2022-12-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Syftet med penningtvättlagen är att försöka göra det svårt för kriminella att hantera pengar och att hindra att pengar går till terrorism eller att hindra att pengar går till ägare i länder som har restriktioner till exempel Ryssland.

Alla banker, revisorer och andra som hanterar pengar måste enligt lag säkerställa att deras kunder inte tvättar pengar åt kriminella organisationer. De har avancerade program som konstant övervakar alla transaktioner och som enkelt upptäcker när det finns misstänkt pengatvätt.

I detta fallet så har de reagerat på att en person har tagit emot många swischbetalningar i jämn takt på ungefär samma belopp från massa olika personer. Genast flaggas personen som potentiell säljare av sex, knark eller som mottagare för donationer till IS eller liknande.

Banken måste enligt lag utreda detta, kommer det fram att personen sålde kakor eller hade en loppis så skickas det en signal till Skatteverket. Annars så meddelar de Polisen om att personen med stor sannolikhet stödjer kriminalitet eller terror.

De som swishat personen kontaktas för att se om bidragit till kriminell verksamhet eller terror. Har man bara köpt kakor eller hemvirkade sjalar på en loppis så är allt grönt

Tar du ut stora belopp så kommer banken att reagera, visar du ett snyggt kvitto på en bil så kanske de lämnar dig i fred eller om du kan hävda att din madrass är bättre än banken.

Hela poängen är att knäcka gänget ekonomiskt genom att se till att de inte kan få betalt eller att stoppa terrorismen genom att se till att de inte får pengar.

På vägen så blir det några stackare som köpt en handtralla misstänkta för brott - lite spill får man räkna med om man ska bli av med skjutningar och gängkriminalitet

Nja det handlar om att förhindra att folk fuskar med skatten, detta kom till långt innan någon vågade erkänna att det fanns ett problem med gäng.
Citera
2022-12-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja det handlar om att förhindra att folk fuskar med skatten, detta kom till långt innan någon vågade erkänna att det fanns ett problem med gäng.
Oavsett så är det effektivt vapen mot gängen, det knäckte i princip mc gängen, fast de svenska gängen var nog lite mer korkade än de nya smarta gängen.
Citera
2022-12-19, 19:45
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Eftersom pengarna sannolikt kommer att användas till brottslig eller terroristverksamhet så har FI ändrat regler för hur kontanter får utbetalas från banker.

Om inte ägaren till pengarna kan förklara hur pengarna ska användas så kommer banken inte vilja att medverka till brottslig verksamhet.

Kontanter används väl mest till att betala byggare svart med eller skickas till MENA-länder?
Jag har ju för in i helvete sparat do, jag har anförtrott banken att förvara dom till en pissränta, ska jag då bli misstänkt för att vara en gangster ? Då ber jag dom fara åt helvete och beställer ut vartenda öre och tar hem dom
I annat fall anmäler jag banken för grov stöld
Citera
2022-12-19, 20:27
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Jag har ju för in i helvete sparat do, jag har anförtrott banken att förvara dom till en pissränta, ska jag då bli misstänkt för att vara en gangster ? Då ber jag dom fara åt helvete och beställer ut vartenda öre och tar hem dom
I annat fall anmäler jag banken för grov stöld

Men då kan du ju visa en massa uttagskvitton från bankomat?
I sådana fall är det inge problem.
do?
Citera
2022-12-19, 20:42
Avstängd
thaimans avatar
Citat:
Men då kan du ju visa en massa uttagskvitton från bankomat?
I sådana fall är det inge problem.
do?
Jassar
Du får ta ut 10 papp
Då får man hålla på något år
Citera
2022-12-19, 20:51
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Jassar
Du får ta ut 10 papp
Då får man hålla på något år

15 papp på tio dagar
Citera
2022-12-19, 21:20
Medlem
Säg att du swischat fel... Säg att det
är ett personligt nödlån... Säg att det är en gåva pga att du blivit våldsamt förälskad i tjejen...
Säg att du råkade kräkas på hennes handväska/ kläder o betalade för kemtvätt...
Säg att du var säker på att hon var eskimå och hon kommer ge dig grönländsk massage vilket du absolut inte vill ha utan krävde att få se bevis på någon thailändsk koppling, hon vägrade men när du erbjöd 500 så pratade hon på thailändska så du vart övertygad, thailändska språket känner du ju till det har du hört på TV hur det låter....
Säg att du frågade om hon kommer från Thailands huvudstad Pnom Pen hon sa då att Pnom Pen inte är Thailands huvudstad. Hon hävdade bestämt på att det var fel.. Men eftersom du minsann var bäst i klassen på huvudstäder så slog du vad 500 för att en gång för alla få tyst på henne.. så kollade ni på google maps.. men oj fasen du vad mindes så fel.. den sved du var ju övertygad om en 500 till din ficka inte hennes.

plus 1000 andra svar
Citera
2022-12-20, 07:07
Avstängd
thaimans avatar
Citat:
15 papp på tio dagar

Och om du vill ta ut en mille så måste du ju hålla på bortåt 10 bast för att få ut DINA pengar.
Jag vet att det är väl tilltaget, men man får ju räkna med att det kommer frågor på vägen som försenar det hela sas.
Citera
2022-12-20, 09:46
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Och om du vill ta ut en mille så måste du ju hålla på bortåt 10 bast för att få ut DINA pengar.
Jag vet att det är väl tilltaget, men man får ju räkna med att det kommer frågor på vägen som försenar det hela sas.

Skaffa fyra banker med två kort på varje bank.
helt plötsligt kan du ta ut 120" per tiodagarsperiod.

Frågor kommer att komma.
Å andra sidan kan det vara svårt för skattemyndigheten att visa på att konterna har använts till nåt olagligt när de väl har givits till ägaren
Citera
2022-12-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktmiss
Vi säger att någon (ja ja...) har varit på thaimassage, har inga kontanter, betalar extra för bra service med swish direkt till tjejen, samt swishar även grundavgiften till företaget. Får sen förfrågan från banken om att redogöra för syftet med betalningarna. Vad fan ska man svara, vad händer?

Ja det skulle vara helt jävla idiotiskt, förtjänar att åka dit, bla bla bla osv, behöver inte höra sånt.
Tacksam för svar.
Säg du köpte hennes armband och sen är det ju åklagaren som har bevisbördan att bevisa att det inte var så och han ska också bevisa att du skulle köpt sex istället.
Händer inte mycket från bankens sida, jag svarade själv inte på deras krav att redovisa transaktionerna på mitt konto efter jag tog emot 25 000 via swish som sägs komma från ett bedrägeri,till polis sa jag att jag sålt mitt guld.
Blev åtalat för penningtvättsbrott och blev helt friad av en enig Tingsrätt igår för åklagaren kunde inte bevisa sin sak och man kan inte bortse från min redogörelse för den var inte osannolik.
Citera
2022-12-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktmiss
Vi säger att någon (ja ja...) har varit på thaimassage, har inga kontanter, betalar extra för bra service med swish direkt till tjejen, samt swishar även grundavgiften till företaget. Får sen förfrågan från banken om att redogöra för syftet med betalningarna. Vad fan ska man svara, vad händer?

Ja det skulle vara helt jävla idiotiskt, förtjänar att åka dit, bla bla bla osv, behöver inte höra sånt.
Tacksam för svar.

Och varför ska du redogöra för dina betalningar med banken? Brukar du alltid göra så med dina swish betalningar? 😅
Citera
2022-12-30, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getfoten333
Och varför ska du redogöra för dina betalningar med banken? Brukar du alltid göra så med dina swish betalningar? 😅
Läser du lite i tråden så ser du att banken kräver redogörelse för dina swischbetalningar om de utreder penningtvätt. I detta fallet har deras system larmat för att en tjej tagit emot stora mängder swischbelopp av många olika personer, hon är då antingen hora, knarklangare eller säljer julgranar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in