2022-12-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är för att de har känsliga instrument.
Jag har egen erfarenhet av detta.

Nu var inte frågan om varför utan om hur de skulle göra för att "blocka mobilmottagning". Vilket inte skulle gå utan att de själv stör sina känsliga instrument big time. Så nej de blockar inget.
Citera
2022-12-20, 00:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nu var inte frågan om varför utan om hur de skulle göra för att "blocka mobilmottagning". Vilket inte skulle gå utan att de själv stör sina känsliga instrument big time. Så nej de blockar inget.
Vet inte hur de gör det men JO, de blockar.

Jag har själv av olika anledningar varit på tre stycken olika sjukvårdsinrättningar väldigt nyligen och ingen av dem kunde jag använda min mobiltelefon på utan att vara tvungen att gå ut ur huset, eller åtminstone till lobbyn nära dörren för att kunna ringa telefonsamtal.

Och så vill jag bara säga till TS: Lämna din vidriga arbetsgivare.
Vi är människor, inte robotar.
Det där verkar vara en osund arbetsplats.
Citera
2022-12-20, 00:22
Medlem
Citat:

Jag har själv av olika anledningar varit på tre stycken olika sjukvårdsinrättningar väldigt nyligen och ingen av dem kunde jag använda min mobiltelefon på utan att vara tvungen att gå ut ur huset, eller åtminstone till lobbyn nära dörren för att kunna ringa telefonsamtal.

Isåfall var det för att du bakom tjocka väggar, inte för att de stör någon signal.
Citera
2022-12-20, 00:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Om dom kräver sjukintyg från första dagen så låter det som du är en som utnyttjar alla möjligheter för att slippa arbeta,då brukar förstadagsintyg krävas
Fast då gör man upp om det sinsemellan skriftligt först. Inte bara när det passar Ag.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Isåfall var det för att du bakom tjocka väggar, inte för att de stör någon signal.
Tro vad fan du vill. Bryr mig inte. Fråga någon du känner som jobbar på större sjh, alltså inte bara äldreboende t ex
Citera
2022-12-20, 02:55
Medlem
sebastian66s avatar
Dagens sanning är ju faktiskt detta att arbetsgivaren kan begära sjukintyg även på din 1a sjuka dag.
Har du många sjukskrivningar på ditt cv så är det vanligt i sverige. Det handlar om förtroende så att man inte ska utnyttja systemet. Sköter man sig på arbetet och är en klippa eller inte sjukskriver sig ofta så ska man aldrig ha problem med att kunna sjukskriva sig UTAN intyg. Det tyder på att du skubbar ofta är sjuk ofta eller skiter i jobbet. Är detta fel då ska du kolla upp ett annat arbete omgående. Du kommer alltid ha problem med denna typ av arbetsgivare.
Citera
2022-12-20, 04:11
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har varit inlagd på SÖS akuts intensivvårdsavdelning (modul K accu) Skickade sms till chefen om detta och fick svaret att han vill ha läkarintyg omgående vilket jag givetvis ignorerade. Vid samtal fick jag höra att sjuklön inte kommer betalas då jag inte aviserat i förväg att jag skulle vara sjuk.

Saken är att jag sjukskrev mig tidigare för feber under veckan som gick. Är ett hyfsat stort företag jag jobbar på, i skrivande stund handlar det om 9dgr sjukskrivning varav de senaste 3dagarna var på intensivavdelningen på SÖS.

Nu vill chefen inte betala ut sjuklön överhuvudtaget då jag enligt honom inte anmält korrekt. Att jag kan presentera ett sjukintyg från SÖS tycks enligt honom kvitta. Vad gör man? Är inte medlem i något fackförbund men jobbar på ett företag med kollektivavtal.
Jag har vari arbetsgivare, prata med SÖS och den läkare du har haft och berätta att din arbetsgivare kräver sjukintyg från dag1, visar du då upp detta sjukintyg kan inte arbetsgivaren neka dig. (Så var de gamla reglerna ivarjefall), samt kräv arbetsgivaren på hela sjuk kostnaden, dvs akutens avgift samt kostnaden för vård dygnen du fick ligga där på intensiven.

arbetsgivaren måste begära sitt krav skriftligt och upphöra 1 år senare.
Senast redigerad av KreugerGuld 2022-12-20 kl. 04:18.
Citera
2022-12-20, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad är det du inte förstår i citatet från Försäkringskassan?
Jag tror du missuppfattar hela saken. Har man olovlig frånvaro så får man ingen sjuklön men säg att du har feber och sjukanmäler dig så kan ingen arbetsgivare neka dig sjuklön (du kan ju ändå jobba som du säger)

Har du brutet ett ben men har kontorsjobb kan dom inte neka sjuklön (du kan ändå jobba)

Tänk vad lustigt det hade varit om arbetsgivaren började ifrågasätta när du sjukanmäler dig. Hade ju blivit knas på riktigt om inte dålig stämning.

Nej, gör om gör rätt. Din tolkning av försäkringskassan är skit dålig.
Citera
2022-12-20, 08:02
Medlem
T2Franks avatar
TS har ju lyckats med att bli avstängd ser det ut som.

Jag vill gärna veta vad TS jobbar med, är det hemmajobb och man skiter i att jobba med feber, ja då är man ju bra korkad.

Kan man sitta upp vid kan man jobba.

Jag hoppas TS får sparken vilket som. Skita i att gå med i facket och sen strunta i att lämna sjukintyg fast man är kontaktbar och fullt fungerande. Det är väl det första man ber om på sjukhuset om chefen frågar efter det.
Citera
2022-12-20, 08:12
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Jag tror du missuppfattar hela saken. Har man olovlig frånvaro så får man ingen sjuklön men säg att du har feber och sjukanmäler dig så kan ingen arbetsgivare neka dig sjuklön (du kan ju ändå jobba som du säger)

Har du brutet ett ben men har kontorsjobb kan dom inte neka sjuklön (du kan ändå jobba)

Tänk vad lustigt det hade varit om arbetsgivaren började ifrågasätta när du sjukanmäler dig. Hade ju blivit knas på riktigt om inte dålig stämning.

Nej, gör om gör rätt. Din tolkning av försäkringskassan är skit dålig.

Gissar att det är en latrygg som är TS här och tror man kan bara ringa o säga ja e sjuk, det denne ts inte vet att detta är väl reglerat för att komma åt just latryggar, är du sjuk 3 dagar o sedan jobbar 2 o sedan sjuk igen så räknas det som en enda sjukskrivning. Du kan alltså inte vara sjuk i 7 dagar jobba 1 dag sedan sjukanmäla dig igen i sju dagar.
Läkaren gör en bedömning om han återgå till sitt normala jobb, som avgörs i %. Om inte, finns det sätt att omplacera den "sjuke" om ja, då gör man det. Det är inte 80 talet längre utan nu är det rätt tufft för latryggar.
Citera
2022-12-20, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Gissar att det är en latrygg som är TS här och tror man kan bara ringa o säga ja e sjuk, det denne ts inte vet att detta är väl reglerat för att komma åt just latryggar, är du sjuk 3 dagar o sedan jobbar 2 o sedan sjuk igen så räknas det som en enda sjukskrivning. Du kan alltså inte vara sjuk i 7 dagar jobba 1 dag sedan sjukanmäla dig igen i sju dagar.
Läkaren gör en bedömning om han återgå till sitt normala jobb, som avgörs i %. Om inte, finns det sätt att omplacera den "sjuke" om ja, då gör man det. Det är inte 80 talet längre utan nu är det rätt tufft för latryggar.
Ja det vet vi redan. Inte det som diskuteras heller… Vill du flika in var saklig och väl införstådd i vad du svarar på. Nu tramsar du bara
Citera
2022-12-20, 17:03
Medlem
Citat:

Och så vill jag bara säga till TS: Lämna din vidriga arbetsgivare.
Vi är människor, inte robotar.
Det där verkar vara en osund arbetsplats.

Man kan ju avskärma så klart, Armering eller stålbur särskilt designat för det i kombination med telebolagen som sett till att signal är tillräckligt svag just där.
Citera
2022-12-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

och du fattar inte att man kan vara en plikttrogen som fortfarande är sjuk men tar sig till jobbet men exempelvis åker på en lunginflammation. Lunginflammation är en följdsjukdom och beror inte på virus som man kanske hadde utan det är bakterier som ger det.

om du är arbetsgivare så bör du ju sätta dig in i hur den mänskliga kroppen fungerar. Det finns massor med sjukdomar man kan få om man bara biter ihop och ignorerar signalerna. Till exempel härtmuskelinflamation som det i sig inte är en lek,,, och det känner man inte man kanske bara känner sig trött och hängig men biter ihop och går till jobbet.

man drar då på sig följdverkningar som gör att man blir svagare och känsligare för allt resten av livet. kan du förklara för mig vilket tack för det du skulle ge efteråt. Har du ens hört talas om en arbetsgivare som efteråt ringer och tackar för att denna ställt upp så mycket att denna blev sjuk... Eller skickar en arbetsgivare pengar frivilligt som en livslång ersättning för trogen tjänst,,,

Ringen någon arbetsgivare upp sen bara för att kolla hur det gått... knappast.
Jo tack vad tror du själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in