2022-12-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är helt tydligt att det är ett Nato-krig som förs i Ukraina mot Ryssland. Inte minst blir detta tydligt när Nato-vänner här inne sitter och jublar över nedskjutna robotar samtidigt som ukrainas elnät håller på att kollapsa pga angreppet.

Ni vill att Ukraina skall skada Ryssland men struntar fullständigt i situationen i Ukraina. Samma med svenska politiker och media.

Nja, de flesta normala svenskar bryr om situationen i Ukraina samtidigt som man vill se att ryssjävlarna drivs tillbaks till den kloak de kom ifrån. Ukraina blir en bättre plats när de får vara självständiga och befriade från den ryska ohyran.
Citera
2022-12-17, 08:51
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Putin gjorde bort sig totalt när han gick på att ukraina skulle vara invaderat och klart för annektering på 3 dagar. Obefintlig underrättelse föregick det fullständiga misslyckande som vi i den normala delen av världen tackar och tar emot. Billigare sätt att bli av med rysslands hot var det ingen i väst som kunde drömma om.

Bonus är att när ryssland är likviderat som 'stormakt' så är även iran och nord korea nere för räkning när de inte längre kan räkna med stöd från fd terrorstaten ryssland.

Och allt detta får vi i väst för portopengar...
Ja på lite sikt kommer kostnaden för vår del av kriget vara väl investerade pengar!

Jävlar vad gott det kommer att kännas då Ivan står på knä och tigger om nåd!
Citera
2022-12-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vad pratar du om? Vi brydde oss om dem precis lika mycket som polacker italienare portugiser eller vad tusan du vill dra fram. Lever i Sverige, träffar jag en trevlig person från ett annat land gillar jag denne, är personen inte trevlig gillar jag den inte, svårare än så är det inte. Som land ser jag ingen skillnad egentligen mellan några, handlar väl mest om jag håller med om vad de säger eller gör. Hur skulle jag annars se på andra länder och dess befolkning menar du?

Nja. Det är väl snarast så att vi brydde oss mindre om ryssarna än vad vi brydde oss om polacker och portugiser. Det var ur rysk synvinkel det stora problemet och en av orsakerna till kriget. En - enligt egen självbild - stormakt ska inte behandlas som om man var obetydligare än Portugal. Det är inte schysst. En stormakt ska ju behandlas med respekt!

Blir man inte bemött med ordentlig respekt måste man (naturligtvis) ta till krafttag för att visa att man verkligen är en fruktad stormakt som ska respekteras. Det kan man göra t ex genom att invadera något land. Dock bör invasionerna vara framgångsrika, annars kan den låga grad av respekt man hade innan invasionen kanske råka bli ännu lägre.
Citera
2022-12-17, 08:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Det är långt under min värdighet att besvara skribenter med så låg intelligensnivå som du uppvisar i dina 'alster'. Betrakta detta mitt svar som undantaget som bekräftar regeln.

När vi har röjt undan hotet från 'stormakten' ryssland så kommer det att följa årtionden av lukrativa affärsmöjligheter, dels i uppbyggnaden av ukraina med västerländsk ingenjörskonst (notan till fd terrorstaten ryssland), dels genom de enorma naturtillgångar som finns i ryssland som vi i väst har kompetens att omvandla till kapital men som ryssarna är för odugliga till att göra.

Så, nu har du fått det första och sista svaret från lilla jag.

Du kan välja på att utveckla vilken del som helst av världen med stora råvarutillgångar. Och du väljer Ukraina över alla andra, extremt korrupt, politiskt instabilt och suget på att kriga med sin farligaste granne. Extremt dåligt track record sedan Sovjets fall trots fint utgångsläge. Lycka till.
Citera
2022-12-17, 08:58
Medlem
Ryssland har en hel del allierade, Vitryssland, Iran, Serbien, Grekland, Syrien, Nord Korea, Armenien och Moldavien.
Så de kan nog hålla ut kriget en stund till.
De hade gärna öppnat fronter runt de baltiska länderna, Finland/Sverige och Polen om Ukraina blir framgångsrikt.
För tillfället klarar de inte av det.
Citera
2022-12-17, 08:58
Medlem
Ni skyller på NATO eftersom ni inte accepterar att ni får stryk av landet ni anfallit!
Citera
2022-12-17, 09:02
Medlem
nidhoogens avatar
Lite mer närstridsporr, denna gången från Svatovo. Om min Ryska inte är helt åt helvete skriker han "Jag har det bästa jobbet i världen!"

https://twitter.com/Taurevanime/status/1603933890942468096?t=G56r8GoL5A01ExoiJKqdjA&s=19
Citera
2022-12-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Ryssland har en hel del allierade, Vitryssland, Iran, Serbien, Grekland, Syrien, Nord Korea, Armenien och Moldavien.
De hade gärna öppnat fronter runt de baltiska länderna, Finland/Sverige och Polen om Ukraina blir framgångsrikt.

Vilka pissländer du räknar upp (utom möjligen Grekland och Moldavien som jag betvivlar tillhör Rysslands fanbase).
Ukraina har desto mer allierade.
Senast redigerad av Leland1979 2022-12-17 kl. 09:17.
Citera
2022-12-17, 09:09
Medlem
Citat:

Nja din kunskap om vad olika länder hållning är behöver uppdateras.

Grekland sänder vapen till Ukraina och Armenien är neutrala.
Citera
2022-12-17, 09:15
Medlem
Citat:

Grekland? Inte precis va? Och Moldavien är ju ganska sura på Putin sen han i princip annekterade Transnistrien.
Citera
2022-12-17, 09:20
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
14 000-30 000 EUR per person för hela kriget (om du lyckats föröka dig och har små barn får du betala notan för dem också): (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?)Det är inte portopengar. Visst har vi råd. Men då har vi råd med allt annat också. Bota hungersnöd. Flyktingar. Poliser i närområdet. Vad prioriterar vi?
Spot on... Vi i väst har råd med att hålla det ukrainska samhället med dess försvarskrig under armar till dess att Ryssland fallit samman. När väl detta skett kommer exakt de saker du pekar mot; hungersnöd, miljöproblem och annat som plågar vår omvärld kunna ges all uppmärksamhet eftersom väst, Kina, Japan, Indien och omkringliggande nationer kan frigöra det allra mesta av de resurser som under Rysslands existens varit avsatta för militär rustning i akt om att kunna möta de ryska hoten.

Inom makroekonomiska kretsar pratar man om ett tidsspann om cirka fem år innan sanktionerna mot Ryssland visar påtagligt kännbar effekt, man räknar med att de därpå följande fem åren kommer försätta Ryssland i komatiskt tillstånd med följden av dess sammanbrott, därefter kan vi bättre vårda planeten med dess befolkning. Jorden kommer må så himla mycket bättre efter att Ryssland tagit slut, problem kommer finnas men blir så himla mycket enklare att lösa utan det sjuka Ryssland.
Citera
2022-12-17, 09:22
Medlem
Citat:
Du får gärna förklara lite om hur du ser Grekland, Armenien och Moldavien som allierade med Ryssland.
Vad jag vet har samtliga fördömt Rysslands invasion och i alla fall Grekland har skickat stöd till Ukraina.
Eller är det nåt önsketänkande från er i Putins fanklubb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in