2022-12-18, 00:44
Medlem
JymdKjams avatar
Ytterligare en rysk oligark verkar ha haft dåligt balanssinne och mött döden i trappan:

https://twitter.com/liveuamap/status/1604198889019518976?s=46&t=eXGGg3QQPDXTzhuR_TFkcQ

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/zof4vk/russian_tycoon_former_owner_of_biggest_developer/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Citera
2022-12-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Du befinner dig i en diskussionstråd som berör Rysslands invasion i Ukraina. Det är inte tråden ”Framtidssatsningar för rysk civil flygindustri 2022-2032”.
Det är i allra högsta grad en tråd som lämpar sig för en sådan diskussion. I synnerhet eftersom krig segras på strategisk nivå - inte taktisk nivå. Flera användare i tråden bygger sin argumentation på att Ryssland är ekonomiskt och tekniskt svagt. På grund av detta anser användarna att Ryssland kommer förlora kriget i Ukraina.

Jag vill hävda att Ryssland inte är så ekonomiskt och tekniskt svagt som de skriver att Ryssland är. Således, prognosen om vem som kommer att vinna kriget är mer oviss än vad dessa användare gör gällande. En del användare hävdar även att Kina är ekonomiskt och tekniskt svagt vilket för mig förefaller betydligt mer underligt. När jag sedan med referenser (WIPO-index) kritiserar detta påstående möts jag av en ovärdig hatstorm mot min person.

Detta är inte bara en tråd för Ukrainas svenskspråkiga hejarklack. Tråden bör vara öppen för flera åsikter bortom de som hyses av den pro-ukrainska hejarklacken. Vidare tar jag inte ens sida i konflikten vilket gör situationen betydligt mer bisarr.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-18 kl. 00:57.
Citera
2022-12-18, 00:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Låt oss säga att man väljer att se det så? Då menar du alltså också att du också anser att det inte heller var Ukraina som startade konflikten 2014?

Du kan inte ha både och. Oavsett vilken story som du väljer att dra om Donbass så tolkar jag det du skriver ovan att det alltså var en helt Ukrainsk inrikesfråga som alltså Ryssland hade rätt att lägga sig?

Precis som du skriver. Om nu Ukraina ville avsätta styret i DPR, som du även skriver är en legitim del av Ukraina, då blir det ju per automatik Ryssland som är den part som ny startade ett omotiverat olagligt angreppet på Ukraina? Du kan som sagt inte ha både och eller tänker du på klassiskt Putinrunkar-manér ändra åsikt 180 grader i varje inlägg bara för att det passar lögnerna för tillfället?

Ukraina startade inte något "olagligt angreppskrig" mot Donbass-befolkningen, nej. Däremot tycker jag de borde få någon form för autonomi/split från Kiev. En skillnad är f ö att ledningen i Moskva var legitim.
Citera
2022-12-18, 00:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Som sagt var. Du är själv inne på det. Det började tidigare och övergick till något annat. Så vem började. Vad tror Du om det?

Jag kan för lite om den konflikten för att veta vem som började. Generellt (gäller både Ukraina och Georgien) så är där i detta forum också för mycket fokus på "vem som började". Och ett barnsligt "De andra började så nu får vi göra vad som helst".
Citera
2022-12-18, 00:57
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukraina startade inte något "olagligt angreppskrig" mot Donbass-befolkningen, nej. Däremot tycker jag de borde få någon form för autonomi/split från Kiev. En skillnad är f ö att ledningen i Moskva var legitim.

En stor, om än oväntad, fördel för oss som lever just nu är vi alla får uppleva det ryska imperiets fall!

Så allt är inte nattsvart….
Senast redigerad av JymdKjam 2022-12-18 kl. 01:06.
Citera
2022-12-18, 00:57
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du kan aldrig tränas i att klara som kyla.

Dom kommer frysa i hjäl i alla fall.

Så är det.
Antalet ryska soldater som får arktisk utbildning är litet och verkligen inget som ingår i den reguljära utbildningen.
Fakta är att de flesta soldater i Ryssland utbildas på platser som är genomsnittligt varmare än ordinär svensk stad norröver Jönköping. Att som dessa desperata folienötter i tråden sitta och tro att gemene ryss är van vid permafrost och ännu mer är tränade i arktiska stridsförhållanden är på gränsen till okunnig lyteskomik. Men det är väl så att man helt enkelt oftare visar sin okunskap när man försöker understödja sina fantasier för sakens skull. Det har ungefär lika mycket bärighet som tron på att isbjörnar spatserar svenska vägnät, men visst kan man ju tro om man inte vet .
Hade ju varit fint om de ens hade en aning om var större delen utav ryska utbildningsbaser egentligen låg, men det fick man visst inte kännedom om under sina dagar i Belgrad eller på ekonomiutbildningen på svenskt universitet.
Senast redigerad av moment42 2022-12-18 kl. 01:05.
Citera
2022-12-18, 01:03
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är i allra högsta grad en tråd som lämpar sig för en sådan diskussion. I synnerhet eftersom krig segras på strategisk nivå - inte taktisk nivå. Flera användare i tråden bygger sin argumentation på att Ryssland är ekonomiskt och tekniskt svagt. På grund av detta anser användarna att Ryssland kommer förlora kriget i Ukraina.

Jag vill hävda att Ryssland inte är så ekonomiskt och tekniskt svagt som de skriver att Ryssland är. Således, prognosen om vem som kommer att vinna kriget är mer oviss än vad dessa användare gör gällande. En del användare hävdar även att Kina är ekonomiskt och tekniskt svagt vilket för mig förefaller betydligt mer underligt. När jag sedan med referenser (WIPO-index) kritiserar detta påstående möts jag av en ovärdig hatstorm mot min person.

Detta är inte bara en tråd för Ukrainas svenskspråkiga hejarklack. Tråden bör vara öppen för flera åsikter bortom de som hyses av den pro-ukrainska hejarklacken. Vidare tar jag inte ens sida i konflikten vilket gör situationen betydligt mer bisarr.

Vilka krig har segrats eller vunnits på strategisk nivå de senaste hundra åren? Du sitter väl inte och hänvisar till Romare eller Napolitaner när du gör den bedömningen, eller?
Sedan undrar jag ju, givet ditt uttalande, om du anser att Ryssland agerar strategiskt just nu? Eftersom att det är strategin som segrar och inte de taktiska göromålen, enligt dig då såklart. Ekonomisk styrka och nationell styrka, som du menar att Ryssland har, är inte strategisk, utan i allra högsta grad taktisk, så även där förstår jag inte var din 'analys' finner grund.
Senast redigerad av moment42 2022-12-18 kl. 01:09.
Citera
2022-12-18, 01:16
Medlem
Citat:
Det är i allra högsta grad en tråd som lämpar sig för en sådan diskussion. Flera användare i tråden bygger sin argumentation på att Ryssland är ekonomiskt och tekniskt svagt. På grund av detta anser användarna att Ryssland kommer förlora kriget i Ukraina. Jag vill hävda att Ryssland inte är så ekonomiskt och tekniskt svagt som de säger att Ryssland är. Där med är prognosen för vem som kommer vinna kriget mer oviss än vad dessa användare gör gällande.

En del användare hävdar samma sak om Kina vilket för mig förefaller betydligt mer underligt. När jag sedan med referenser påpekar detta möts jag av en ovärdig hatstorm mot min person. Detta är inte bara en tråd för Ukrainas svenskspråkiga hejarklack. Tråden bör vara öppen för flera åsikter bortom de som hyses av den pro-ukrainska hejarklacken. Vidare tar jag inte ens sida i konflikten vilket gör situationen betydligt mer bisarr.
Men begränsa då din analys till den avgränsningen. Skriv vad du vill inom ämnet.
Citera
2022-12-18, 01:18
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En stor, om än oväntad, fördel för oss som lever just nu är vi alla får uppleva det ryska imperiets fall!

Så allt är inte nattsvart….
I decennier har världen väntat. Till och med längre. Men inte på imperiet Rysslands förfall för det imperiet har aldrig funnits mer än i deras egen historia som är skapad, ja skapad, påhittad och svarvad med slavisk lögn som mall. I Ukraina och på den värdsliga scenen visar de hela världen detta dagligen.
Men visst är vi som minns och har sett deras genomruttna förehavanden genom tiden glada,ja. Tacksamma för att de yngre generationerna i världen får se deras verkliga ansikte med. Trettio år räckte inte för att bryta banden med alla människor som levt och minns Ryssland givmildhet. Hade Putin och grabbarna grus i Duman varit lite smartare hade de ju åtminstone väntat en generation till eller så. Då hade före detta förslavade sovjeter och upplysta västerlänningar varit mer förvånade över vad skitryssen gör i Ukraina nu.
Snacka om strategisk blunder utan taktik .
Citera
2022-12-18, 01:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ytterligare en rysk oligark verkar ha haft dåligt balanssinne och mött döden i trappan:

https://twitter.com/liveuamap/status/1604198889019518976?s=46&t=eXGGg3QQPDXTzhuR_TFkcQ

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/zof4vk/russian_tycoon_former_owner_of_biggest_developer/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

FSB har tentakler över allt. Det hände i Frankrike.
Citera
2022-12-18, 01:28
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FSB har tentakler över allt. Det hände i Frankrike.

Han tände säkert bara en cigg samtidigt som att vinet han åtnjutit är att beskylla. Skulle säkerligen kunna bli en artikel på RT eller statlig media i Ryssland med headlinern - France killed russian diplomat. Satanists and russofobians who fill up our people with wine! We crave for retaliation. Sarmat!!
Citera
2022-12-18, 01:32
Medlem
Citat:
Du skrev;

Jag svarade

Vad är det du inte förstår? Du skriver;

Du har inte presenterat ett enda bevis för detta. Så vad sägs om att belägga detta genom fakta istället för att snacka en massa skit. Jag vill gärna se en argumentation underbyggd av referenser så jag kan avgöra om det du skriver har bäring. Ett exempel på detta är en länk. Jag hävdar att Kina är tekniskt framåtskridande. Min referens är detta;

https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2022/

Således, presentera en referens som motstrider WIPO? Jag betvivlar dock att du kommer argumentera på ett sådant sätt annat än att hävda att Kina är "efterblivet" för att du tycker så. Allmänt tyckande är okej men det måste finnas något att arbeta med. Någon form av underlag.

Jag hänvisar till WIPO; enligt den ligger Kina på plats 11 när det gäller innovation. Ryssland på plats 47.

Poängen är att Ryssland iom sanktioner inte FÅR tillgång till västlig teknologi. Inhemsk utveckling är i stort sett noll när det gäller mer avancerade komponenter.

Varför stjäl man tvättmaskiner? Varför är bilarna fortfarande konstruerade som Fiatkopior från 1960-talet? Varför har man västliga komponenter i sin kritiska vapentillverkning? Osv.

Svaret är: för att man inte KAN annat. Man är en råvaruleverantör, ett Nigeria med snö. Dessutom är hela landet underutvecklat medan dess härskare lever i outsäglig lyx. Nästan hälften av barnfamiljerna har inte ens vattentoalett för helvete. Medellivslängden i paritet med Burkina Fasos. HIV och TBC sprids ohämmat och ekonomin är botten ur. Till råga på allt inleder man ett försök till erövringskrig som drar ned brallorna på hela den ryska totalitära regimen. Sanktioner som ytterligare kommer att bidra till total kollaps.

Skitland med skitregim. Och skittroll som slår knut på sig själva i sina lögner för att försöka framställa eländet som något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in