2022-12-20, 12:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Använder Ryssland kärnvapen offensivt är Ryssland som nation körd.
Tröskeln för att använda kärnvapen är betydligt högre än "det är bekvämt".
Visst är tröskeln hög nu. Men när det har dött ett par hundratusentals på båda sidor kan man lätt argumentera för det. "För att få slut på kriget och spara liv". Samma nonsens USA använde. Och det kanske var korrekt, jag vet inte. Speciellt om det är riktad mot att slå ut soldater för att få slut på kriget.
Citera
2022-12-20, 12:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag ser två potentiella alternativ.

Nato länder tröttnar och slutar sända vapen = Ryssland vinner
Ryssland tröttnar/tvingas till att använda kärnvapen = Ryssland vinner

Frågan är om Nato kan sluta? Det känns som man går all in och inte kan vända tillbaka.
Alternativ 2 är uteslutet.

Alternativ 1 är också uteslutet om man lyssnar på NATO. De varvar till och med upp sina vapenfabriker för att matcha produktionen.
Citera
2022-12-20, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Visst är tröskeln hög nu. Men när det har dött ett par hundratusentals på båda sidor kan man lätt argumentera för det. "För att få slut på kriget och spara liv". Samma nonsens USA använde. Och det kanske var korrekt, jag vet inte. Speciellt om det är riktad mot att slå ut soldater för att få slut på kriget.
Nej, det är helt två skilda scenarion. Världen såg annorlunda ut 1945 så du kan inte anamma det alternativet här.

Kärnvapen är uteslutet för Ryssland. De har inga argument för att använda det. Ingen fientlig trupp har satt sin fot i Ryssland och det är inget existenskrig för Moskva. Moskva är helt utanför kriget.

Kärnvapen är alldeles för ansvarslöst även om Ryssland generellt beter sig ansvarslöst går så vågar de inte gå över den gränsen. Inget annat land skulle acceptera det. Kina och Indien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att norra EU däribland Sverige skulle ställa upp på Polens sida i konflikten om Ukraina, det kunde ju alla räkna ut.
Men det som förvånar mig är att länder som Tyskland, Frankrike och Italien också tveksamt ställer sig på polackernas sida?
Vi får väl se framöver hur främst Tyskland kommer att agera?

Varför skulle de inte hjälpa ukraina bara för att Polen gör det? Vad har Polens inställning till kriget med att göra hur andra länder agerar.
Nu ingår Polen i EU så det finns nog fog att försöka ha en gemensam hållning från EUs sida, men att ett EU land skulle basera sitt stöd till Ukraina på Polens ställningstagande ser jag inte som relevant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kolla denna nya pärla.
Rysk stats-TV fantiserar om att ta Berlin, resten av Europa och sedan Washington....

https://www.youtube.com/watch?v=PjADKQgckvs

Plågsamt och cringe att bevittna. Programledaren, Vladimir Solovjov, har en synnerligen överdramatisk och självgod framtoning. Och varför klär han sig som en Bond-skurk? Jag menar, det förbättrar ju liksom inte hans trovärdighet. Med en vit katt i knät är han autocastad till nästa Bondfilm....

Rysk stats-TV är verkligen i en klass för sig. En spegling av den galna stat man är verksam i.
Citera
2022-12-20, 12:45
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inga större. Men det spelar ingen roll. Dessutom är det ju retoriskt löjlig fråga eftersom det gick så fort. Det gick 2 dagar mellan statskupp och Krim.

Noterar att jag fortfarande inte fick nått svar på det du påstod från början om att "skydda Donbass befolkning"
Citera
2022-12-20, 12:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vem menar du skulle driva den frågan gentemot vem? Serbien skulle förmå USA att minska sitt inflytande? Jag förstår inte vilka aktörer du ser här. USAs inflytande i Europa har ju ökat genom Rysslands anfall mot Ukraina dessutom.

Det skulle räcka att vänligt tacka nej till amerikanska militärbaser, och själva rusta upp lite. Och markera mot dem ifall de blandar sig för mycket i länders inrikespolitik. Vi ska så klart fortfarande ha ett gott förhållande till dem.
Citera
2022-12-20, 12:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det är helt två skilda scenarion. Världen såg annorlunda ut 1945 så du kan inte anamma det alternativet här.

Kärnvapen är uteslutet för Ryssland. De har inga argument för att använda det. Ingen fientlig trupp har satt sin fot i Ryssland och det är inget existenskrig för Moskva. Moskva är helt utanför kriget.

Kärnvapen är alldeles för ansvarslöst även om Ryssland generellt beter sig ansvarslöst går så vågar de inte gå över den gränsen. Inget annat land skulle acceptera det. Kina och Indien
Jag tycker mig ha läst att den ryska armén är anpassad för att försvara rysk mark mot ett angrepp, och att det kan vara en bidragande orsak till att den underpresterat i Ukraina. De tränar helt enkelt inte för anfallskrig. I början på kriget vet jag att det även påstods att ryssarna sparade på både manskap och sina mest avancerade grejer för att inte lämna fältet öppet vid ett motanfall från Nato. Vet inte hur det förhåller sig med det längre.

Det som ju faktiskt på sätt och vis var utformat som en överdrivet klen specialoperation (andra kriget i Tjetjenien, Ukraina/Krim 2014...) utvecklades till något annat, men jag håller helt med om att man knappast griper till kärnvapen för att "vinna" detta.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-12-20 kl. 12:53.
Citera
2022-12-20, 12:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur fan är det möjligt? blivit utsatt för propaganda hela livet kanske. Men ändå.

Sovjet/Ryska Federationen har inte genomgått den avkolonisering som Frankrike, Storbritannien, Holland, Portugal etc. gjorde efter 1945 med olika kolonialkrig. Det tog lång tid innan folk i de länderna kunde släppa sina tankar om att vara härskarfolk. Ryssland startade den processen 1991 istället för 1945.
Citera
2022-12-20, 12:55
Medlem
Då har Zelensky besökt helvetet i Bakhmut
Mycket inspirerande av han
Citera
2022-12-20, 12:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Noterar att jag fortfarande inte fick nått svar på det du påstod från början om att "skydda Donbass befolkning"

Jag är helt söndertaggad, så kort svar och lite svårt att minnas kontexten. 2021 fanns det risk för Donbass befolkning om Ryssland inte stöttat DPR/LPR. Donbass konflikten hade då så småningom avslutats med ett inbördeskrig, möjligen etnisk rensning påföljande.

2014 var det spänt men inga pågående stridigheter. Vem vet vad som hänt om Girkin inte hade gett sig in i Donbass? Han har själv sagt att han tror att några få hade dött, och sedan hade Kiev fått makten över Donbass. Hade Odessa upprepats där? Eller något värre? Vem vet.

Du verkar tycka att eftersom där varit 0 Odessa-incidenter så är det bevis för att det hade gått bra. Det tycker inte jag, det var ovisst. Men det hade ur ett human rights-perspektiv varit ett mer optimalt agerande av Ryssland att avvakta och se om där blivit oro, och uppmuntra till civilt motstånd om de inte längre ville styras av Kiev.

Men Ryssland bedömde att det var viktigt att markera mot Euromaidan ännu mer, för att inte liknande situationer skulle uppstå igen. På sätt och vis offrade man befolkningen i Donbass för moralen om att Euromaidan-beteende var oacceptabelt.
Citera
2022-12-20, 12:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Då har Zelensky besökt helvetet i Bakhmut
Mycket inspirerande av han

En levande legend. Har du något klipp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera