2022-12-17, 16:34
Medlem
Hej Flashback!

Jag är relativt ny till forumet och känner inte till det så bra så jag hoppas att jag lagt denna tråden rätt osv. Men, jag kände verkligen att jag behövde göra en tråd om det här.

Häromveckan slog jag på TVn och snubblade in på SVTs program "Hårt väder", just den dagen pratade de om monsuner. (https://www.svtplay.se/video/jgVzANr/hart-vader/5-monsun-pa-liv-och-dod?position=773&id=KM3WLaV) Programledaren fick då kontakt med en person som kallas för Abborr-Åke som säger sig kunna spå väder i abborrar. Detta var helt nytt för mig, när jag ser en spåman framför mig ser jag någon som sitter i ett rum med en glaskula eller kort eller något, inte som använder sig av fiskar. Så då till min fråga, finns det andra "alternativa" sätt att spå som inte är så väl känt? Är det bara abborrar man kan spå i eller går det bra med andra fiskar?

Jag är otroligt nyfiken på detta och väntar ivrigt på svar!
Citera
2022-12-17, 16:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyTungaTofflor
Jag är relativt ny till forumet...

...Programledaren fick då kontakt med en person som kallas för Abborr-Åke som säger sig kunna spå väder i abborrar. Detta var helt nytt för mig...
Du kommer finna mängder av folk här som påstår än det ena, än det andra.

Men om du vill gå igång på pseudovetenskap och hitte-på, så finns det bättre forum för sånt.
Citera
2022-12-17, 16:41
Medlem
Kan inget, vet inget.
Men kommer ihåg när man var barn och när ryggfenan på aboorren var mörk så nalkades det regn, eller om det kanske var kyla. Lågtryck. Skitsamma.

Annat alternativt är min kattgranne som surrar om katter och väder mest hela tiden.
Hon säger att katterna hårar "mer" om det är regn på ingång. + massa annan skit iof.
Citera
2022-12-17, 16:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Kan inget, vet inget.
Men kommer ihåg när man var barn och när ryggfenan på aboorren var mörk så nalkades det regn, eller om det kanske var kyla. Lågtryck. Skitsamma.

Annat alternativt är min kattgranne som surrar om katter och väder mest hela tiden.
Hon säger att katterna hårar "mer" om det är regn på ingång. + massa annan skit iof.
Vissa saker som de du tar upp kan mycket väl tyda på att det ska bli regn eller liknande, men då handlar det inte om att spå, utan om att tyda naturen.

Spådomskonst handlar om att man på ett paranormalt sätt kan förutse framtiden.
Citera
2022-12-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vissa saker som de du tar upp kan mycket väl tyda på att det ska bli regn eller liknande, men då handlar det inte om att spå, utan om att tyda naturen.

Spådomskonst handlar om att man på ett paranormalt sätt kan förutse framtiden.

Får du lite sådär extra helgkänsla över att sitta och besserwissa på nätet en lördagskväll?

För övrigt, jo men absolut. Du har rätt. fan vad kul.
Citera
2022-12-17, 17:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Får du lite sådär extra helgkänsla över att sitta och besserwissa på nätet en lördagskväll?

För övrigt, jo men absolut. Du har rätt. fan vad kul.
Om du anser att fakta är att "besserwissa", så visst.

Tycker faktiskt att det är ganska trist att så stora delar av vår befolkning tror på spöken och hitte-på, trots att vi gett dem skolgång.
Citera
2022-12-17, 17:26
Medlem
Citat:

Tycker faktiskt att det är ganska trist att så stora delar av vår befolkning tror på spöken och hitte-på, trots att vi gett dem skolgång.

OK.
Absolut brathan!

Reagerade bara på att jag fick en reaktion av forumets absolut torraste person.

Själv så är jag rätt linjär i mitt troende och har hittils inte funnit något sorts substans i alla olika teorier.
Citera
2022-12-17, 17:27
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:

Det är rent skrämmande.

Men jag vill veta mer om denne Abborr-Åke. Låter underhållande.
Citera
2022-12-17, 17:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
OK.
Absolut brathan!

Reagerade bara på att jag fick en reaktion av forumets absolut torraste person.

Själv så är jag rätt linjär i mitt troende och har hittils inte funnit något sorts substans i alla olika teorier.
Inte det minsta konstigt att din tro saknar substans.

Och att personer som inte tror på hitte-på och spådomskonst skulle vara tråkiga är bara ett påstående från personer som tror på vad fan som helst.

Fakta fungerar riktigt bra.
Citera
2022-12-17, 17:31
Medlem
Jag har en egen väderpinne.
När det blir varmt och tjejerna har mindre kläder så ställer den sig rakt upp och nu på vintern hänger den längs ena låret.
Helt klart kan jag tala om vad det är för väder genom att studera pinnen.
Citera
2022-12-17, 17:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Det är rent skrämmande.

Men jag vill veta mer om denne Abborr-Åke. Låter underhållande.
Det finns hur mycket som helst att läsa om liknande, poddar också. Håller absolut med om att det är underhållande.

-Folksagopodden
-När man talar om trollen
Citera
2022-12-17, 17:37
Medlem
Citat:
Inte det minsta konstigt att din tro saknar substans.

Och att personer som inte tror på hitte-på och spådomskonst skulle vara tråkiga är bara ett påstående från personer som tror på vad fan som helst.

Fakta fungerar riktigt bra.

Ok Bagdad-Bob, do your thong som Sisqo hade sagt.

Men som ett litet svar på TS. Har aldrig hört någon spå med mörtar, laxar eller vilken annan fisk som helst än abborre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in