Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Hur ”vet” du detta? Det låter ju extremt uppseendeväckande. Har alla inblandade politiker, tusentals banktjänstemän och jurister tillsammans kommit överens om att mörka detta?
Skriv gärna vidare om detta i forumet för konspirationer, inte i denna tråd. Tack.
Det räcker att läsa den länkade artikeln, alltså inte bara rubriken.
https://www.friatider.se/nya-dagbladets-konto-last-penningtvatt-och-terrorism
Citat:
Fria Tider bedriver tidningsverksamhet utan egna bankkonton sedan 2020, då Swedbank sade upp såväl bolagets företagskonto som ägaren Widar Nords personliga konton i banken. Swedbank tvingades efter att Widar Nord stämt dem att återöppna det personliga kontot, men vägrar fortfarande att tillhandahålla företagskonton.
– Så är det. I den rättegången framgick det ju att Swedbank varken anklagade mig eller Fria Tider för att ha gjort något suspekt eller felaktigt med våra konton. Man hade inga frågor om några transaktioner eller några synpunkter på användningen, men stängde av kontona ändå.
När det gäller privatkontot kostade den åtgärden Swedbank närmare en miljon kronor i rättegångskostnader, eftersom banken förlorade målet i tingsrätten och tvingades slå på kontot igen.
Dessutom sitter jag själv inne med facit i mitt eget fall. Nordea stängde ner mina konton, trots att jag (jag har som sagt facit) inte hade använt deras konton för någon penningtvätt eller dylikt. De har inte ens polisanmält mig för något sådant, och jag har definitivt inte blivit åtalad eller dömd för något. Alltså, Nordea stängde ner mina konton på rent okynne.
Hade jag orkat och ansett mig ha råd med en stämning, såsom Widar Nord gjorde, så hade förstås Nordea blivit tvungen att återöppna kontona. Men jag orkar inte göra något sådant. Eftersom jag har bitcoin och Nordea är på väg att hamna på historiens skräphög oavsett, så är det inte värt besväret.
Sålunda kan vi slå fast att bankerna åtminstone i vissa fall (bevisligen minst två fall, Nords och mitt) stänger ner folks konton på rent okynne, ibland eventuellt av politiska skäl. Det är kanske ett på tusen fall där de verkligen förhindrar någon form av penningtvätt.
Min hypotes är att gemensamt för nästan alla som blir av med kontona är att de inte har lån hos banken i fråga. Det handlar alltså om olönsamma kunder som det är bekvämt att göra sig av med på detta sätt.
Men hur som helst fixar bitcoin detta. Ingen kommer att stänga av någon från dennes bitcoinadress, oavsett hur lite någon trögskalle "förstår" av transaktionerna till och från denna adress.