2022-12-19, 16:32
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Den låten var hemsk! Fick mig att börja avsky svensktoppen.

Resande kallades även tattare.

Ligger det fula i att man reste runt och sålde saker istället för att bo permanent på en plats? Eller ägnade man sig även åt bedrägerier och hor? Det dåliga ryktet måste väl ha något slags substans.

De stannade till med hela packet - husvagnar och all möjlig skit på någon plats inom centralorten i olika kommuner. Där stannade de tills kommunen gav de pengar för att flytta vidare. De ställde till med massa stölder och skit under tiden.
Citera
2022-12-19, 17:17
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Är hon släkt med Målle Lindberg eller finns flera Lindberg-släkter bland resandefolket?

Jo, avlägsen släkting enligt Wikipedia. Lindberg ett väl inarbetat efternamn i dessa kretsar
Citera
2022-12-19, 17:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
De stannade till med hela packet - husvagnar och all möjlig skit på någon plats inom centralorten i olika kommuner. Där stannade de tills kommunen gav de pengar för att flytta vidare. De ställde till med massa stölder och skit under tiden.
Fast det är väl zigenare som gör så, tattare reser väl inte runt helt rotlöst längre och har inte gjort det på årtionden.
Citera
2022-12-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Om hon är så stolt kan hon väl säga zigenare i stället för någon woke omskrivning?

Kommer från rätt person som använder det senaste inneordet
Citera
2022-12-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Resande och zigenare är inte samma sak.
Tattare kallas de
Citera
2022-12-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
https://www.expressen.se/noje/christ...rung-ar-stolt/

"Sångerskan Christina Lindberg har sitt ursprung i resandefolket.

Nu designar hon smycken för att visa vem hon är och vad hon står för.

– När jag växte upp sa min pappa alltid ”du ska vara stolt över ditt ursprung men du ska inte tala om det för någon”. Men jag vill göra tvärtom, berättar hon.

Cristina Lindberg har genom åren gjort stor succé på landets country- och dansbandsscener. Tillsammans med Lasse Stefanz låg hon på Svensktoppen i 65 veckor med succélåten ”De sista ljuva åren”.

Men nu vill hon göra sin röst hörd för en helt annan sak. Nyligen har hon släppt en smyckeskollektion för att hedra sitt ursprung i resandefolket.

– När jag växte upp fanns det en symbol som min pappa hade på sig, och det var resandehjulet. Så det här är det hjulet, men på mitt eget sätt, säger hon och tar av sig sitt halsband med smycket och lägger det på köksbordet hemma i skånska Kågeröd."

Gör hon rätt som är en stolt resande?
Haha, fantastiskt tänk! Hon vill avsky sitt ursprung och berätta om det för alla 😆
Citera
2022-12-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Läsförståelse är inte din grej ser jag, som ung ville hon passa in och vara som alla andra, numer är det viktigare att visa var hon kommer ifrån.
Öh, va? Du skall nog undersöka din egen läsförståelse.
Citera
2022-12-19, 21:24
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Haha, fantastiskt tänk! Hon vill avsky sitt ursprung och berätta om det för alla 😆
Ändå en ganska rimlig reaktion. De flesta av oss avskyr också tattare och att hon inte döljer det är på sätt och vis hederligt. Det finns andra parasitära folkgrupper som inte är lika öppna med sin stamtillhörighet, sådana som byter namn och opererar om näsan för att bättre smälta in och gå under radarn.
Citera
2022-12-19, 21:31
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Öh, va? Du skall nog undersöka din egen läsförståelse.

Det fattar väl vilken normalbegåvad person som helst att hennes invändning gällde sista delen av meningen och inte i dess helhet.
Citera
2022-12-19, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Om hon är så stolt kan hon väl säga zigenare i stället för någon woke omskrivning?
Tattare, inte zigenare.
Citera
2022-12-19, 23:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Christina Lindberg är väl hon från Thriller-rullen med Sveriges snyggaste pattar?
Citera
2022-12-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Jo, avlägsen släkting enligt Wikipedia. Lindberg ett väl inarbetat efternamn i dessa kretsar
På samma sätt som med Målle är hon även släkt med Emilia Lindberg som är framstående sångerska inom vad som kallas religiös country. Och ishockeymålvakten Christoffer Heino-Lindberg är hennes systerson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in