öronen och en del har typ 15 grader inomhus. Trots att de får 90% av elpriset täckt.

Men svenskar har ju visserligen alltid haft högre genomsnittlig köpkraft än norrmannen Alltså att man får mer för pengarna. Men då räknas alla blattar med. Medelsvensson har det såklart mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in