2022-12-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Blir så när man läser in propaganda och försöker få ett snabbt svar utan att reflektera.
Sanningen vet noģ få utanför Kreml. Men har man följt retoriken kan man nog få en bild.
Putin kom till ett ett läge där han(Och hans omgivning) kom fram till att väst var försvagat( Efter Covid och politiskt gnabb), stödet för Zelenski var lågt och hans gamla KGB kollega Angela hade avgått.
Så han ansåg att det var rätt tid att återskapa Sovjet och att han skulle gå till historien som en av de stora.
Ungefär så ser jag på orsaken.

Ryssland hade väl också Covid, varför försvagades inte Ryssland av pandemin som du menar att väst gjorde?

Det här med återskapandet av Sovjetunionen. Varför menar du att det skulle vara en prioritet från Putins sida? Varför är tiden för detta rätt just nu? Hur ser nästa steg ut (om Ukriana faller och blir en del av Ryssland/Sovjet)? Är det centralasien eller Östeuropa?
Citera
2022-12-18, 19:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vad var skälet till den ryska invasionen?

Att ta territorium. Att återta historiskt "ryska områden" och återbörda dessa områden till Ryssland.

Donetsk, Luhansk, Kharkiv, Kherson, Mykolaiv, Odessa, Zaporizhzhia, dvs "Novorossiya", ska bli ryskt igen.

Övriga Ukraina ska bli en svag och fattig lydstat, typ som Belarus, som lyder minsta vink från Moskva. Landet ska även utgöra en buffert mot väst.
Citera
2022-12-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Om du har följt Ryssland under de sista tio åren så ser du en stark centrering av makten till Putin. Du ser också vad som händer dem som säger emot, eller som kan misstänkas göra det.

Så det är inte någon "teori", det är precis det vi ser.

Detta styrker alltså teorin om "storhetsvansinne" hos Vladimir Putin som skäl/bakgrund till invasionen?
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Kolla aldrig en En bra story!

Jo det har jag också läst här på FB. Just det narrativet är kanske mindre troligt. Men jag ställer ändå frågan seriöst, för att narrativet som förmedlas i våra medier är inte heller särskilt tydligt/troligt.

Ska du ha mitt seriösa skäl så är det av följande anledningar:

Viktigast: Mota bort NATO. Inte för att Ryssland är rädd för invasion utan för att man abstrakt vill undvika amerikanska klient-stater i närheten. Man vet inte hur det geopolitiska läget ser ut om 30 år (nya teknologier, m.m.) (läs/googla t ex Mearsheimer för längre resonemang om detta, han förutsade mer eller mindre kriget för länge sen). Inrikes oro är det troligaste scenariet för när det blir relevant.
Övriga del-skäl:
- Avryskning. (se Flashback-tråd för fördjupning med samma namn)
- Ekonomi. En lyckad annektering skulle på lång sikt ge tillbaka en stor del av de kostnader Ryssland har haft för kriget. Framför allt är ekonomi en möjliggörare för kriget på det viset att lokala krafter i Donbass/Krim har mycket att vinna, de kan bli råvaru-oligarker. Enormt många "östukrainare" har mobiliserats och dött för saken. Men det är inte Putins eget skäl för invasionen.
- Statuera exempel. Så här går det om man startar färgrevolution och behandlar ryska minoriter innan. Lite av en Madman doctrine, Ryssland är irrationellt beskyddande av sina minoriteter. (min egen hypotes)

Varför nu? Brinnande plattform. Rysslands råvaru-intäkter kommer inte vara för evigt på dessa nivåer. USA smyg-rustade Ukraina. Befolkningen i östra Ukraina åldras gradvis, så de som har Sovjet-identitet och/eller rysk identitet började bli för gamla för krig.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-12-18 kl. 19:31.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Blir så när man läser in propaganda och försöker få ett snabbt svar utan att reflektera.
Sanningen vet noģ få utanför Kreml. Men har man följt retoriken kan man nog få en bild.
Putin kom till ett ett läge där han(Och hans omgivning) kom fram till att väst var försvagat( Efter Covid och politiskt gnabb), stödet för Zelenski var lågt och hans gamla KGB kollega Angela hade avgått.
Så han ansåg att det var rätt tid att återskapa Sovjet och att han skulle gå till historien som en av de stora.
Ungefär så ser jag på orsaken.
Japp!
Istället går Vladimir Vladimirovitj Putin till historien som den geopolitiskt efterblivna pajasen som ändade Rysslands storhetstid
Senast redigerad av Taggad 2022-12-18 kl. 19:31.
Citera
2022-12-18, 19:27
Medlem
Citat:
Detta styrker alltså teorin om "storhetsvansinne" hos Vladimir Putin som skäl/bakgrund till invasionen?

Läs den utmärkta artikeln i NYT som postats tidigare i tråden.
Citera
2022-12-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att ta territorium. Att återta historiskt "ryska områden" och återbörda dessa områden till Ryssland.

Donetsk, Luhansk, Kharkiv, Kherson, Mykolaiv, Odessa, Zaporizhzhia, dvs "Novorossiya", ska bli ryskt igen.

Övriga Ukraina ska bli en svag och fattig lydstat, typ som Belarus, som lyder minsta vink från Moskva. Landet ska även utgöra en buffert mot väst.

Tack för ett bra och konkret inkägg/svar på min fråga!

Ja, min uppfattning är densamma. Har varit tydligt åtminstone sen 2008 att Ryssland har som avsikt att dominera sitt närområde. Det såg vi i exempelvis Tjetjenien och Georgien.

Sen tror jag inte det nödvändigtvis innebär att Ukraina skulle behöva vara svagt och fattigt, så länge det står betydligt närmare Kreml än Bryssel/Washington.
Citera
2022-12-18, 19:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tänk om han råkar ut för en olycka då 😲
Det får vi verkligen inte hoppas. Nu har vi ju kommit till läget motsvarande VK2 där de allierade inte ville döda Hitler utan det var bättre att låta honom sitta kvar och köra Nazi-Tyskland rakt ner i diket istället. Ju längre pajasen Putain sitter kvar desto snabbare kommer Nazi-Ryssland att köras ner i diket.
Citera
2022-12-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du kan anse att kriget är meningslöst.

Faktum är att det har varit krig i Ukraina sedan 2014, där horribla krigsbrott begåtts från båda sidorna.

Slutligen: detta kriget hade förmodligen inte skett om inte väst kuppade en demokratiskt vald ukrainsk regering 2014.

Ja fy faan vilket elände att de fick en demokratiskt vald regering som folket stod bakom och stödde med enorm majoritet. (ironi)

Diktatur ska det ju vara? Terror, förtryck och mord? Eller hur din pajas. Du får väl starta en fackförening för förtyckta diktatorer😂

För övrigt så var det Ryssland som startade det olagliga kriget 2014 så de bär skulden för allt våld som skett sedan dess, oavsett sida.
Citera
2022-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ska du ha mitt seriösa skäl så är det av följande anledningar:

Viktigast: Mota bort NATO. Inte för att Ryssland är rädd för invasion utan för att man abstrakt vill undvika amerikanska klient-stater i närheten. Man vet inte hur det geopolitiska läget ser ut om 30 år (nya teknologier, m.m.) (läs/googla t ex Mearsheimer för längre resonemang om detta, han förutsade mer eller mindre kriget för länge sen)
Övriga del-skäl:
- Avryskning. (se Flashback-tråd för fördjupning med samma namn)
- Ekonomi. En lyckad annektering skulle på lång sikt ge tillbaka en stor del av de kostnader Ryssland har haft för kriget. Framför allt är ekonomi en möjliggörare för kriget på det viset att lokala krafter i Donbass/Krim har mycket att vinna, de kan bli råvaru-oligarker. Enormt många "östukrainare" har mobiliserats och dött för saken. Men det är inte Putins eget skäl för invasionen.
- Statuera exempel. Så här går det om man startar färgrevolution och behandlar ryska minoriter innan. Lite av en Madman doctrine, Ryssland är irrationellt beskyddande av sina minoriteter. (min egen hypotes)

Varför nu? Brinnande plattform. Rysslands råvaru-intäkter kommer inte vara för evigt på dessa nivåer. USA smyg-rustade Ukraina. Befolkningen i östra Ukraina åldras gradvis, så de som har Sovjet-identitet och/eller rysk identitet började bli för gamla för krig.

Ett mycket intressant inlägg. Tack
Citera
2022-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ryssland hade väl också Covid, varför försvagades inte Ryssland av pandemin som du menar att väst gjorde?

Det här med återskapandet av Sovjetunionen. Varför menar du att det skulle vara en prioritet från Putins sida? Varför är tiden för detta rätt just nu? Hur ser nästa steg ut (om Ukriana faller och blir en del av Ryssland/Sovjet)? Är det centralasien eller Östeuropa?

Det har han uttalat vid flera tillfällen sedan han kom till makten, så det här nog alltid funnits där.
Helt klart så påverkas demokratier med ombytlig styre mer jämfört med halvdiktaturer mer politiskt av en pandemi, så helt klart trodde Kreml att EU och USA hade blivit politiskt försvagade.
Nästa steg om planen fungerat så hade nog Moldavien och Georgien varit nästa steg.
Samt att baltstaterna sätts under press.
Men det är min bedömning.
Citera
2022-12-18, 19:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Lukasjenko vågar förmodligen inte lämnat landet pga risk för statskupp i hans frånvaro.
Ja jag var inne på lite samma spår faktiskt. Tror inte Lukashenko är så pigg på att besöka Moskva just nu för en olycka händer så lätt haha. Ett fönster kan lossna, man kan bli överkörd etc. Tyvärr så tror jag inte en statskupp i Belarus är nära faktiskt. Borde ha hänt för länge sen isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in