Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Sitt land ja. Du är välkommen att söka värvning i Ukrainas armé utan att blanda in oss övriga.
Hur många övriga är du?
Citera
2022-12-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur många övriga är du?

Vad fan är det för fråga. Du vet exakt vad jag menar.
Citera
2022-12-19, 09:38
Medlem
Citat:
Det går inte att bara förlita sig på exakta liknelser när man tittar på historia. Man måste extrapolera i femton olika dimensioner och det blir fort snudd på omöjligt att bilda sig en någorlunda exakt bild av framtiden.

Vill du alliera dig med Finland eller Ukraina? Vill du att dina söner ska behöva flyga iväg och dö för valfritt baltland?

Det går inte att diskutera med idioter som resonerar som du gör nu. Ni är så otroligt enkelspåriga. Jag ber till Gud att det förblir fred i Sverige trots att politikerna bestämmer vår framtid över våra huvuden. Jag hoppas Maggan visste något som jag inte vet men ibland känns NATO ungefär lika korkat (för Sveriges del) som att förlita sig på vindkraft som enda energikälla.

Vilket dravel till svar. Du kan tydligen inte besvara min fråga.
Citera
2022-12-19, 09:42
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Intressant att du utan vidare accepterar tanken att Sverige är en lydstat under EU, och inte verkar se det som något problem heller, så länge det kan leda till att vi "får vara med och slåss mot ryssen".
Varför påstår du att jag accepterar det utan vidare? Lydstat är ju inte direkt ett positivt ord. Men fortsätt du att tolka inlägg som fan läser bibeln.

Slåss mot ryssen? Nato är en försvarsallians och ett starkt försvar borgar för fred.

Och eftersom vi i västvärlden redan är så insyltade med varandra militärt så ter sig ett natomedlemskap naturligt för min del.
Senast redigerad av Rouen 2022-12-19 kl. 10:02.
Citera
2022-12-19, 10:06
Medlem
OnkelDoffes avatar
Detta skrev jag 14/4-2022 och jag vidhåller detta.

Debatten om eventuellt medlemskap i NATO, präglas av hysteri.
Att riksdagspartierna verkar helt eniga får mig att dra öronen åt mig. Det påminner om Riksdagsbeslutet 1975 om att Sverige skulle bli mångkulturellt, då också alla partierna var eniga.
Både Nato och mångkulturfrågan är i stort sett oåterkalleliga beslut.

Det verkar som om partierna och folk i allmänhet inte har tänkt igenom konsekvenserna för framtiden. Att gå med innebär många konsekvenser för vanliga människor och ekonomin men främst för unga män.
Att följa Finland verkar också ogenomtänkt då Finlands och vår historia och förutsättningar är helt olika.
För det första har Finland gräns mot Ryssland och har dessutom varit i väpnad konflikt med Sovjetunionen tidigare bland annat "Finska vinterkriget 1939".
För övrigt skiljer sig vår historia på grund av vår "neutralitet" och vår alliansfrihet.
Detta har gjort att vi inte varit inblandad i krig eller konflikter annat än som fredsförhandlare och medlare.

Man kan se hur det har blivit med vårt EU medlemskap och Reinfeldts beslut om vårt åtagande att skicka våra soldater till oroshärdar och krig i främmande länder, som inte ens ligger i vårt närområde,
Att vara med i NATO innebär mer långtgående åtaganden.

Att gå med i NATO är ungefär som att gå med i Hells Angels. Det innebär att man blir tvingad att utföra vissa obehagliga saker samt att man få bl.a. Bandidos som fiender. Jag tror ni förstår liknelsen.

Det är lobbyverksamhet som påverkar våra politiker och i det här fallet är krafterna starka från USA och globalisterna.
Våra politiker verkar stänga av hjärnverksamheten när dom blir utsatt får kraftig lobbyism. Även flockmentaliteten slår in här. Det är skrämmande vilka politiker vi har.

Min åsikt är alltså att vi skall förbliva "neutrala" och alliansfria och Finlands sak är inte vår sak.
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-04-14 kl. 09:02.
Citera
2022-12-19, 10:08
Citat:
Spelar ingen större roll? Vi är ett steg närmare att bli ett mål vid en kärnvapenkonflikt. En sådan konflikt är kanske inte jättesannolik men definitivt något man vill hålla sig utanför då även en låg sannolikhet är för hög.

Att Ryssland kommer invadera oss har jag inte sett beskrivas i något troligt scenario så vi borde dra i bromsen och hålla våra allianser så lokalt som möjligt. Dvs inte alliera oss med forna sovjetstater och heller inte USA.
Vi är redan ett mål vid en kärnvapenkonflikt. Missade du ryssarnas läckta planer på att atombomba Danmark? Sverige skulle garanterat få sin del av nukes precis som resten av Europa. Alltså, för ryssen tillhör vi västvärlden och är ett legit mål vid en konflikt, nato eller ej.
Citera
2022-12-19, 10:12
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Att gå med i NATO är ungefär som att gå med i Hells Angels. Det innebär att man blir tvingad att utföra vissa obehagliga saker samt att man få bl.a. Bandidos som fiender. Jag tror ni förstår liknelsen.
Nu är ju inte HA och Bandidos fiender men om vi vänder på ditt resonemang så är det inte många som vågar ge sig på Hells Angels. Samma sak med nato.
Citera
2022-12-19, 10:19
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Sitt land ja. Du är välkommen att söka värvning i Ukrainas armé utan att blanda in oss övriga.
Återigen feghet. Mot länder som Ryssland så måste mindre länder hjälpa varandra. Hur jävla svårt är det att fatta det?
Fan ynkligt Sverige har blivit genom åren. Jag har ingen som helst respekt för såna ynkryggar som dej.
Citera
2022-12-19, 10:22
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Vad fan är det för fråga. Du vet exakt vad jag menar.
Javisst du låtsas att du talar för andra än dig själv. Du har inte den rätten.
Citera
2022-12-19, 10:25
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Nu är ju inte HA och Bandidos fiender men om vi vänder på ditt resonemang så är det inte många som vågar ge sig på Hells Angels. Samma sak med nato.

Kunde ge mig fan på att en sådan som du inte skulle förstå liknelsen.
Citera
2022-12-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Detta skrev jag 14/4-2022 och jag vidhåller detta.

Debatten om eventuellt medlemskap i NATO, präglas av hysteri.
Att riksdagspartierna verkar helt eniga får mig att dra öronen åt mig. Det påminner om Riksdagsbeslutet 1975 om att Sverige skulle bli mångkulturellt, då också alla partierna var eniga.
Både Nato och mångkulturfrågan är i stort sett oåterkalleliga beslut.

Det verkar som om partierna och folk i allmänhet inte har tänkt igenom konsekvenserna för framtiden. Att gå med innebär många konsekvenser för vanliga människor och ekonomin men främst för unga män.
Att följa Finland verkar också ogenomtänkt då Finlands och vår historia och förutsättningar är helt olika.
För det första har Finland gräns mot Ryssland och har dessutom varit i väpnad konflikt med Sovjetunionen tidigare bland annat "Finska vinterkriget 1939".
För övrigt skiljer sig vår historia på grund av vår "neutralitet" och vår alliansfrihet.
Detta har gjort att vi inte varit inblandad i krig eller konflikter annat än som fredsförhandlare och medlare.

Man kan se hur det har blivit med vårt EU medlemskap och Reinfeldts beslut om vårt åtagande att skicka våra soldater till oroshärdar och krig i främmande länder, som inte ens ligger i vårt närområde,
Att vara med i NATO innebär mer långtgående åtaganden.

Det är lobbyverksamhet som påverkar våra politiker och i det här fallet är krafterna starka från USA och globalisterna.
Våra politiker verkar stänga av hjärnverksamheten när dom blir utsatt får kraftig lobbyism. Även flockmentaliteten slår in här. Det är skrämmande vilka politiker vi har.

Min åsikt är alltså att vi skall förbliva "neutrala" och alliansfria och Finlands sak är inte vår sak.
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-04-14 kl. 09:02.
Holy fuck. Du är ju totalt körd i skallen. Jag beklagar att du är sjuk i huvudet.

Att gå med i Nato är som att man får möjlighet att ringa Polisen om man blir attackerad.
Vilket ju förstås är en självklarhet.
Att bli medlem i Nato har alltså varit en självklarhet sedan 4:e april 1949.
Vilket är anledningen till att de flesta vettiga fria demokratier har anslutit sig.

Du klagar på flockmentaliteten, men det tragikomiska är att du fortfarande är fast i gammal efterbliven flockmentalitet där de flesta var för allianslöshet, ensamhet och utsatthet.
Jag var för Nato långt innan det blev majoritet för ett medlemskap.

Håll käften nu.
Skriv inte mer i denna tråd eller någon annanstans innan du har blivit frisk, alltså blivit för ett Natomedlemskap.
Citera
2022-12-19, 11:04
Medlem
https://svt.se/nyheter/inrikes/hd-stoppar-utlamning-till-turkiet

Citat:
HD stoppar utlämning av journalisten Bülent Kenes till Turkiet

Högsta domstolen stoppar utlämningen av den turkiske exiljournalisten Bülent Kenes. Det meddelar domstolen på måndagen, som anser att det finns flera hinder mot utlämning.
– Det finns också en risk för förföljelse grundad på den här personens politiska uppfattning. Utlämning kan alltså inte ske, säger justitierådet Petter Asp.

Kenes har varit chefredaktör för den engelskspråkiga tidningen Today's Zaman, som den turkiska staten slog ned på efter kuppförsöket. Enligt turkiska regeringsvänliga medier står Bülent Kenes med på den lista över personer Turkiet vill se*utlämnade från Sverige. Under en presskonferens i Ankara med Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i november pekade Erdogan ut Kenes som terrorist han vill se utlämnad.

Hur kommer detta påverka NATO-förhandlingarna? Erdogan kommer nog inte vara så glad nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in