2022-12-21, 00:29
Medlem
Bandida.locas avatar
Dagens 80 och 90-tals generation har fanimig inte lärt sig av föräldragenerationen som fick uppleva 90-talskrisen.

Själv myser jag föraktfullt åt alla kioskmongon som köpt hus för 4-5 miljoner på en plats där två bilar krävs. Ex Kungsbacka med omnejd och jobb i Götet eller Varberg. Gärna en unge eller två på det. Räknar med att dessa par i 30-40årsåldern sitter och grinar över att de inte kan åka till Thailand på länge.

Jag är otroligt nöjd med att världen faller samman på både mikro och makronivå.
Jag sitter med en månadslön på banken, ett huslån i samma prisklass och anställd i ett bristyrke med lysande arbetsgmarknad och för den smarte även välavlönat. VEM kunde inte se detta komma? I mars 2020? De synskade?
Citera
2022-12-21, 00:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vad jag vet brukar man sälja fakturorna för typ halva skulden till diverse skumma bolag som sedan driver in pengarna alla tänkbara sätt genom kriminella figurer.

Ett uppsving för entreprenörerna i HA. O nu konkurrensutsatt av de andra nätverken.

I morgon göder utespa, vattenskoter o Maldierna semestern de kriminella gängen.

Citera
2022-12-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej dom har inte missat elpriserna men likförbannat blir dom chockade när elräkningarna kommer konstig nog.

Folk har köpt för dyra hus och belånat upp husen när lånekalaset var över för att köpa sådant dom inte haft pengar till tidigare. Med allt nu som gått upp som räntor, el, mat, drivmedel etc etc så gör det att folk inte klarar av att betala sina räkningar.
Sen finns det säkert dom som investerat i huset för att få lägre elräkningar som du säger men tror dom är väldigt få.

Som jag i en annan tråd; blir man chockad när man öppnar elräkningen måste man vara efterbliven, då både pris och förbrukning är bara att logga in på sina sidor hos närleverantören och kolla, så ser man ungefär vart man hamnar redan nu.

Jag kollar förbrukningen varje dag i greenly appen, och ser dels hur mycket per dag men även per timme och håller på att laborera med hur mycket jag kan flytta till natten.

Men samtidigt är många dumma i huvudet också, det håller jag med om...
Citera
2022-12-21, 00:33
Medlem
De enda jag tycker synd om är våra pensionärer med kass pension som bott i samma avbetalda hus i 30-40 år nu när elen blir skitdyr. Många har dålig koll på elförbrukningen samtidigt som de lär ha det varmt inomhus. Dessutom orenoverade och energislukande kåkar
Citera
2022-12-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Delvis skattemedel och delvis avgifter.
skulle vara intressant och veta fördelningen på dessa.
Lite tråkigt att kronofogden inte visar mer konkret data än så
Citera
2022-12-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det kostar 600 spänn om jag minns rätt att lämna över ett ärende till Kronofogden, men den summan läggs på skulden.
Men om skulden inte betalas in vet jag inte om den då faktureras den som anlitat kronofogden eller ligger kvar på den är skyldig pengar.

600 är utmätningskostnaden, att lämna ärendet till kfm kostar 300.

Initialkostnaden erläggs av den som ansöker om bf, detta med rätt att utfå beloppet av gl. Utmätningskostnaden påförs gl, men om denne inte kan betala får borgenären bestrida denna kostnad.
Citera
2022-12-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Sedan kan jag självklart hålla med om att man borde förbjuda bolag från att ge ut lättvindiga lån med ockerränta.
Det borde finnas lagar på max ränta och hur mycket lån en människa får ta.
Dvs att bolag och banker inte kan låna ut mera till någon som redan har nått upp till ett visst belopp.

Tror det finns det; 40%. Detta märks om man tittar på tidiga avsnitt av Lyxfällan, där räntan ibland var över hundra procent, och jämför med sena avsnitt där räntan är lägre.
Citera
2022-12-21, 00:39
Medlem
Polis2010s avatar
Jag har stor sorg. Såg det inte komma. Köpt elbil. Vilka jävla idioter det finns. Nu sitter de i sina hybrider och Teslas och fattar inte hur det kunde bli så här. Må de betala tillbaka eller brinna i helvetet.
Citera
2022-12-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
skulle vara intressant och veta fördelningen på dessa.
Lite tråkigt att kronofogden inte visar mer konkret data än så
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/avgifter-och-kostnader

Man får 2 miljarder från staten, vilket inte är speciellt mycket för en så stor myndighet. Tar du t.ex Arbetsförmedlingen så kostar den 80 miljarder.

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Att man inte har en buffert kan ha sina skäl. Det är illa att önska andra lidande och elände för det. Man förvånas inte längre av er bitterhet. Avsmak.

Det är inte så att Lyxfällanklientelet är representativt för den svenska låntagaren. Jag har ett bolån, leasingbil, en buffert och stabila finanser.
Eh, "hyresrättsrunkarna" har väl väldigt goda anledningar till att vara arg på alla oansvariga bolånetorskar vi har i landet? Och om man ska kalla någon grupp för runkare så är väl det en mer korrekt benämning på bolånetorskarna som sitter i knä på varandra och vurmar om att huspriser bara går upp och att man tjänar pengar på att låna till att köpa hus.

Jag förstår inte hur det skulle vara fel eller bittert att påpeka att många husköpare varit fullständigt oansvariga och tillsammans bidragit till att göra hela landets ekonomi sårbar. Det låter mycket mer som att det är bolånetorskarna som har någon sorts hat eller bitterhet, att se ner på folk i hyrd bostad verkar vara en del av grupprunkning som pågått, medan man stönar om hur huspriser bara kan gå upp

Varför tror du att man införde lagar och regler kring amorteringar av bostadslån helt plötsligt, tror du att det var för att
1. Man tyckte det var en rolig idé.
eller
2. Att man insett hur farligt och ohållbart det har blivit med att ha en så överbelånad befolkning ifall det händer något i världen och att ha en trasig bostadsmarknad med rusande priser där folk tävlar om vem som kan belåna sig mest på alla bostadsköp.

Vi har haft en liknande situation på bostadsmarknaden förut, det resulterade i en krasch och att värdeökningen på hus sen nästan avstannade under 100 år. https://www.di.se/nyheter/forskaren-boprisrallyt-inte-unikt-historiskt/

Allt som återstår att se nu är om regeringen kommer att rädda bolånetorskarna igenom att skjuta problemet framåt igenom att pressa ner räntorna igen så vi ser en ännu större katastrof nästa gång något händer, alternativet är ju att man istället avslutar barnkalaset och återupprättar regler för att återgå till en mer hälsosam och fungerande bostadsmarknad. Men det skulle drabba många husägare väldigt hårt med huspriser som kommer sjunka under tiotals år om man går den vägen.
Citera
2022-12-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
De enda jag tycker synd om är våra pensionärer med kass pension som bott i samma avbetalda hus i 30-40 år nu när elen blir skitdyr. Många har dålig koll på elförbrukningen samtidigt som de lär ha det varmt inomhus. Dessutom orenoverade och energislukande kåkar

Är det de de enda det är synd om?

Sälj den obelånade kåken och gör en jättevinst och lev livet, eller skaffa ett anpassat boende till ålderns höst.

Hur synd kan det vara om dom?
Citera
2022-12-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Även erbjudanden från bolag om avbetalning på varor som möbler mm.
Förbjud avbetalning för köp av varor helt enkelt.
.
Men avbetalning är bra, ingen ränta och inga dolda avgifter alls.
Man betalar bara det man köpt fast under x år.
så gör eliten
Citera
2022-12-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Är det de de enda det är synd om?

Sälj den obelånade kåken och gör en jättevinst och lev livet, eller skaffa ett anpassat boende till ålderns höst.

Hur synd kan det vara om dom?
Jättevinst? På en orenoverad kåk på landet för småsummor? Neh. Klart dom ska kunna bo kvar där dom alltid bott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in