2022-12-19, 18:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
https://twitter.com/Biz_Ukraine_Mag/status/1604775982782717953?s=20&t=mCvKiB3wZnXRZAdFVm-E-g
Sjuk rysk reklam.
  • Får inte ryssarna lön längre och måste plundra barnens besparingar?
  • Propagerar man för att plundra Iphones till barnen i Ukraina? Mig veterligen går de ej att köpa i
    Ryssland
.
Kan väl ändå inte vara på riktigt?

Så många frågor i så fall...
Citera
2022-12-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kärnvapen först och låta 300000 alkisar invadera sedan, när alla kryper runt solbrända, blinda och döva?

Nejdå prutte laddar för en ny offensiv utan atomvapnen.
Kärnvapen ger för mycket civila förluster.
Citera
2022-12-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan väl ändå inte vara på riktigt?

Så många frågor i så fall...

Klart att iPhone inte importeras till ryss svinnen.

Dom får tillverka egna mobiler, resten av världen vill inte ha mer med dessa drägg att göra.
Citera
2022-12-19, 18:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, ryssarna har inte 100% tolkningsföreträde. Ej heller NATO-hållningen "klart att alla får skapa vilka organisationer som helst".

Det är en utgångspunkt för förhandlingar. Jag vet inte om ni har varit i konflikt någon gång och försökt lösa det med dialog och intellektuella resonemang.

Jag orkar inte diskutera det i detalj, för de som svarar känns inte helt ärliga med sina frågor, men här är utgångspunkt för vidare inspiration: https://en.wikipedia.org/wiki/Conflict_resolution
Fast ditt resonemang är ju otroligt (medvetet) snurrigt.

Om du köper en ny TV och jag bryter mig in hos dig och snor den. Då borde vi förhandla om hur vi ska lösa detta? Du kan visserligen köpa en svindyr ny TV men du måste räkna med konsekvenser i form av min avundsjuka.

Vill vi bygga en världsordning på den logiken?
Citera
2022-12-19, 18:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart att iPhone inte importeras till ryss svinnen.

Dom får tillverka egna mobiler, resten av världen vill inte ha mer med dessa drägg att göra.
Jag menar att det väl ändå inte kan vara en riktig rysk "reklamfilm"?!
Citera
2022-12-19, 18:58
Medlem
attogs avatar
Vad phsycicsailor försöker säga, tror jag, är att alla länder har sin egen fulla möjlighet, olika för olika länder så klart, att med våld hävda sina intressen.
Om man är medveten om att ett beslut inte kommer tas emot väl av en diktator, vilket man borde ha med i beräkningen, så kan det leda till följdverkningar, som man inte borde vara överraskad av.
Putin och Ryssland är inte under förmyndarskap och tar egna beslut, baserade på vad de värderar saker till. Rätt eller fel analys av Putin kan man ha åsikt om.
Putin har/hade ja-sägare omkring sig och fick fel råd. Går att räkna upp mängder av saker. Korruption i armén gav fel eller obefintligt underhåll. Fel däck är en klassiker.
FSB trodde Zelensky skulle lägga benen på ryggen och Ukraina skulle lägga sig på rygg.

Det går att räkna upp hundratals blunders som ryssarna gjorde.

Nu ser NATO att de drev detta för långt, om man inte vill ta tag i konsekvenserna, som att rädda Ukraina.
Ukraina satsar sitt folk i matchen och västvärlden bidrar med pengarna.
Matchen måste gå till full tid. Finns inget annat val. En segrare måste utses.
Citera
2022-12-19, 18:58
Medlem
Citat:
Jag menar att det väl ändå inte kan vara en riktig rysk "reklamfilm"?!

Jo, det kan det väl? Ligger helt i linje med det andra man sett.
Citera
2022-12-19, 19:00
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Inget som kommit fram efter mötet i Minsk?

Det verkar mest ligga på det planet att Belarus är det ideala förhållandet för Ryssland, en riktig allierad. Och handelsutbytet mellan de båda når ständigt nya toppar.
Detta må det "kollektiva Väst" besinna. Allt är inte pyton för Putinland.
-
Citera
2022-12-19, 19:04
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du säger är inte vad som hänt i t ex fackförbunds-utvecklingshistorien.

Ett annat exempel är Ukraina 2013. Ukraina ville ha ett handelsavtal med EU. EU (via Borell, tror han var EUs chefsförhandlare) svarade att villkoret var att inte Ukraina samtidigt gick med i en tull-union med Ryssland, Vitryssland m fl. Var det också orimligt? Även här lägger EU sig i Ukrainas allianser.

Ett tredje exempel är Österrikes påtvingade neutralitet.

Ett fjärde exempel är Finlands...finlandisering.

Alla dessa exempel visar att det finns inga "det går absolut inte".

Det som däremot är orimligt är såklart Rysslands otroliga övervåld för att få genom sin vilja, och deras politiska diverse klumpigheter.

Framför allt borde man kunna hitta alternativ. Just nu står bara bägge sidor och kräver 100% sin vilja. Ryssland säger att de inte får vara med i NATO. Men kanske kunde man hitta något annat alternativ. Exempelvis att Ukraina inte får vara med i NATO, men Ukraina-Polen-balt-länderna får bilda en försvarsallians (och så går de ur NATO). (säger inte att det är en supersmart lösning, jag visar bara att egentligen finns det massor med möjligheter).

Spännande att alla dina idéer handlar om vad alla andra kan göra. Vad föreslår du att ryssland kan göra då i en förhandling?
Citera
Medlem
Taggads avatar
Kramkalaset i Belarus slutar i deltagande i det folkrättsvidriga kriget.
Citat:
Oppositionen i Belarus: Risk att vi pressas in i Ukraina
Rysslands president Vladimir Putin är på besök i Minsk där han träffar sin belarusiske motsvarighet Aleksandr Lukasjenko. I ett första uttalande säger Putin att Lukasjenko är hans närmsta allierade, rapporterar The Guardian.

Bedömare tror att Putin kommer försöka pressa Lukasjenko till att ge sig in i kriget i Ukraina under besöket. Belarusiske oppositionspolitikern Svjatlana Tsichanouskaja delar den bilden och varnar för en ökad risk att belarusiska soldater ger sig in i Ukraina.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Fast ditt resonemang är ju otroligt (medvetet) snurrigt.

Om du köper en ny TV och jag bryter mig in hos dig och snor den. Då borde vi förhandla om hur vi ska lösa detta? Du kan visserligen köpa en svindyr ny TV men du måste räkna med konsekvenser i form av min avundsjuka.

Vill vi bygga en världsordning på den logiken?

Om du läser ett av mina andra inlägg så skriver jag också att det var ett fel ryssarna begick. Visserligen har också NATO/USA gjort fel som överhuvudtaget inte lyssnat/förhandlat och varit provokativa. Det är naturligtvis inte en bra förhandlingsteknik att "sno TVn" om man vill ha en smooth förhandlingsprocess.

Men nu är vi där vi är. Ett antal fel har begåtts. Vad gör man nu?
Citera
Medlem
attogs avatar
Efter att Putin förlorat, vilket han med full fart är på väg att göra, hur ska:Putin hanteras?
Hur ska Ryssland hanteras?
Hur ska ryssar kunna röra sig i världen?
Hur ska vi undvika att få ett revanschsuget Ryssland som tar revansch om 50 år
Hur ska Ukraina ersättas? Med beslagtagna medel. Båtar, konton.
Hur ska Ukraina kunna känna sig säker i framtiden?
Kommer det ske stor kollaps av ryska federationen?
Kommer kina ta chansen i öst? Hur ska väst hantera det?
Kommer Kina vara nästa hot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in