2022-12-16, 23:22
  #275989
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ser allt Perun släpper
Det han inte pratar om är vilka andra effekter det får på landet och befolkningen, framför allt småfolket.
Nja, det gör han väl? Hans poänger är ju att
a) strategiska bombningar får inte ett folk att kapitulera (e.g. Tyskland, Japan 1945),
b) det kan få befolkningen att sluta tro på seger (e.g. Tyskland 1944-1945), men i Ukrainas fall är det osannolikt eftersom man haft stora framgångar på andra håll,
c) tillvänjning: det krävs ständigt mer bombningar för att nå samma demoraliserande verkan, men Ryssland saknar uppenbara möjligheter att öka insatserna.

Till detta kommer alltså anpassning och förbättrat försvar. En sammantagen slutsats blir då att Rysslands tåg har gått i detta avseende.
Citera
2022-12-16, 23:28
  #275990
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de skriver att det är "air-blasted shells"; betyder nog att de exploderar ovanför skyttegravarna. Jag tror också Ukraina kan träffa direkt i skyttegravarna ibland.

Då får man gräva djupare än så, det ska vara så djupt att du kan stå upprätt och att det är en meter upp till kanten, lycka till med det! Sen får man hoppas på lite tur och att man inte har en leksakshjälm.

Edit:
Känns som det kommer att bli en veritabel slakt, arma människor. Det hade nog varit bättre att sitta av 15 år i fängelse pga ordervägran. Kriget är slut innan dess så man hade nog blivit släppt tidigare.
__________________
Senast redigerad av revodneb 2022-12-16 kl. 23:30.
Citera
2022-12-16, 23:34
  #275991
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det zonrör de använder, skyttegravarna verkar inte hjälpa?

Granater med ”luftbrisad” alt. ”trädbrisad”. Exakt rätt ammunition för att slå mot nedgrävt infanteri. Enligt SoldF, vill jag minnas…

De kan ha fått dessa granater från väst. Jag tror inte att de varit så vanliga inom Warszawa-pakten.
Citera
2022-12-16, 23:36
  #275992
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
När de ryska nazisterna skalar upp de barnvåldtäkter som de ägnade sig åt i Bucha, till att innefatta hela Kiev, då tycker du att det är en vinst? Jag tror att de flesta ukrainare inte vill ha sina barn våldtagna och jag tror inte du får så mycket sympati här på Flashback för dina pedofila fantasier.
Mitt mål är en fredlig lösning.
Citera
2022-12-16, 23:39
  #275993
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mitt mål är en fredlig lösning.
Att ryssarna lämnar Ukraina alltså. Att önska att Kiev ska falla känns inte som en "fredlig" lösning.
Citera
2022-12-16, 23:39
  #275994
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då får man gräva djupare än så, det ska vara så djupt att du kan stå upprätt och att det är en meter upp till kanten, lycka till med det! Sen får man hoppas på lite tur och att man inte har en leksakshjälm.

Edit:
Känns som det kommer att bli en veritabel slakt, arma människor. Det hade nog varit bättre att sitta av 15 år i fängelse pga ordervägran. Kriget är slut innan dess så man hade nog blivit släppt tidigare.

Ryssland bryr sig inte om dessa fångar, de saknar empati för medmänniskor. Men det är en stor kostnad i all utrustning de skall ge nya soldater då de har brist på allt. T.o.m. vinteruniformer då mer än en miljon vinteruniformer har förskingrats i det ruttna korruptions-Ryssland. Så när dessa slaktas förlorar de alla deras vapen, uniformer, hjälmar etc.
Citera
2022-12-16, 23:39
  #275995
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Granater med ”luftbrisad” alt. ”trädbrisad”. Exakt rätt ammunition för att slå mot nedgrävt infanteri. Enligt SoldF, vill jag minnas…

De kan ha fått dessa granater från väst. Jag tror inte att de varit så vanliga inom Warszawa-pakten.

Ja de har fått dem av väst, jag funderade bara lite på om det var M30A1men såg ingen direkt brisad så det borde vara zonrör.
Citera
2022-12-16, 23:41
  #275996
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland bryr sig inte om dessa fångar, de saknar empati för medmänniskor. Men det är en stor kostnad i all utrustning de skall ge nya soldater då de har brist på allt. T.o.m. vinteruniformer då mer än en miljon vinteruniformer har förskingrats i det ruttna korruptions-Ryssland. Så när dessa slaktas förlorar de alla deras vapen, uniformer, hjälmar etc.

Ja dör de inte av artillerield så fryser de ihjäl. Win win! Sen är det ju en tragedi för den enskilda människan.
Citera
2022-12-16, 23:44
  #275997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Oftast refererar seriös västerländsk media till militärkällor. Dessa är i princip staten.

La även till detta i inlägget du citerar

Vill även tillägga att ord har betydelse.

Läser ni en artikel där de kallar Ukrainas styre för en ”regering” och Rysslands styre som en ”Regim” är det uppenbarligen vinklat.

Det är dessa ledtrådar man ska leta efter och ha i åtanke när man är källkritisk

Militärkällor funkar ju, om det är trovärdiga källor.

Handlar det om "vi ska inte anfalla" eller dylikt så är det givetvis inte trovärdigt om de anfaller i efterhand, men du fattar!
Citera
2022-12-16, 23:50
  #275998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är Ryssland som avgör det.
Faller Kiev i februari är det vinst inte bara för Ryssland utan för hela det ukrainska folket och för freden.

Faller Kyiv i Februari så är det ett utrotningskrig eftersom Ukraina och dess folk kommer bli utrotade.
Citera
2022-12-16, 23:52
  #275999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag skrev tidigare, så gör man faktiskt så för att undvika överbelastningsskador.

Så den riktiga mätaren är när och hur snabbt man slår på strömmen igen. Men att ha ett halvt land utan ström är katastrofalt för produktiviteten. Inte bara det som landet ska leva av, men också krigsmaskinen. Reperation, produktion, transport. För att ta några illustrativa mikroexempel:

- Eltruckar? All logistik stannar lika länge som strömavbrottet i "last mile" logistiken.
- Reperation av stridsfordon? Det är tung industri, inte något som hur somhelst kan lösas med ett litet dieselaggregat.
- Ammunitionstillverkning. Inte bra om det står still.
- Stoppkostnader i fabriker. Många processer mår inte bra av att nödstoppa.
- Tillverkningsindustri. Förlorade inkomster för Ukraina riskerar att ta resurser från köp av vapen. Det urholkar också oligarkernas försvarsvilja.

Därtill det allmänna lidandet så klart för civilbefolkningen.

Det är ovanligt med gaffeltruck som har sladd till vägguttaget.
Eltruckar har I regel batteri och majoriteten av truckarna som används för att lossa lastbilar utomhus går på gas eller diesel.

Reparera fordon kräver väl inte speciellt mycket el, det är inte direkt så att de gjuter nya chassien, de verkar mest ta delar från olika vrak och sätta ihop.an borde komma långt med pannlampa och vanliga verktyg när strömmen är borta.
Citera
2022-12-16, 23:55
  #276000
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mitt mål är en fredlig lösning.
Rysk "fredlig" lösning?

Du har gjort dig själv till ett propagandaorgan för en regim som i statlig TV talar öppet om att utplåna västvärlden med kärnvapen. Du är en förrädare (om du är svensk).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in