Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-16, 17:21
Medlem
Redisas avatar
Raka av håret i ljumsken och armhålorna så kommer det att minska lukten rejält på en gång.
Citera
2022-12-16, 17:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Jag fattar inte varför det blir så här? Hur kan det lukta så himla äckligt bara för att man fryser eller är kall?
Min fråga är, hur har ni löst problemet? Och vad beror detta på?

Kan bero på flera saker men det jag tänker mest är vatten, mat och saltnivå. Dricker du normalt? Vanligt i Sverige att man glömmer att dricka på vintern, i synnerhet om man inte får i sig tillräckligt med salt. Vissa typer av mat får svetten att lukta mer, ex. kaffe, kött och halvfabrikat.

Trimma armhåret ordentligt, träna så du får normala hormonnivåer och vila normalt etc.
Citera
2022-12-16, 17:27
Medlem
Swegoats avatar
Hur ser din generella kost ut?
Citera
2022-12-16, 17:34
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangesoundcloud
Jag är likadan

Testa absolut torr eller att handsprita armhålorna före dusch och före att du tar deo.
Oj handsprit! Aldrig hört. Funkar det bättre än absolut torr?
Citera
2022-12-16, 17:34
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Raka av håret i ljumsken och armhålorna så kommer det att minska lukten rejält på en gång.
Rakar redan. Det är bara armhålorna som luktar.
Citera
2022-12-16, 17:36
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan bero på flera saker men det jag tänker mest är vatten, mat och saltnivå. Dricker du normalt? Vanligt i Sverige att man glömmer att dricka på vintern, i synnerhet om man inte får i sig tillräckligt med salt. Vissa typer av mat får svetten att lukta mer, ex. kaffe, kött och halvfabrikat.

Trimma armhåret ordentligt, träna så du får normala hormonnivåer och vila normalt etc.
Vätskan kanske kan va en anledning. Dricker ju, men inte lika mycket som på sommaren. I övrigt så är kosten i princip densamma som på sommaren. Dricker inte så mycket kaffe. 1-2 koppar per dag, året runt..
Citera
2022-12-16, 17:37
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegoat
Hur ser din generella kost ut?
Varierad. Mycket frukt och grönsaker, vanlig mat. Nötfärs framför gris. Rent kött är inte så ofta. Äter inte speciellt fet mat eller mycket såser och sånt. Men kosten ser ju likadan ut året runt dessutom.
Citera
2022-12-16, 17:41
Medlem
Swegoats avatar
Citat:
Varierad. Mycket frukt och grönsaker, vanlig mat. Nötfärs framför gris. Rent kött är inte så ofta. Äter inte speciellt fet mat eller mycket såser och sånt. Men kosten ser ju likadan ut året runt dessutom.

Någon tidigare i tråden ger tips om ökat intag av vatten, och eftersom du har vanlig kost så kan jag bara instämma. Jag ligger runt 3 liter vatten per dag, med runt 2 koppar kaffe totalt, och min svett luktar i princip ingenting. Verkligen noll. Behöver inte ens använda deo.
Citera
2022-12-16, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Har du samma typ av kläder på dig? Vissa salter går inte ur kläder enkelt har jag märkt.

Jag har jobbat en del i 40C+ värme och efter det så måste jag lägga kläderna i vatten, låta torka och lägga i vatten igen osv innan jag tvättar dem.
Citera
2022-12-16, 17:54
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Du kan ha retat upp dina receptorer, körtlar eller vad det nu är i armhålorna med all Deo och absolut torr. Ta ett uppehåll från deodoranter, absolut torr, handsprit och kungssyra i armhålan så blir det kanske bättre.
Citera
2022-12-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Tvärtom. Håret finns där för att värma, kyla, lufta. Helt enkelt för att ge kroppen det den behöver.

Jag tror snarare att TS har svamp av för mycket tvättande. Det kan även vara något TS äter som ger stark lukt i svetten.
Citera
2022-12-16, 17:58
Medlem
Kartong-Klass avatar
Jag har också reflekterat över detta. Kan det ha att göra med att man har tjockare kläder och stänger in svetten? På sommaren har man ett luftigt plagg och närmast öppet in till armhålan. På vintern instängt i tjocktröja utan "ventilation" och ännu mer instängt när man måste ta på vinterjackan dessutom. Inte så konstigt att det luktar mycket mer då egentligen..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in