Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Nävisst, den som blev klokare av inslaget var nog ganska borta innan, eller hur man skall uttrycka det.
Och klart märkligt att Hasse verkade utgå från att ett mord låg bakom försvinnandet. Var det bara för att dramatisera?
Han sa ju att fallet Terje var det som blivit mest uppmärksammat/folk haft mycket synpunkter på etc, så han ville väl hålla intresset uppe.
Knappast för att dramatisera. Utredande polis har i princip nästan från början uppgett att de utreder ett misstänkt mord. De har inte ändrat inställning vad jag hört.
Det är GWs slutsats som antagligt är illa underbyggd. Sedan ganska många år tillbaka håller man tätare om uppgifter från förundersökningar även till pensionerade polisprofessorer. Skriver inte detta för att häckla GW, det har kommit mycket klokheter från den mannen i årtionden. Men här kan jag inte se att det finns fog för gissningen om självmord och varför i hela friden han skulle välja att åka till ett stugområde i Muskö för det.
Jag inbillar mig att om en person bestämt sig för att begå självmord att de likt de flesta mördare som dumpar en kropp
i) oftast har något slags koppling till platsen
ii) i något antal fall kanske de väljer en något random plats, detta om de har familj som förväntas bo kvar i hemmet, man slashar inte handleden i den dusch ens kvarlevande partner eller barn ska duscha,
iii) eller kanske en spektakulär plats. Hoppa från en känd bro eller byggnad, ett känt vattenfall, svälja en burk sämbtabletter och vandra ut i öknen längs Rocky Mountainseller så.
iv) något antal fall kan vara självmord genom. en väldigt impulsiv ingivelse. Det kanske inte ens är konstigt men då finns väl ändå ofta en anledning till att personen är på platsen.