2022-12-20, 14:18
Medlem
Hej FB.

Det är sällan man ser några kaffe intresserade människor här. Folk föredrar Gevalia och Löfbergs. Riktigtkaffe är ett forum med många kaffe intresserade. Hur många här är intresserad av kaffe som en hobby? Har ni något bryggnings metod som ni särkilt gillar. Har ni ett favorit rosteri?
Citera
2022-12-20, 14:22
Medlem
Har någon provat att rosta själva?
Vad händer om man blandar olika rostgrader, lite som med ölbryggeri med olika maltsorter?
Citera
2022-12-20, 14:40
Medlem
Varför skulle man ha kaffe som intresse då?

Är väl samma sak som att ha coca cola som intresse?

Ingen bryr sig va de dricker sålänge de får sitt koffeinberoende dämpat
Citera
2022-12-20, 14:44
Medlem
GrillTeknikers avatar
Lustigt sammanträffande - provade i dagarna "fint" kaffe från ett lokalt "mikrorosteri". Gudbevars vad trist och blaskigt. Dyrt dessutom! Tacka vet jag vanligt köpekaffe - Lavazza, Gevalia, Löfbergs, Arvid, etc.

Så nej, är inte intresserad av diverse överhajpade hipsterrosterier som drivs av "kaffe intresserade", däremot av att dricka gott kaffe.
Citera
2022-12-20, 14:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catboyerik
Hej FB.

Det är sällan man ser några kaffe intresserade människor här. Folk föredrar Gevalia och Löfbergs. Riktigtkaffe är ett forum med många kaffe intresserade. Hur många här är intresserad av kaffe som en hobby? Har ni något bryggnings metod som ni särkilt gillar. Har ni ett favorit rosteri?
Åh, det här skulle man kunna nörda ner sig i.

Mala bönorna själv, se om grovleken har någon inverkan.
Prova olika bönor, laborera med mängder med spännande smaker.

Kanske något att pyssla med som pensionär, när den dagen kommer.
Citera
2022-12-20, 17:01
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catboyerik
Hej FB.

”Mm det här är ett fint kaffe med nötig smak. Endast 20% av människorna som samlade kaffebönorna är barnarbetare”.

Det är trevligt med kaffe så jag ser egentligen inget konstigt att ha intresse för det. Lite som whiskey.

Jag föredrar Arvid.
Citera
2022-12-21, 01:02
Medlem
Knastratts avatar
Var kaffekonnässör ett tag. Gick igenom hela Johan & Nyströms repertoar. Älskade Raja Batak, Ethiopia Weleda och Sumatra Gayo Mountain samt, givetvis Jamaican Blue Mountain.

Nu kör jag Löfbergs Organic Coffee lovers bönor, keramisk malare, 92 grader temperatur i en prezzobryggare och fyra och en halv minut innan jag serverar.

Åker dit på något Johan & Nyström ibland…
Citera
2022-12-21, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Vad händer om man blandar olika rostgrader, lite som med ölbryggeri med olika maltsorter?
Jag har provat att rosta bönor själv men det blir en massa rök som tränger ut ur ugnen och på det hela taget är det inte värt besväret. Det finns ju så gott om kaffe att köpa som är både nyrostat och gott som man vill ha det, så det där med att rosta själv känns helt onödigt.

Visst kan man blanda bönor med olika rostningsgrad och ett bra exempel på det är Sibyllans diplomatblandning. Det är gjort på bönor från Kenya, Colombia och Brasilien och en av dom bönorna är mörkrostad och dom andra två är mellanrostade. Om man tar en handfull bönor i handen ser man tydligt att en del bönor är betydligt mörkare än dom andra. Diplomatblandningen är ett väldigt gott kaffe.

Sibyllans är väldigt seriösa med sitt kaffe och rostar allt själva och kan rekommenderas om man vill ha bra kaffe och helst skall man köpa hela bönor och mala själv, precis innan man brygger kaffet. Om man går till butiken på Sibyllegatan så kan man ibland känna en lukt av rostat kaffe ut på gatan och det luktar väldigt gott och trevligt.

https://sibyllans.se/product/sibyllans-diplomatblandning/

https://sibyllans.se/product-category/kaffe/
Citera
2022-12-21, 10:30
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:

Jag har testat en gång, men det är en idiotisk prissättning på råa bönor. Varför är rostade, malda samt paketerat kaffe mycket billigare?

Om råa bönor hade en rimlig prissättning, så skulle jag naturligtvis rosta själv. Det är ganska enkelt att rosta bönor på en plåt i ugnen.

HUR ROSTAR MAN KAFFE HEMMA?

Citera
2022-12-21, 16:45
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
minns när jag köpte en hemma expresso maskin och tillbehör för 20 tusen. Fick lära mig en hel del då jag köpte en med singel element men man skulle tydligen köpa den med dubbla element som kostade det dubbla priset. neeh inget för mig efter 1 månad, blev mycket slöseri med mjölk och kaffe då man tränade på att göra latte art. Bryggkaffe gör allt och lite till. Är ingen expert på brygg kaffe och bönor osv. men Avrvid nordkvist Svea är mitt val nu efter att provsmakat alla stora märken hos Ica. Bergstrands är annars ett bra val och gott kaffe
Citera
2022-12-24, 01:18
Medlem
Citat:

Tror inte att blanda olika rostningar är en bra idé. Ljusrostat kaffe vill man mala finare och mörk grövre. Även att man ska ha nästan kokande vatten för ljust och ~80 grader för mörkt. Att rosta kaffe själv är väldigt brett ämne och kräver mycket kunskap.
Citera
2022-12-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Varför skulle man ha kaffe som intresse då?

Är väl samma sak som att ha coca cola som intresse?

Ingen bryr sig va de dricker sålänge de får sitt koffeinberoende dämpat

Många har öl som intresse. Folk gillar att dricka gott öl och testa olika sorter. Känner många som även gillar att brygga öl själv. Dricker kaffe delvis för koffein men också för smaken. Själv avskyr jag snabbkaffe och skulle inte dricka det även om jag hade koffein abstinens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in