2022-12-19, 11:25
Medlem
Händer det både kvinnor och män?
Vad beror mobbningen på
Vilka blir utsatta ?

Vilka arbeten har minst av detta beteende och vilket arbete frodas mobbningen mest?
Citera
2022-12-19, 11:32
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Ja. Dagens "vuxna" lever kvar i högstadiet mentalt.
Citera
2022-12-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Vad beror mobbningen på
Vilka blir utsatta ?

Vilka arbeten har minst av detta beteende och vilket arbete frodas mobbningen mest?
Tror det handlar mer om utfrysning än just mobbning, exempelvis att folk flyttar på sig om du sätter dig vid dem, ignorerar dig när du försöker prata med kollegor, bjuder inte med dig på olika aktiviteter efter jobbet etc. Oftast är det inte någon fysisk mobbning som när man går i skolan
Citera
2022-12-19, 11:37
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Vad beror mobbningen på
Vilka blir utsatta ?

Tror det förekommer överallt. Det är det vanliga, osäkra idioter som hatar sina liv och vill ta ut det på folk som är svaga/annorlunda.
Citera
2022-12-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Tror det förekommer överallt. Det är det vanliga, osäkra idioter som hatar sina liv och vill ta ut det på folk som är svaga/annorlunda.

Jag har blivit mobbad för min härkomst/dialekt/förutfattade hittepån om de som kommer där jag kommer ifrån.
(men jag är stark )

När det är gjort av någon jag lärt känna så är det OK och humor

Men som ny på en arbetsplats och en person som inte känner mig och relationen/kollegan/arbetsplatsen är ny så är det fanimig inte roligt att bli utsatt av någon som inte gör det med humor.
Jag har blivit avbruten mitt under lämnande av rapport inför 20 talet personer, en person som avbryter mig under rapport av viktiga detaljer och härmar mig!
Jag har på ett annat ställe blivit ordentligt utsatt av en som jag i efterhand fått höra är stöddigt attitydmässigt mot alla nya men det var genuint otrevligt med hög röst syrliga kommentarer om såna som jag när jag är inom hörhåll.

Dessa två har varit de som jag fattat i efterhand hade jävligt lite självförtroende.

Annars om jag lär känna någon så vi är du och hej med varandra och den säger något om min härkomst med glimten i ögat så tar jag det med en klackspark och ger tillbaka mot denne HUMOR!
Citera
2022-12-19, 11:53
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Händer egentligen var som helst och när som helst. Oberoende av kön ålder, socialt sammanhang, ekonomi osv osv.
Citat:
Vad beror mobbningen på
Narcissistisk personlighetsstörning, detta finns bland alla åldrar, i alla geografiska ställen, sociala skikt mm.
Citat:
Vilka blir utsatta ?
Den som inte hänger med i vad manipulatören håller på med, visar "svaghetstecken". Ja det är som djungelns lag i princip.
Citat:
Narcissister dras ofta till jobb de kan ha mer att säga om någon, exempelvist polis, häkte, sjukhus, militär (där hierarki och bestämmande över person är tätare)
Citera
2022-12-19, 12:00
Medlem
flashbackkalles avatar
Kollegor pratar konstant illa om andra kollegor med mig. Undrar hur mycket samma personer pratar illa om mig med andra kollegor.
Citera
2022-12-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkalle
Kollegor pratar konstant illa om andra kollegor med mig. Undrar hur mycket samma personer pratar illa om mig med andra kollegor.

Jag hade en kollega på ett nytt jobb och jag skulle arbeta med den personen i några dagar då jag var ny. Denne pratade illa om några andra kollegor och att denne varit mobbad av dessa. Jag tyckte synd om personen. MEN allt var fel, denna kollegan snackade alltid skit om de som skulle sluta och gick in till chefen och berättde om deras påhittade fel för att stiga själv i graderna?
Sen när jag slutade där nått år senare blev jag också utsatt och den chef vi hade då gick på det hela!!!
Jag fick en stämpel om att vara en orosande!
Jag påpekade för HR och facket att denna personen gjort likadant med andra som slutat innan mig.
Men skadan var redan skedd, jag hade sökt andra jobb där den jag angav som chef hade fått min fd kollegas konstiga beteende med att svartmåla mig.
Citera
2022-12-19, 12:24
Medlem
Borasare1980s avatar
Händer nog särskilt när det uppstår konkurrenssituationer mellan kollegor. Då börjar folk snacka skit bakom ryggen på varandra. Rökare har nog fan betydligt större tendens att snacka skit än andra. De passar på när de står enskilt med varandra inom rökrutan och är frusna och bittra i pissvädret.
Citera
2022-12-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Händer nog särskilt när det uppstår konkurrenssituationer mellan kollegor. Då börjar folk snacka skit bakom ryggen på varandra. Rökare har nog fan betydligt större tendens att snacka skit än andra. De passar på när de står enskilt med varandra inom rökrutan och är frusna och bittra i pissvädret.

Det jag har erfarenhet av är kvinnor i "kvinnoyrke" där man inte kan avancera och någon försöker göra sig bättre med att skvallra och hitta på inför chefen.
Citera
2022-12-19, 12:46
Medlem
Hussefars avatar
Jag tror att många som snackar skit gör det i brist av övriga samtalsämnen. Det letar efter något de kan ha gemensamt med den de pratar med och något de kan få gehör på. Då är det lätt att prata om något som de stör sig på om någon annan och som säkert den andre också gör det på.

I grund och botten är de rädda för tystnaden.
Citera
2022-12-19, 12:48
Medlem
Nej, det tror jag inte att det är. Min uppfattning är att människor som blivit rejält mobbade i yngre dagar formar sitt egna liv utefter att vara "den mobbade". Därför läser dem lättare in "mobbning" i situationer som inte alls var menade som det. De har lättare att utgå från att de blir mobbade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in