2022-12-16, 18:38
  #275881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tror det handlar om historia. Ryssarna använde pansartåg i stor utsträckning 1917-22. Så man vill återgå till klassisk rysk stridsteknik.
Jag tror USA övergav dem efter inbördeskriget 1865 då man inte tyckte de gav någon taktiskt fördel.
Tänkte mest på tanksen som dom lampor klarade av att köra upp på tåget.
Citera
2022-12-16, 18:39
  #275882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det där babblet från Zelenski om det fantastiskt framgångsrika ukrainska luftvärnet har inte gått hem direkt hos det ukrainska folket när de ser samhället stanna av och sitter strömlösa. Det går hem hos givarna och gynnarna i väst.

Framförallt går det nog inte hem hos soldaterna vid fronten som vet att när elen uteblir så uteblir en stor del av försörjningen till trupperna. Och när det inte finns artillerigranater så är de helt skyddslösa.

Det där att underdriva skadeverkningarna av missilangrepp är en farlig ide för Ukraina.

Du är fel ute som vanligt V.
Om man vet något om el o vattenanläggningar överhuvudtaget så förstår man att man slår av el och vatten redan innan missiler slår ner i ett område. Redan när flyglarmen ljuder är man på tå för sådan avstängning.
Varför?
Det är farligt i en byggnad när missiler exploderar och slår ut elledningar och vattenledningar. Brandrisk och elolyckor kan inträffa särskilt ihop med vatten kaskader eller läckor.
När man kollat sånt och ev. reparerat det som behövs slår man på el o vatten igen. Troligen redan imorgon.
Hur man som du kan glädjas over sådant jävelskap mot civila som du är för mig obegripligt. Det till och med äcklar mig!

Ukrainska informatörer underdriver inte skadorna som du påstår, de är experter, och meddelar det som hänt och hur det påverkar. Sen är det för en expert på att utföra krigsbrott att besluta att göra en attack i övermorgon igen. Putin tar beslutet utan att blinka bomba igen.. tills någon avbryter ryzzland på något sätt.
Citera
2022-12-16, 18:50
  #275883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag pratade om vad den enskilda individen är beredd att avstå för att hjälpa ukraina.
Det är bara lump och skräp.

I ett demokratiskt land avstår varje enskild individ en del av sin lön till skatt som valda politiker fördelar efter behov , tex till stöd till Ukraina, vägar skolor mm.
I en kleptokrati som som ryzzland fördelar Putin med sitt anhang efter förstånd. Därav oligarker, därav en hissnande rik Putin osv.
Det blir mycket vulgära yachter för en del och mycket annat och förvånansvärt lite till de flesta ryssar.

Svårt att förstå?
Citera
2022-12-16, 18:51
  #275884
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En längre video på Rysslands installion av
interkontinental termonukleär missil i veckan..

https://youtu.be/iWL-_YeUnCc
Och vad vill du säga med detta?

Att du som Putin hotar med kärnvapen är väl mest troligt, eller?
Citera
2022-12-16, 18:56
  #275885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns massor av saker som inte tyder på att det [invadera hela Europa] är Rysslands mål. Man får jämföra det med rivaliserande hypotesen:

H1: Putin har för avsikt att invadera hela Europa.

H2: Att Ryssland vill invadera hela Europa är skrämselpropaganda för att få befolkningen att gå med på saker som de annars inte hade gått med på.

Man gör en ganska usel analys om man inte kan se ett enda argument för H2. Eller ett enda argument som tyder på att H1 är orimlig.
Du försöker att försvara Putin med hårklyveri, naturligtvis vet han att ett övertagande av hela Europa är en utopi. Putins mål är att bli den nya Peter den store, hans mål är dock odefinierade.

Du snippade mitt inlägg men det är ingen tvekan om att Ryssland aldrig kommer ur sin U-landsstatus genom sitt anfallskrig mot Ukraina.

Du vet mycket väl att det kommer att sluta väldigt illa för federationen, anfallskriget mot Ukraina satte spiken i kistan för Rysslands ambitioner att bli någonting annat än ett U-land.
Citera
2022-12-16, 19:00
  #275886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Men det är ju självklart att Ryssland också kommer att få lida.

USA slår 2 flugor i en smäll.
Du förstod uppenbart inte vad jag skrev. Vill du att jag formulerar mig på något annat sätt?
USA slår inga flugor varken på på en eller två smällar, hur har vi blivit drabbade?
Citera
2022-12-16, 19:00
  #275887
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du försöker att försvara Putin med hårklyveri, naturligtvis vet han att ett övertagande av hela Europa är en utopi. Putins mål är att bli den nya Peter den store, hans mål är dock odefinierade.

Du snippade mitt inlägg men det är ingen tvekan om att Ryssland aldrig kommer ur sin U-landsstatus genom sitt anfallskrig mot Ukraina.

Du vet mycket väl att det kommer att sluta väldigt illa för federationen, anfallskriget mot Ukraina satte spiken i kistan för Rysslands ambitioner att bli någonting annat än ett U-land.

Hans mål är troligen att erövra halva Ukraina, sen kommer han att sitta och sura i öst.

Ryssland kommer på lång sikt sannolikt gå en högst medioker ekonomisk framtid till mötes. I sällskap med Europa. Bägge kommer nog att stagnera och få svagare tillväxt, Ryssland ännu svagare än Europa. Förbered era barn mentalt på att vara öppna för att flytta långt utomlands.
Citera
2022-12-16, 19:06
  #275888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hans mål är troligen att erövra halva Ukraina, sen kommer han att sitta och sura i öst.

Ryssland kommer på lång sikt sannolikt gå en högst medioker ekonomisk framtid till mötes. I sällskap med Europa. Bägge kommer nog att stagnera och få svagare tillväxt, Ryssland ännu svagare än Europa. Förbered era barn mentalt på att vara öppna för att flytta långt utomlands.

Det där borde du skriva i ett ryzkt forum
men det finns ingen trovärdig uppgift på att Europa går mot en medioker ekonomisk framtid, det gäller Ryzzland
som dagligen anfaller ett grannland och går mot en katastrofal framtid.
Citera
2022-12-16, 19:10
  #275889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det har du rätt i.

Människans strävan efter mer makt, mycket ska ha mer.

USA nöjer sig inte med Martionettvertkygen NATO och EU.
De ska ha hela Europa.
Hela Ukraina. Att ens ge Donbass till Ryssland var helt struket från kartan. Det visar ju att man vill ha krig.

Vem hade förlorat på att region som inte vill tillhöra Ukraina blir Rysk? Absolut ingen. Men ingen hade vunnit något heller.

USA vinner massor på kriget

Det dummaste jag har hört.
USA kan inte ge bort något av Ukraina. Ukraina tillhör Ukraina. Varför skulle något av Ukraina ges bort till en ond diktator?

Alla Donbasbor som vill tillhöra Ukraina, dvs majoriteten, hade förlorat på att Donbas blivit en del av diktaturen och förtryckarlandet Ryssland. I synnerhet alla som skulle torteras av det ryska terrorstyret.
Citera
2022-12-16, 19:14
  #275890
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Troligen Ukraina som spränger sina egna transformatorstationer för att kunna skylla på Putin.

I alla fall om vi applicerar Zelenskyj-klackens gnistrande "logik" angående sprängningen av Nordstream.

Så länge det handlar om pengar och vapen kan alla metoder användas i ett försök att få tillgång till mer ja.. så vi vet ju såklart inte sanningen.

Vi kan ju även se på missilerna som träffa Polen och döda 2 civila. Zelensky var snabbt ute och fördömde mördandet av oskyldiga civila sände sina kondoleanser till sina ”bröder och systrar” och han krävde mer hjälp av väst och Nato.. någon dag efter visade det sig vara lögn. Det var såklart deras egna missiler.. kanske en plan att försöka locka in Nato i kriget för att få mer hjälp.

Tror man ska vara väldigt försiktig att lita på det som kommer ur Zelenskys mun just nu men även Ukraina som land.
Citera
2022-12-16, 19:14
  #275891
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Möjligen, men det är bara en propagandafilm. Finns inget som tyder på att tåget är i Ukraina. rySSnaZZarna är rädd om plåtskrotet så kanske runt Moskva så står det i något förråd. Detta tåg kommer ALDRIG att ha en offensiv roll. Bara en våt dröm för propaganda ansvarige.
Ja det ju extremt kul att våra foliehattar och Putinrunkare blir imponerade av detta tåg?

Hur korkade är de?

Minröjning och spaning ska vara huvuduppgift?

Hur fan spanar man från några små luckor med en tung KSP som pekar ut?

Varför har man tunga KSP? Förväntar man sig själv bli beskjutna?

Varför har man bara typ 12 mm plåt som skydd? Funkar ju inte mot tung kulspruta eller ett pansarskott?
Citera
2022-12-16, 19:19
  #275892
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Troligen Ukraina som spränger sina egna transformatorstationer för att kunna skylla på Putin.

I alla fall om vi applicerar Zelenskyj-klackens gnistrande "logik" angående sprängningen av Nordstream.

Ja sånt trams brukar ju ni foliehattar köra med hela tiden.

Att du inte håller dig till fakta utan fantiserar, är ju symtomatiskt för er ryssrunkare.

Du får annars gärna komma med bevis för att det är Zelensky som spränger elen i Ukraina!

Dina bisarra fantasier gör dig ju verkligen till top 10 av alla dårar som ljuger här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in