Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Nej det är inte ministerstyre - han är delegerad rätt att å regeringens vägnar uttala sig om detta.
Men då är det ministerstyre av både Kristersson o Strömmer att säga att de har förtroende för gatupolisen med anhang
Nja, jag ska inte strida med dig om detta. Om Strömmer säger att han inte har förtroende för RPC, så kommer det i praktiken att betyda att regeringen måste ta ett beslut. Och beslut som rör myndigheterna
måste fattas av regeringen som kollektiv. Minst fem ministrar måste vara närvarande när ett sådant beslut fattas.
Strömmer har alltså om han uttrycker misstroende som minister, satt regeringen i en situation där den i praktiken måste ta ett beslut.
En annan sak är ju oppositionens agerande i detta. Det har tidigare i tråden diskuterats varför oppositionen inte kritiserar regeringen. Några flashbackare har framfört att RPC är tillsatt av en socialdemokratisk regering, och det kan väl vara en anledning. Jag gissar dock att man anser att man inte uppnår någon politisk vinst att tala om, genom att kritisera Kristersson. Jag gissar att man bidar sin tid och hoppas att Kristersson ska framstå som att han skött detta dåligt eller inte alls. Det får ofta mer genomslag hos allmänheten när journalister ställer politiker, höga tjänstemän och andra makthavare i dålig dager, än när oppositionen kritiserar. Det är ju denna soppa själv ett bevis på.