2022-12-18, 17:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, att som källa ha en skribent som råkar blanda ihop Torsö med Läckö är ju häpnandsväckande dumt. Samtidigt är det fascinerande hur en person med utvecklat kritiskt tänkande, tänker.

Du citerar min konversation med Sunset. Han har teorin att Helena kom hem. Jag kan gärna ta ställning till den teorin, men den är ju till syvende og sidst Sunsets teori så det vore väl fel att kritisera den innan Sunset presenterat den? Jag har bara ställt frågor men inte fått svar.
Citera
2022-12-18, 19:10
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du citerar min konversation med Sunset. Han har teorin att Helena kom hem. Jag kan gärna ta ställning till den teorin, men den är ju till syvende og sidst Sunsets teori så det vore väl fel att kritisera den innan Sunset presenterat den? Jag har bara ställt frågor men inte fått svar.

Sunset håller väl bara dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Vi verkar vara några stycken som håller dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem. Dumt att stänga dörrar när vi inte vet något med säkerhet.
Senast redigerad av Sculley 2022-12-18 kl. 19:13.
Citera
2022-12-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nu rundar jag av denna diskussion med att säga att det inte finns någon naivitet i detta från min sida. Naiviteten kommer snarare från dig som låter dig luras in i Anjoshort undersökande av varje kvadratcentimeter av denna stackars Kohage och dess stigar eller med TV-tablån för att ta några tröttande exempel. Nog med pajkastning från min sida...
Minns inte att jag undersökt tv-tablån.
Om du inte förstår vidden av att skapa en bild av hur stigarna var i kohagen så är du inte kvalificerad att diskutera fallet alls. Det är i detaljerna som lösningen ligger.
Du erkänner att du håller på med pajkastning. Jag har bett dig dig i PM tidigare att inte göra syssla med sånt. Det gör jag inte fler gånger. Genom att fortsätta med det avslöjar det var du är ute efter.
Citera
2022-12-19, 04:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sunset håller väl bara dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem?

Ser fram mot hans eget utveckling av sin tes.
Citera
2022-12-19, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men vad skulle PK ha haft att vinna på att falskeligen försöka "sätta dit" PU? PK har i tråden hävdat att han blev hemkörd av polisen runt 04:00 och att det ska finnas registrerat. Varför sätta sig i en situation som skulle kunna beslå honom med en lögn? PK hävdar också att han hade kontakt med Rikskrim som pratade med honom. Notera också att PU inte kunde redogöra för en del saker som PK lastade honom med. Dessutom gick det att bevisa att PU ljög i tråden, till exempel om den påstådda klinkerläggningen på lördagen med hjälp av Th*omas A*hl.
Är PK därmed helt "clean", till exempel gällande "vetande" om försvinnandet? Svårt att säga. Drog PK trots allt en vals om sina egna göranden? Möjligt. PK ska till en person ha antytt att han "anade" att Helena "kunde ha sänkts i en sjö" med stenar i sin ryggsäck. Tja, märkligt att meddela någon att man "anar" det. Var PK inblandad? Det kan inte uteslutas, men känns osannolikt. Vet PK något? Inte alls omöjligt.
Du har inga tankar alls kring varför så starka indisier osv inte lett till någonting någon annanstans än här i tråden?
Att han inte skulle fara med osanning är väl mest en bekräftelse på att du inte känner honom eller förstår hur en personlighetsstöring som han faktisk fungerar.
Men som sagt, varför tror du att polisen inte nappat på detta?
Citera
2022-12-19, 10:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nu rundar jag av denna diskussion med att säga att det inte finns någon naivitet i detta från min sida. Naiviteten kommer snarare från dig som låter dig luras in i Anjoshort undersökande av varje kvadratcentimeter av denna stackars Kohage och dess stigar eller med TV-tablån för att ta några tröttande exempel. Nog med pajkastning från min sida...

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Minns inte att jag undersökt tv-tablån.
Om du inte förstår vidden av att skapa en bild av hur stigarna var i kohagen så är du inte kvalificerad att diskutera fallet alls. Det är i detaljerna som lösningen ligger.
Du erkänner att du håller på med pajkastning. Jag har bett dig dig i PM tidigare att inte göra syssla med sånt. Det gör jag inte fler gånger. Genom att fortsätta med det avslöjar det var du är ute efter.

Jag var otydlig ser jag i den meningen det fetade där ja, att man kan tro att du var involverad i undersökningen av TV-tablån. Det vet jag ju att du inte var. Denna pajkastnings anspelning var ju riktad till Thord som jag diskuterade med och inte egentligen mot dig igen.

Nu fick du tyvärr ytterligare en gliring för din undersökning av Kohagen. Jag skall ta mig en rejäl funderare på hur jag skall framföra eventuell kritik på ett bättre sätt utan olika sarkasmer. Det är klart att det är dumt av mig.

Jag kan ändå nu säga att jag är ändå glad att undersökningen av Kohagen är klar. Nu är också den stenen vänd på. Du med andra har kartlagt området kring brottsplatsen noga. Du har också lagt ner ett jäkla jobb på detta och gjort bra detektivarbete med att ta fram gamla kartor också för detta område. Jag är helt på det klara med att denna undersökning är ju självklart mycket viktigare än undersökningen av TV-tablån.

Jag håller även med dig självklart att det är i detaljerna lösningen ligger.
Senast redigerad av IB03 2022-12-19 kl. 11:23.
Citera
2022-12-19, 10:43
Medlem
Jag jobbade i Mariestad mellan 1994 och 2002 och har hört en del om vad många Mariestadsbor tror har hänt med Helena.

De här spekulationerna har ofta varit på tal;

En kille som nämns PU i tråden hade ögon för henne. Han tyckte att hon var väldigt söt. De tränade på samma gym.
- Denna viktiga information beskrivs i tråden.

Man tror att han frågat henne efter att stadshotellet hade stängt,
om han kunde köra hem henne.
Antingen såg han henne när han var på väg till sin bil eller så körde han redan och stannade när han såg henne.
Eftersom hon kände igen honom från gymmet accepterade hon.
Bilen han hade, en vit Toyota med ett slags märke som ofta misstogs för märket på danskregistrerade bilar - DK, är mycket misstänkt, vilket också beskrivs i tråden.

För att imponera på henne - hans plan var ju troligen att ligga med henne - körde han på cykelvägen. Så häftigt att köra på förbjudna vägar! Coolt och spännande!
Han våldtog henne slutligen utanför bilen (eller kanske i bilen) eftersom hon inte ville, för han kunde inte kontrollera sig. Han lade förmodligen handen över hennes mun så att hon inte kunde skrika, och hon kvävdes.
De ligger i gräset bredvid den plats där han parkerade bilen.

När han insåg att han hade dödat henne fick han panik och lade hennes kropp i bagaget. Hennes ringar hade trillat ner i gräset, när hennes byxor dragits ner, förmodligen ur hennes byxfickor som var rymliga.

Ringarna hade kanske hittats av barn nästa dag och placerats på ett sådant sätt att ägaren snabbt skulle hitta dem.
Eller så kan någon som varit ute med sin hund ha hittat ringarna av en slump. Ärliga människor som kanske inte bodde i Mariestad.
Kanske hade Ekudden turister som promenerat dit med barn t ex, eller var det utlänningar, turister (eftersom de inte kontaktade polisen) eller till och med små barn som placerade ringarna utan att berätta för sina föräldrar. Det kan även ha varit GM som placerade dem och i paniktillstånd helt enkelt glömde dem där.

I ett anfall av panik kastade han iväg Helenas sandaler eftersom allt måste gå snabbt, det var en ren panisk reaktion.

Han körde sedan tillbaka samma väg på cykelbanan och gjorde sig troligen av med kroppen samma natt, i skogen eller i sjön. En kille med kraft klarar av att bära ett lik genom skogen, i panik klarar folk av otroligt mycket.

För ärligt talat, vem i hel....e kör runt i timmar med ett lik i bagaget, och vem i hel....e återvänder till platsen där en död person ligger som man själv dödat, med risken att bli observerad eller kontrollerad av polisen? Nej, det är inte möjligt, inte ens i en dålig film.

Tidigare var områdena runt sjukhuset och vägen mot Rödjan mycket skogsbevuxna och hade många skogsvägar som det gick att köra på. Mycket misstänkta områden.

Varför göra sig av med kroppen?
Eftersom hon hade hans sperma i sig, och hon hade även slagit och rivit honom, och han visste att han varit iakttagen när han erbjudit henne skjuts hem.

Det var även spekulationer om att det endast var 1 person - den som nämns PU i tråden - som begick brottet. Det är knappast möjligt att det var två killar, det hade börjat snackats. Mariestad är en liten stad där det snackas.
Kanske vet hans vänner något men håller helt enkelt käften, "tjallar du på mej tjallar jag på dej" typ. Ett nät av kriminella typer, där alla av dem hade något som polisen egentligen borde få veta...och kanske just därför håller de käften.

Polisen har uppenbarligen inte tillräckligt med bevis för att gripa gärningsmannen.
Fel man var länge misstänkt, det fanns troligen många liknelser ( kanske inte i dagsljus ) mellan den länge misstänkte och den riktiga GM, varav fel man blev uthängd som misstänkt GM.

Hur kunde han komma undan med det?
Han påstår naturligtvis att han inte minns, lämnar staden, övertygar sig själv om sin oskuld och tar mediciner och kanske till och med droger, bygger upp sitt liv igen med olika terapier, även i sitt arbete, ger terapier till andra och kan på så sätt "stänga dörren" till sitt förflutna.

Några andra spekulationer kan jag inte minnas, så detta var allt.
Citera
2022-12-19, 10:45
Medlem
Låt oss försöka att samarbeta. Alla har vi våra specifika kvalitéer och tillkortakommanden. Jag läste intervjun med BW och HM/HJ i SLA igen. Följande reagerade jag på:
> Helena var enligt BW på bästa humör. Enligt LGWP var hon tvärtom på dåligt humör. Vi ska betänka oss att HA hamnar i en strid med dödligt utgång snart efteråt. Det är slående hur fort det måste ha gått från diskussion till dödligt våld. Är det verkligen rimligt att hon var på bästa humör strax innan?
> BW är den som pratar med henne sist enligt honom själv. Givetvis är det suspekt med tanke på det som händer sedan. Villa han försöka avdramatisera mötet?
> BW fick enligt honom citat "till och med en kram" av Helena. Varför flika in detta? Ville han påtala att det hade varit fysisk kontakt dem emellan med tanke på eventuella spår? Och vad då till och med, var det något konstigt med att få en kram av en kompis? Ville BW poängtera hur goda vänner de var?
> Helena skulle enligt BW promenera hem. Problemet här är att ingen förutom brovittnet som är en osäker observation har sett Helena promenera hemåt. Det framstår som troligast att hon fått skjuts med bil från stan.
> BW och HJ är inne på att GM tagit med sig Helena i en bil. Det är visserligen mycket ovanligt men det kanske man redan då kunnat räkna ut. Vi tror att de åkt mot Sandviken eller Leksberg säger BW och HJ. Här är intressant att det är två platser som senare skulle bli intressanta i utredningen. Och BW och HJ refererar till GM som "De" alltså plural. I den här typen av fall är det mycket ovanligt med fler än en GM. Dock anser LGWP att det just i det här fallet är tal om två GM.
Ytterligare att betänka är att BW vid tillfället enligt flera vittnen var på mycket dåligt humör efter ett bråk med en tjej.
Brukade BW skjutsa hem HA och UA? Brukade de använda sig av cykelbanan?
Citera
2022-12-19, 11:00
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Vi verkar vara några stycken som håller dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem. Dumt att stänga dörrar när vi inte vet något med säkerhet.

Citat:
Sängen var orörd. Vad gjorde hon hemma?

Citat:
Menar du att det är ett bevis på att hon inte kom hem?

Citat:
Det beror ju på vad hon gjorde när hon kom hem.

Citat:
Så vad hon gjorde när hon kom hem kan vara ett bevis på att hon inte kom hem???

Citat:
Ser fram mot hans eget utveckling av sin tes.

Precis som jag skrev i första inlägget så håller jag dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem. Då ställer du frågan "Vad gjorde hon hemma?" Såvitt känt så var tanken att Helena skulle ta sig från Stadt till hemmet och därför tycker jag att din fråga blir märklig. Det hade varit rimligare om du frågat vad som hände när hon kom hem men det har du inte gjort men om du skulle göra det så har jag givetvis inget svar på det. Som sagt jag håller dörren öppen och det gör jag till några alternativ också.

Sen att du tycks tycka att beroende på vad hon gjorde hemma kan vara ett bevis för att hon inte kom hem blir ju bara snurrigt.
Citera
2022-12-19, 11:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chlorophyll45
Jag jobbade i Mariestad mellan 1994 och 2002 och har hört en del om vad många Mariestadsbor tror har hänt med Helena.

De här spekulationerna har ofta varit på tal;

En kille som nämns PU i tråden hade ögon för henne. Han tyckte att hon var väldigt söt. De tränade på samma gym.
- Denna viktiga information beskrivs i tråden.

Man tror att han frågat henne efter att stadshotellet hade stängt,
om han kunde köra hem henne.
Antingen såg han henne när han var på väg till sin bil eller så körde han redan och stannade när han såg henne.
Eftersom hon kände igen honom från gymmet accepterade hon.
Bilen han hade, en vit Toyota med ett slags märke som ofta misstogs för märket på danskregistrerade bilar - DK, är mycket misstänkt, vilket också beskrivs i tråden.

För att imponera på henne - hans plan var ju troligen att ligga med henne - körde han på cykelvägen. Så häftigt att köra på förbjudna vägar! Coolt och spännande!
Han våldtog henne slutligen utanför bilen (eller kanske i bilen) eftersom hon inte ville, för han kunde inte kontrollera sig. Han lade förmodligen handen över hennes mun så att hon inte kunde skrika, och hon kvävdes.
De ligger i gräset bredvid den plats där han parkerade bilen.

När han insåg att han hade dödat henne fick han panik och lade hennes kropp i bagaget. Hennes ringar hade trillat ner i gräset, när hennes byxor dragits ner, förmodligen ur hennes byxfickor som var rymliga.

Ringarna hade kanske hittats av barn nästa dag och placerats på ett sådant sätt att ägaren snabbt skulle hitta dem.
Eller så kan någon som varit ute med sin hund ha hittat ringarna av en slump. Ärliga människor som kanske inte bodde i Mariestad.
Kanske hade Ekudden turister som promenerat dit med barn t ex, eller var det utlänningar, turister (eftersom de inte kontaktade polisen) eller till och med små barn som placerade ringarna utan att berätta för sina föräldrar. Det kan även ha varit GM som placerade dem och i paniktillstånd helt enkelt glömde dem där.

I ett anfall av panik kastade han iväg Helenas sandaler eftersom allt måste gå snabbt, det var en ren panisk reaktion.

Han körde sedan tillbaka samma väg på cykelbanan och gjorde sig troligen av med kroppen samma natt, i skogen eller i sjön. En kille med kraft klarar av att bära ett lik genom skogen, i panik klarar folk av otroligt mycket.

För ärligt talat, vem i hel....e kör runt i timmar med ett lik i bagaget, och vem i hel....e återvänder till platsen där en död person ligger som man själv dödat, med risken att bli observerad eller kontrollerad av polisen? Nej, det är inte möjligt, inte ens i en dålig film.

Tidigare var områdena runt sjukhuset och vägen mot Rödjan mycket skogsbevuxna och hade många skogsvägar som det gick att köra på. Mycket misstänkta områden.

Varför göra sig av med kroppen?
Eftersom hon hade hans sperma i sig, och hon hade även slagit och rivit honom, och han visste att han varit iakttagen när han erbjudit henne skjuts hem.

Det var även spekulationer om att det endast var 1 person - den som nämns PU i tråden - som begick brottet. Det är knappast möjligt att det var två killar, det hade börjat snackats. Mariestad är en liten stad där det snackas.
Kanske vet hans vänner något men håller helt enkelt käften, "tjallar du på mej tjallar jag på dej" typ. Ett nät av kriminella typer, där alla av dem hade något som polisen egentligen borde få veta...och kanske just därför håller de käften.

Polisen har uppenbarligen inte tillräckligt med bevis för att gripa gärningsmannen.
Fel man var länge misstänkt, det fanns troligen många liknelser ( kanske inte i dagsljus ) mellan den länge misstänkte och den riktiga GM, varav fel man blev uthängd som misstänkt GM.

Hur kunde han komma undan med det?
Han påstår naturligtvis att han inte minns, lämnar staden, övertygar sig själv om sin oskuld och tar mediciner och kanske till och med droger, bygger upp sitt liv igen med olika terapier, även i sitt arbete, ger terapier till andra och kan på så sätt "stänga dörren" till sitt förflutna.

Några andra spekulationer kan jag inte minnas, så detta var allt.

Det fanns inga byxfickor i bomullsbyxorna som hon hade på sig.
Citera
2022-12-19, 11:33
Medlem
Citat:
Precis som jag skrev i första inlägget så håller jag dörren öppen för att Helena kan ha kommit hela vägen hem. Då ställer du frågan "Vad gjorde hon hemma?" Såvitt känt så var tanken att Helena skulle ta sig från Stadt till hemmet och därför tycker jag att din fråga blir märklig. Det hade varit rimligare om du frågat vad som hände när hon kom hem men det har du inte gjort men om du skulle göra det så har jag givetvis inget svar på det. Som sagt jag håller dörren öppen och det gör jag till några alternativ också.

Sen att du tycks tycka att beroende på vad hon gjorde hemma kan vara ett bevis för att hon inte kom hem blir ju bara snurrigt.
Jag tror att hon kom nog så långt att hon såg gaveln på huset där hon bodde allt tyder på det.
Citera
2022-12-19, 13:41
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Jag tror att hon kom nog så långt att hon såg gaveln på huset där hon bodde allt tyder på det.

När du skriver att allt tyder på det, tänker du då på ringar, skor, hjulspår och legan, eller är det något annat du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in