Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Noterar att jag fortfarande inte fick nått svar på det du påstod från början om att "skydda Donbass befolkning"
Jag är helt söndertaggad, så kort svar och lite svårt att minnas kontexten. 2021 fanns det risk för Donbass befolkning om Ryssland inte stöttat DPR/LPR. Donbass konflikten hade då så småningom avslutats med ett inbördeskrig, möjligen etnisk rensning påföljande.
2014 var det spänt men inga pågående stridigheter. Vem vet vad som hänt om Girkin inte hade gett sig in i Donbass? Han har själv sagt att han tror att några få hade dött, och sedan hade Kiev fått makten över Donbass. Hade Odessa upprepats där? Eller något värre? Vem vet.
Du verkar tycka att eftersom där varit 0 Odessa-incidenter så är det bevis för att det hade gått bra. Det tycker inte jag, det var ovisst. Men det hade ur ett human rights-perspektiv varit ett mer optimalt agerande av Ryssland att avvakta och se om där blivit oro, och uppmuntra till civilt motstånd om de inte längre ville styras av Kiev.
Men Ryssland bedömde att det var viktigt att markera mot Euromaidan ännu mer, för att inte liknande situationer skulle uppstå igen. På sätt och vis offrade man befolkningen i Donbass för moralen om att Euromaidan-beteende var oacceptabelt.