2022-12-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gärma för mig och inte bara i vissa regioner utan alla. Jag tyckte det var oerhört trist när de gamla skyltarna ersattes med de nya totalt anonyma. ABC 123 säger ju inte ett skit.

Du fattade inte - vissa regioner har inte så många bilar att det behövs 8 tecken-men
det blir inte så -

Ta t ex um- för umeå - det kommer folk ihåg o sen 4-6 tecken borde räcka då blir det 6-8 i alla fall
så är det i tyskland
Citera
2022-12-19, 19:13
Avslutad
Faktiskt en jättebra idé men ska skykten indikera var bilens ägare är folkbokförd eller var bilen såldes?
Citera
2022-12-19, 19:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Du fattade inte - vissa regioner har inte så många bilar att det behövs 8 tecken-men
det blir inte så -

Ta t ex um- för umeå - det kommer folk ihåg o sen 4-6 tecken borde räcka då blir det 6-8 i alla fall
så är det i tyskland

Jo, jag fattade visst. Jag är mycket väl medveten om tyskarnas system och att de har upp till åtta tecken, men jag tycker ändå att vi ska en konformism i de svenska skyltarna så att man använder alla tecknen.
Citera
2022-12-19, 19:38
Medlem
En av orsakerna till att vi fick ickelänsberoende nummerskyltar var för de stora folkomflyttningar som skedde på 60-70-talet. Folk tvingades byta skyltar stup i kvarten när de flyttade mellan länen. Det blev ohållbart rent administrativt till slut.
Citera
2022-12-19, 20:31
Medlem
Bra förslag.

Vissa bilar borde ha krav på en varningsskylt:
"invandrarghetto"

Men polisbilar har väl redan automatisk avläsning av skyltar, plus alla övervakningskameror som satts upp i smyg som registrerar alla bilar.
Citera
2022-12-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Bra förslag.

Vissa bilar borde ha krav på en varningsskylt:
"invandrarghetto"

Men polisbilar har väl redan automatisk avläsning av skyltar, plus alla övervakningskameror som satts upp i smyg som registrerar alla bilar.

Men det hjälper inte när bilar från långt bort rekar villa o sommarstugeområden
Citera
2022-12-19, 20:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En av orsakerna till att vi fick ickelänsberoende nummerskyltar var för de stora folkomflyttningar som skedde på 60-70-talet. Folk tvingades byta skyltar stup i kvarten när de flyttade mellan länen. Det blev ohållbart rent administrativt till slut.
Framförallt var det svårt att spåra fordon när dom kunde byta "identitet" stup i kvarten.
Citera
2022-12-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men det hjälper inte när bilar från långt bort rekar villa o sommarstugeområden
Borde hjälpa med en stor svart/röd varningsskylt på bilen "invandrarghetto".

Fast det syns ändå på långt håll när negrer och zigenare driver omkring där de inte hör hemma.
Citera
2022-12-19, 21:00
Medlem
yz44s avatar
När det gäller polisen så är det inte längre något problem med att identifiera bilar.
Den automatiska registreringsnummerläsaren skannar alla fordon och larmar om det finns anledning.
Citera
2022-12-19, 21:54
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
När det gäller polisen så är det inte längre något problem med att identifiera bilar.
Den automatiska registreringsnummerläsaren skannar alla fordon och larmar om det finns anledning.

Problemet är ju att det inte finns några polisbilar som bara åker runt och patrullerar längre.
Vet inte hur många år sen det var jag senast såg en polisbil ute i trafiken som inte var på utryckning(!)
Citera
2022-12-20, 08:23
Bannlyst
Väl bättre sätta upp LPR Kameror i områden som riskera att drabbas av brott, seda bygga en databas på fordon som har ett risk beteende. Idag finns tekniken, man behöver samla in data, vem som äger fordonet, hur fordonet rör sej.

Det är väl lagstifningen som inte hänger med som vanligt.

Säg att man bo ett finare villa område, där man ett antal kameror som registrar fordon som åker in i område. Sedan har man en algoritms som räkna hur stor risk att detta fordon skall begå brott i område, detta kna man räkna ut form av vem som äger fordonet, ålder på fordonet osv.

Se man t.ex fordon som är hemma hörande i Spånga ( Postort för Tensta ) , och den rör sej t.ex i villorna vid Solsidan, då kan man skicka upp en drönare som spanar på fordonet. Skulle då fordonet ha ett misstänk beteende, kan man då skicka fram en privat vakstyrka som kan förhindra brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in