2022-12-17, 23:55
Medlem
Ni som kan logga in på New York Times kan se hur ryssens schema hur man skulle inta Kiev.
Det skulle bara ta en dag att vara framme till Kiev enl schemat.
Citera
2022-12-17, 23:58
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det verkar vara varmt där. Gröna löv i mitten av december!

Så här ser en rysk T-72 ut efter att ha smakat ukrainsk eld 🔥:

https://twitter.com/frenyst/status/1604237738491858945?s=46&t=_F5fmWCyIptKCbSNBD8nIQ

Man kan t o m skåda vevstakar och kolvar i detalj…
Citera
2022-12-18, 00:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukrainsk sedvana.
Citat:
Nazi Ukrainians standing near a large hakenkreuz (swastika) and dancing to songs praising the Ukrainian Nazi collaborator, Stepan Bandera.

https://twitter.com/LogKa11/status/1604120113237889025

Svensk sedvana:

https://expo.se/2020/04/hakkorsflaggor-hissade-runt-om-i-landet
https://www.google.com/search?q=NMR+demonstration&source=lnms&tbm=isch&sa =X

Dags för Ryssland att anfalla Sverige?
Citera
2022-12-18, 00:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan några hålla koll på när det är meer än 10 minus i ukraina så vi får se ryssar som fryyyzzeer

De fryser. Men nu är det HIMARS o’clock så nog lär det bli lite varmare i de ryska ställningarna ikväll:

https://twitter.com/tendar/status/1604186454606880770?s=46&t=uS2qdSx7mj-8pMfvyaVVcw

En ukrainsk variant av norrsken! Betänk att varje robot kostar ca 2 miljoner kronor så brände de säkert av 20 miljoner i sekvensen!
Citera
2022-12-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ryssland hade kunnat lämna den västerländska ekonomin på ett annat sätt än att utsätta sig själv för sanktioner. Sen är ju frågan varför de skulle vilja göra sig oberoende av västs och den globala ekonomin? Professorn har givetvis rätt i att det skulle vara gynnsamt för Ryssland att bygga upp sin industri och göra den mindre sårbar….men det är ju lite att slå in en öppen dörr…Nej, hur man en vrider och vänder på det så måste man konstatera att scenariot som utspelar sig inte är gynnsamt för Ryssland på något vis. OM man hade tagit Kiev på 1 vecka och man sett mängder med ukrainare vifta med den ryska flaggan i de större städerna så hade man på sikt kunnat dra fördelar. Nu är det bara storleken på Putins ego som avgör hur långt han drar ned Ryssland, Ukraina och till viss del resten av världen i skiten.
Jag tror inte att Ryssland kunde lämna den västerländska ekonomin. Allt för många särintressen (inklusive Putins personliga) är kopplat till försäljning av gas, olja och naturresurser till västvärlden.

https://tradingeconomics.com/russia/exports

I och med kriget måste Ryssland återbygga sin industri eller i alla fall delar av den. Sedan tillkommer andra svårigheter som bottnar i att det är nära omöjligt att sälja produkter så som flygplan om dessa inte får flyga över västerländskt territorium. Det samma gäller naturligtvis skeppsindustrin - men den är å andra sidan i allt större utsträckning i kinesiska händer.

https://www.statista.com/statistics/263895/shipbuilding-nations-worldwide-by-cgt/

Uppenbarligen befinner sig Ryssland i en trist sits men om tanken är att fortsätta exportera råvaror till Asien kan Ryssland naturligtvis fortsätta som förut. Kriget i Ukraina är som sagt inte över och jag är inte i bestånd att göra en prognos. Vi får se vad utslaget för 2022 kommer bli. Men som sagt - när väl kriget i Ukraina är över kommer saker och ting klarna. Vem vet? EU vill nog gärna handla med Ryssland igen så allt kanske blir som förut. Vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Oklart vilken nivå av läsförståelse du har men du framstår som mindre vetande när du med <wall of text> försöker framstå som akademiskt skolad medan dina slutsatser är på lågstadienivå. Eller kanske ChatGPT-nivå då...

Om du följer resonemanget om Kinas som supplier av innovation till Ryssland tillbaka så framgår att det enda som presenterades från rysstrollsidan som exempel på kinesisk uppfinning var krutet. Gott så. Men det handlar inte om det utan på ett diktatoriskt samhällssystems inverkan på innovationsförmågan och näringslivsstruktur.

Förutom det faktum att Ryssland tills vidare är avsnört från tillgången på västlig teknologi - dvs i stort sett allt avancerat - så är inte heller Kina någon framstående innovatör inom något område. Man kopierar västlig teknologi och försöker självklart stimulera utvecklingen MEN det krävs något mer än pengar och utbildning, nämligen innovationsförmåga och förmåga att tänka fritt.

Till detta skall läggas att den västliga sfärens naivitet när det gäller Kina är bortblåst och företag som Huawei är i frysboxen. Good luck i BRICS!
Jag har redan presenterat data från WIPO (som berör innovation) som vidimerar att Kina inte är så efterblivet när det kommer till innovation som du hävdar att det är. Du har inte presenterat någonting annat än dina personliga åsikter. Åsikter som du inte belägger med data.

Idag har snart 50% av befolkningen en högskoleutbildning - högskolan är den nya gymnasieskolan med några undantag. Vidare är jag inte "akademiskt" skolad. Jag ägnade fyra år åt att supa ned mig på nationerna i Lund. Till skillnad från dig medger jag att jag är rätt efterbliven. Så varför inte höja nivån och presentera fakta om Kina och Ryssland istället för kasta oförskämdheter omkring dig?

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag var med om en festlig sak. Samtidigt som jag lämnade in visa för Ryssland as usual då satt en snubbe brevid o lämnade in för studier i Ryssland. Det var ingen mindre än Hugo Von Essen som florerar i media. Hade jag vetat hans ställning så hade jag definitivt pumpat honom på hans åsikter om Ryssland. Nu var detta längesen.
Killen har en fil.kand. i statsvetenskap från Uppsala universitet och fick jobbet genom en praktikplats. Jag tror inte han har arbetat på UI (det är förövrigt en privat tankesmedja) speciellt länge. Det är knappast så att han läser för dig stängda rapporter och peer-reviews. Men det är klart - han har tillgång till mer och bättre information än vad du har genom sin arbetsplats.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-18 kl. 00:25.
Citera
2022-12-18, 00:15
Medlem
"Presentera fakta".. är vi på högstadiet? Du får påstå hur mycket du vill att du söp i Lund, inte en chans att någon tror dig.

Du påstod att det inte var något problem att Ryssland inte får tillgång till västteknologi för att de ju har Kina, jag visade på att det inte stämmer.
Citera
2022-12-18, 00:15
Medlem
Lyckas ukraina aldrig bomba trupp så det dör 1,000 tals ryssar på ett bräde

Vissa av ryssarna fryser inte för de har fått träning i novosibirsk o 30 minus
så de kommer till ukraina bastu
Senast redigerad av SisterJones 2022-12-18 kl. 00:20.
Citera
2022-12-18, 00:23
Medlem
Citat:
"Presentera fakta".. är vi på högstadiet? Du får påstå hur mycket du vill att du söp i Lund, inte en chans att någon tror dig. Du påstod att det inte var något problem att Ryssland inte får tillgång till västteknologi för att de ju har Kina, jag visade på att det inte stämmer.
Ja, du bör underbygga dina argument genom referenser (dvs. källor). Detta är inte vedertaget på högstadiet men det är vedertaget på gymnasiet (till viss del) och i synnerhet på universitet. Vidare, det är nära omöjligt att föra en diskussion med någon som inte presenterar data. Det är inte heller upplyftande att diskutera med någon som svarar med oförskämdheter. Det för inte tråden framåt. Jag har som sagt påpekat att jag inte är expert. Jag har inga formella meriter för att kunna analysera rysk politik eller ekonomi på ett högre sätt. Detta är jag medveten om. Du har säkert den bakgrunden - men jag har det inte.
Citera
2022-12-18, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, du bör underbygga dina argument genom referenser (dvs. källor). Detta är inte vedertaget på högstadiet men det är vedertaget på gymnasiet (till viss del) och i synnerhet på universitet. Vidare, det är nära omöjligt att föra en diskussion med någon som inte presenterar data. Det är inte heller upplyftande att diskutera med någon som svarar med oförskämdheter. Det för inte tråden framåt. Jag har som sagt påpekat att jag inte är expert. Jag har inga formella meriter för att kunna analysera rysk politik eller ekonomi på ett högre sätt. Detta är jag medveten om. Du har säkert den bakgrunden - men jag har det inte.

Vad är det du egentligen vill säga?
Citera
2022-12-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Lyckas ukraina aldrig bomba trupp så det dör 1,000 tals ryssar på ett bräde

Vissa av ryssarna fryser inte för de har fått träning i novosibirsk o 30 minus
så de kommer till ukraina bastu

Du kan aldrig tränas i att klara som kyla.

Dom kommer frysa i hjäl i alla fall.
Citera
2022-12-18, 00:34
Medlem
Citat:
Vad är det du egentligen vill säga?

Du skrev;

Citat:
"Presentera fakta".. är vi på högstadiet? Du får påstå hur mycket du vill att du söp i Lund, inte en chans att någon tror dig. Du påstod att det inte var något problem att Ryssland inte får tillgång till västteknologi för att de ju har Kina, jag visade på att det inte stämmer.

Jag svarade

Citat:

Vad är det du inte förstår? Du skriver;

Citat:
Du påstod att det inte var något problem att Ryssland inte får tillgång till västteknologi för att de ju har Kina, jag visade på att det inte stämmer.

Du har inte presenterat ett enda bevis för detta. Så vad sägs om att belägga detta genom fakta istället för att snacka en massa skit. Jag vill gärna se en argumentation underbyggd av referenser så jag kan avgöra om det du skriver har bäring. Ett exempel på detta är en länk. Jag hävdar att Kina är tekniskt framåtskridande. Min referens är detta;

https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2022/

Således, presentera en referens som motstrider WIPO? Jag betvivlar dock att du kommer argumentera på ett sådant sätt annat än att hävda att Kina är "efterblivet" för att du tycker så. Allmänt tyckande är okej men det måste finnas något att arbeta med. Någon form av underlag.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-18 kl. 00:41.
Citera
2022-12-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du befinner dig i en diskussionstråd som berör Rysslands invasion i Ukraina. Det är inte tråden ”Framtidssatsningar för rysk civil flygindustri 2022-2032”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in