2022-12-19, 21:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur får Putin behålla stora delar av Ukraina om staten Novorussia skapas?

Oavsett vad, så kommer det basuneras ut som en seger på rysk sida. Men nej, jag tror inte han får mersmak. Jag tror att det ryska ledarskiktet är nöjda om de kommer ur detta högriskprojekt någorlunda helskinnade. De har spelat högt och inser att om de vinner nu, så är det definitivt inte säkert de vinner nästa gång. Jag tror faktiskt att de är ganska skärrade över insatserna som ligger på bordet nu.
För att ditt Novorussia kommer vara självständigt lika länge som de egna Donbas-staterna var det.
Det borde ändå finnas någon gräns för din naivitet?
Citera
2022-12-19, 21:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Inte desto mindre har Turkiet nämnts. Rysslands och Turkiets relation är ju enormt komplicerad, det är varkligen 4d-schack.

Men gud. Idag har du alltså benämnt Mearsheimer som klok, och nu även begreppet 4D-schack…

Om nu nån undrade över din agenda.
Citera
2022-12-19, 21:22
Medlem
raskenss avatar
OMG Rysk reklamfilm för den ryska soldaten. Jag gissar att alla manusförfattare med begåvning har flytt från Ryssland vid det här laget. Dom får anlita lokala filmklubben på högstadieskolan Novotjak 33 utanför Novosibirsk som får producera en:

https://twitter.com/francis_scarr/status/1604540346700300288
Citera
2022-12-19, 21:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Ryssland, Storbritannien och USA garanterade Ukrainas gränser och oberoende 1997 mot att Ukraina lämnade ifrån sig alla kärnvapen som fanns där. Tror att någon ärelös nation har brutit sitt ord vad gäller detta avtal.

Precis.
Citera
2022-12-19, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Polackerna strider mot ryssarna också. Lika bra de dödar ryssarna i Ukraina innan de kan invadera Polen igen som 1939. https://twitter.com/TpyxaNews/status/1604509359593095169
Citera
2022-12-19, 21:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Det är bara min killgissning, som inte är så intressant, eftersom jag inte vet det militära läget:
1) Hur svårt var det att mobilisera? Kan de mobilisera igen? (100K (med vettig kvalitet) - 300K)
2) Hur mycket kan ryssarna rampa sin krigsmateriel-produktion? (orkar inte skriva ut?)
3) Vilka mänskliga förluster har de haft? 40-120K?

Men om ryssarnas situation ligger mitt i spektra 1-3, så:
Donbass, Krim och neutralt Ukraina är en väldigt bra deal i så fall, antagligen bättre än vad de kan få.

givet så som kartan ser ut idag.

Svaret blir ett annat om det militära läget nu är ett annat. Samt om kartan ändrar sig.

Vad tror du?

En bra deal för rySSland är att dom drar sig ur Ukraina och betalar skadestånd. Men slipper att skicka putler och övriga till Haag för att dömas som krigsförbrytare. Personligen vill att alla rySSka krigsförbrytare ska skickas till Haag.
Citera
2022-12-19, 21:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här blev det mycket på en gång. nidhoogen citerar en känd rysk trollkanal som brukar ljuga som i sin tur citerar den kände mytomanen Lavrov som ständigt ljuger.

Sanningen har inte en chans i en sådan miljö.

Nej det finns såklart inte en chans att Sverige skulle ha skänkt Archer till Ukraina utan att det skulle vara känt och ännu mindre att de redan skulle vara operativa.
Man kan bara spekulera i varför ryss-orcherna ljuger om detta.
Citera
2022-12-19, 21:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
OMG Rysk reklamfilm för den ryska soldaten. Jag gissar att alla manusförfattare med begåvning har flytt från Ryssland vid det här laget. Dom får anlita lokala filmklubben på högstadieskolan Novotjak 33 utanför Novosibirsk som får producera en:
https://twitter.com/francis_scarr/status/1604540346700300288

OMG vad dåligt! Vilken 12-årig youtuber som helst skulle göra en bättre video.
Citera
2022-12-19, 21:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att ditt Novorussia kommer vara självständigt lika länge som de egna Donbas-staterna var det.
Det borde ändå finnas någon gräns för din naivitet?

Det säger sig själv att det är en del av dealen/statens konstitution att det inte är tillåtet.
Citera
2022-12-19, 21:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Ryssland, Storbritannien och USA garanterade Ukrainas gränser och oberoende 1997 mot att Ukraina lämnade ifrån sig alla kärnvapen som fanns där. Tror att någon ärelös nation har brutit sitt ord vad gäller detta avtal.

Då är det helt OK att Storbritannien och USA går in med trupp och kastar ut rySSland. Varför ska man annars garantera ett lands gränser?
Citera
2022-12-19, 21:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
En bra deal för rySSland är att dom drar sig ur Ukraina och betalar skadestånd. Men slipper att skicka putler och övriga till Haag för att dömas som krigsförbrytare. Personligen vill att alla rySSka krigsförbrytare ska skickas till Haag.

Antagligen för att du gör andra antaganden än de jag utgick från om den militära status, inte sant?
Citera
2022-12-19, 21:31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det säger sig själv att det är en del av dealen/statens konstitution att det inte är tillåtet.
Då så.
Bara Putin vet att "det inte är tillåtet" så har vi löst det.
Du måste skoja...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in