2022-12-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja det är EN av de metoder PS använder sig av. Att inte svara eller svara med whataboutism. Svara med motfråga..
Ställa frågor, kräva svar, exakta inte svara med annat grumliga länkar som man skall söka efter själv...

En foliehatt in action eller värre?

Ja det kan man verkligen fråga sig. Han är hal som en ål oavsett.
Citera
2022-12-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har du info om Sverige ska ta tillbaka Vorpommern? About fucking time.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad svamlar du om?

Ska Tyskland gå över och samarbeta med Ryssland nu eller vad tror du ska hända?

USA, Kina huvudfiende.

Problemet är givetvis att varken Polen eller Sverige har någon som helst förmåga att på egen hand öka sitt territorium eller inflytande.
Om Sverige skulle försöka ta tillbaka forna svenska landområden, då skulle vi vara precis lika beroende av assistans från andra *mäktiga" länder, som polackerna i Ukraina!
Citera
2022-12-20, 14:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I början av kriget så lyckades Ryssland störa ut mycket av det ukrainska luftvärnet med sådana elektroniska metoder, och kunde flyga mer, men de var fortfarande sårbara för handhållna luftvärnsrobotar; och USA hade ju hunnit flyga dit stinger-robotar precis innan invasionen.

Men Ukraina anpassade sig till det så återigen var det misslyckandet att avgöra kriget snabbt som satte käppar i hjulet. När Ryssland inte längre hade överraskningsmomentet så gick det år helvete. Ukraina anpassade sig och då tog det stopp på alla fronter. 25 mars började redan Ukraina ta tillbaka orter utanför Kiev. Redan då var det för sent. Resten har bara varit en lång nedbrytning av Ryska Federationen som statsbildning militärt, ekonomiskt, moraliskt, kulturellt och diplomatiskt.
Jo, jag har skrivit det förr: det övertag ryssarna hade i form av ett slags överraskningsmoment gick förlorat. Vi kommer förmodligen aldrig vara med om samma sak igen under vår livstid; alltså ett land i Europa som samlar trupp och materiel vid gränsen tlll ett grannland i samma omfattning utan att "all hell breaks loose" i ett tidigare skede.

Gör de om samma sak i början på 2023 blir det ändå inte samma sak, eller vad man ska säga. Det blir kanske hårdare strider. Ukraina får göra stora truppförflyttningar. Men överraskningsmomentet saknas.
Citera
2022-12-20, 14:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är helt söndertaggad, så kort svar och lite svårt att minnas kontexten. 2021 fanns det risk för Donbass befolkning om Ryssland inte stöttat DPR/LPR. Donbass konflikten hade då så småningom avslutats med ett inbördeskrig, möjligen etnisk rensning påföljande.

2014 var det spänt men inga pågående stridigheter. Vem vet vad som hänt om Girkin inte hade gett sig in i Donbass? Han har själv sagt att han tror att några få hade dött, och sedan hade Kiev fått makten över Donbass. Hade Odessa upprepats där? Eller något värre? Vem vet.

Du verkar tycka att eftersom där varit 0 Odessa-incidenter så är det bevis för att det hade gått bra. Det tycker inte jag, det var ovisst. Men det hade ur ett human rights-perspektiv varit ett mer optimalt agerande av Ryssland att avvakta och se om där blivit oro, och uppmuntra till civilt motstånd om de inte längre ville styras av Kiev.

Men Ryssland bedömde att det var viktigt att markera mot Euromaidan ännu mer, för att inte liknande situationer skulle uppstå igen. På sätt och vis offrade man befolkningen i Donbass för moralen om att Euromaidan-beteende var oacceptabelt.

Men lyssna nu, varför det är spänt, eller oroligheter i Donbass har ju BARA med Ryssland att göra. Det är ju därför jag frågar dig gång på gång vilka oroligheter som fanns INNAN dom gröna männen var på Krim? Svaret är ju att det inte var oroligt alls. Utan det blev efter Krim, tack vare att Poopin stödjer terrorister i Donbass.

Således är ALLT Rysslands fel.
Citera
2022-12-20, 14:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Organisationen "Lublin-triangeln" visar klart vad Polen har för avsikter.
Idag ingår Polen, Litauen och Ukraina, med man har också försökt få med Belarus, för att historiska (stor)Polen skall bli komplett, och en del av EU.

Vi får väl se framöver hur främst Tyskland kommer att agera, om de också vill återupprätta sina forna territorier?

Dags att Finland återtar Karelen som ockuperas av ryssar. Danskarna har jag hört sneglar åt skåne. Sen är St Petersburg definitivt svenskt territorium.

Kineserna är nog sugna på att ta över östra delarna av ryssland nu när ryssen ligger på rygg och kvider som en skållad gris.
Senast redigerad av raskens 2022-12-20 kl. 14:39.
Citera
2022-12-20, 14:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Problemet är givetvis att varken Polen eller Sverige har någon som helst förmåga att på egen hand öka sitt territorium eller inflytande.
Om Sverige skulle försöka ta tillbaka forna svenska landområden, då skulle vi vara precis lika beroende av assistans från andra *mäktiga" länder, som polackerna i Ukraina!

Jag utesluter inte alls att Polen helt utan assistans skulle besegra Ryssland anno februari 2022. Idag? Tveklöst.

Men idén att Polen, Lettland, Sverige, Holland och även Ukraina skulle vara ute efter nytt territorium - det utesluter jag.
Citera
2022-12-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Jo.

https://omni.se/rysk-nyhetsbyra-explosion-pa-gasledning-till-europa/a/P45rvX

Aah, slarv med rökningen igen. Lustigt med den klassiska förnekelsen av dödsoffer från rysk sida, som redan har ändrats till tre stycken. Kommer väl bli ett tjugotal till slut.
Citera
2022-12-20, 14:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tror du att Sverige har som ambition att utöka sin landareal? På riktigt?

Lever du i någon form av RISK-värld eller?
https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/risk.html
Citera
2022-12-20, 14:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Läs på lite själv om de där biolabben, jag har inte intresserat mig mycket för det. De har en annan historik än Sahlgrenska. Jag vet lite om biologi. Jag tror det är hypotetiskt möjligt att skapa något som slår hårdare mot slaver, men det blir inte diskret, slår bara mot slaver. I krig kan du använda dem, och därefter sätta in förband som består av en helt annan etnicitet (t ex bara färgade, eller bara koreaner, eller whatever). Ukrainare är tillräckligt lika slaver för att man ska kunna använda dem som försökspersoner. Men jag tror det är en detalj i kriget så inte där man ska fokusera där på det stora hela. Det är bara ett av flera exempel på små pay-offs ryssarna fick vid Kiev-offensiven.

Haha jag dör. Om du nu vet så lite om biologi, hur kan du ge dig in på såna spekulationer? Det är ju bland det sjukaste jag läst i denna tråd.

därefter sätta in förband som består av en helt annan etnicitet (t ex bara färgade, eller bara koreaner

Här kommer koreanerna och de färgade!
Citera
2022-12-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha jag dör. Om du nu vet så lite om biologi, hur kan du ge dig in på såna spekulationer? Det är ju bland det sjukaste jag läst i denna tråd.

därefter sätta in förband som består av en helt annan etnicitet (t ex bara färgade, eller bara koreaner

Här kommer koreanerna och de färgade!
Haha kanske det är därför det ryssljögs om att väskbajsartsargitler skulle sätta in afrikaner och nordkoreaner på fronten
Undrar vad som hände med dem? Frös de ihjäl på tåget?
Citera
2022-12-20, 15:16
Medlem
nidhoogens avatar
"Elen är återställd i Ukraina! Ägd ryZZland!" - anonym Flashbackare

https://t.me/azmilitary11/31349

🇺🇦🚫🔌💡⚡️The head of the Kiev regional military administration Alexey Kuleba said that "80% of the region remains without electricity."

https://t.me/azmilitary11/31352?single

🇺🇦🚫🔌💡⚡️"There is a significant shortage of power in the Ukrainian energy system," Ukrenergo.
Citera
2022-12-20, 15:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
AFU soldat i livetv hävdar att Mariupol där runt 2000 Azogråttor gav upp var ingenting jämfört med Bakhmut och Orkestern.

https://t.me/azmilitary11/31344

🇷🇺⚔️🇺🇦AFU soldier on the air of the Ukrainian TV channel spoke about the situation in Bakhmut:

"It was still normal in Mariupol, but what we see in Bakhmut is just piz..ec(f****d up)!"

Ändå besökte Zelensky Bakhmut. Ballar av stål där.

Nu har någon dammsugit Telegram igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in