Citat:
Hmm, vad får dig att tro att denna företeelse förhindrar penningtvätt och terrorfinansiering?
Det här handlar om att ett bankhjon sitter och granskar en persons transaktioner efter att de har hänt. Eventuella terrorbrott skulle redan ha gjorts för länge sedan när granskningen äger rum. Inte ens om det hade varit fråga om skumma transaktioner skulle bankens aktivitet gjort något som helst för att hindra dessa transaktioner.
I den mån det överhuvudtaget finns ett terrorhot värt namnet, så kommer detta snokande och stängande av bankkonton att göra noll och intet för att stoppa det. Banken gör ju inte ens en polisanmälan.
Om vi tittar på det senaste riktigt vitala terrorhotet i form av IS, så finansierades mycket av CSN-lån, banklån, kreditkort, snabblån, bilhyrning etc, som inte betalades eller lämnades tillbaka. Men jag förväntar mig inga åtgärder mot detta, eftersom utlåning av ur tomma intet nyskapade pengar är vad bankväsendet lever av.
Vad gäller penningtvätt så är det bankerna själva som står för nästan alla penningtvätt, som jag har belagt tidigare i tråden.
Citat:
Bitcoin har tappat otroligt för mig då jag själv frågad angående Bitcoin från banken. Har länge varit intresserad i Bitcoin som investering. Men nu ser jag det som ett problem då bankerna kommer bli hårdare och hårdare med frågor om vad man gjort med sina bitcoins. Om du inte kan svara på dom frågorna så blir du avstängd. Bitcoin är endast köp och håll. Inga transaktioner. Och då kan man lika gärna köpa guld. Eller varför inte Schweiziska franc som har låg inflation. Bitcoin kommer säkert överleva. Men jag tror det kommer strypas mer och mer. Jag är helt emot krypto om det bidrar till lättare finansiering av terror och penningtvätt.
Mina bankproblem handlade dock inte om bitcoin. Jag hade gjort en utlandstransaktion som jag något år senare fick en förfrågan om vad den handlade om. Den hade jag viss förståelse för att den väckte undran (jag kommer aldrig mer använda en fiatbank för utlandstransaktioner) och redovisade faktura och förklaring som de föreföll nöjda med.
Jag slutade i stort sett använda den banken efter detta men fick fortfarande in smärre summor pengar på kontot och använde Bank-ID etc. Efter det verkade jag dock ha klassats som ett problem och en kostnad (jag hade inga banklån), ty jag fick något halvår eller år senare en förolämpande förfrågan om vad jag hade gjort med pengarna som jag hade fört över till min andra svenska bank och uppmanades att redovisa allt med kvitton etc. Efter att jag besvarat deras förolämpande frågor med samma mynt stängdes alla konton, BankID etc. några veckor senare.
Det du beskriver ovan, är det alltså något du har varit med om själv? Jag kan tänka mig att detta kan bli ett problem framledes annars, varför man om möjligt bör undvika att köpa bitcoin där man måste genomgå KYC.
I dag är det besvärligt att klara sig utan bank, medan det går bra att klara sig utan bitcoin. I något skede kommer det emellertid att vara så pass enkelt att klara sig på bara bitcoin, att bankerna knappt kommer att behövas längre, varpå de börjar marginaliseras. Så detta snokande och hot om avstängning från banktjänster är ett övergående irritationsmoment. Redan i dag går det att klara en stor del av sin privatekonomi med bara bitcoin och utvecklingen går mot att det blir lättare för varje år som går. Ingen ställer några frågor eller stänger av min bitcoinadress när jag t.ex. gör en större överföring till någon i ett annat land.
Du har generellt rätt i att det är att binda ris åt egen rygg att sälja bitcoin mot fiat som sedan hamnar på bankkontot. Det är bättre i så fall att använda bitcoin direkt för konsumtion eller investeringar, just för att banken ska slippa bekymra sig om det hela.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-18 kl. 18:07.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-18 kl. 18:07.