Citat:
Ursprungligen postat av
chamdar
Vad pratar du om? Vi brydde oss om dem precis lika mycket som polacker italienare portugiser eller vad tusan du vill dra fram. Lever i Sverige, träffar jag en trevlig person från ett annat land gillar jag denne, är personen inte trevlig gillar jag den inte, svårare än så är det inte. Som land ser jag ingen skillnad egentligen mellan några, handlar väl mest om jag håller med om vad de säger eller gör. Hur skulle jag annars se på andra länder och dess befolkning menar du?
Nja. Det är väl snarast så att vi brydde oss
mindre om ryssarna än vad vi brydde oss om polacker och portugiser. Det var ur rysk synvinkel det stora problemet och en av orsakerna till kriget. En - enligt egen självbild - stormakt ska inte behandlas som om man var obetydligare än Portugal. Det är inte schysst. En stormakt ska ju behandlas med
respekt!
Blir man inte bemött med ordentlig respekt måste man (naturligtvis) ta till krafttag för att visa att man verkligen är en fruktad stormakt som ska respekteras. Det kan man göra t ex genom att invadera något land. Dock bör invasionerna vara framgångsrika, annars kan den låga grad av respekt man hade innan invasionen kanske råka bli ännu lägre.