Citat:
Ursprungligen postat av
Amazon-mannen
Jag vet inget om fallet, men bristande belysning på cykeln och att cykla i trafiken ( som sagt, cykelbanan ligger pa andra sidan gatan) ..
Citat:
Ursprungligen postat av
tntmartin
Man skulle vilja höra från någon som såg olyckan.
Skulle gissa att cykeln saknade lyse eller gjorde något oväntat. Bussar kör om dig om de ser dig.
Tyvärr är många cyklister i Malmö väldigt okunniga när det kommer till trafikregler/vett, kan varit ett sådant fall.
I detta fall är det vid byggarbetsplatsen. Kanske har personen börjat turen på trottoaren och sen kört ut i gatan pga byggarbetsplatsen. Som någon skrev finns cykelbana på andra sidan gatan och korsande industrigatan har också cykelbana. Man behöver inte cyklar på gatan, såvida man inte kommer gåendes från kyrkogården och ska ta sig till närmsta cykelbana.
Tragiskt oavsett skuld.
Korsningen Industrigatan/Nobelvägen är en korsning för både bilar och cyklar, med rödljus för båda. Ofta tror bilister att det bara är att köra gasen i botten och svänga när de ser grönt och missar att faktiskt svänger in mot ett körfält för cyklister vilka korsar överfarten. Jag har själv haft ett par close calls i den korsningen av den anledningen.
Men eftersom det är en buss som är inblandad så tänker jag att den lika gärna kan ha bränt genom korsningen mot rött. Bussförarna i Malmö är helt livsfarliga. Jag har sett dem köra mot rött, och har nästan blivit påkörd på övergångsställen flera gånger.
edit: eller vänta, cyklade personen i bilarnas körfält?