Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Regerade på denna artikel i Aftonbladet idag. Här har vi en artikel om en kvinna som kallblodigt mördar sin kille, som kallblodigt mördar en pappa. Ändå finns det inte ett ord om att Aftonbladet fördömer denna kallblodiga mördare. Istället läggs fokus på att hon har adhd, blivit utsatt för sexuella övergrepp. Det beskrivs i artikeln hur de tre sekunder som det tog att skjuta honom var de värsta i hennes livDetta lägger aftonbladet väldigt mycket fokus på. Likaså att hon håller yogaklasser och är PT åt tre fångar. Har ni någon gång sett en liknande artikel om en man som kallblodigt skjuter sin fru och sedan aktiverar sig i fängelset? Tror inte det, för då blir det fokus på mäns våld mot kvinnor. En annan sak som får mig att fundera. Hon var inlagd på psyket några veckor innan mordet. Innan dess var hon inlagd på psyket för självmordsförsök tre gånger under fem år, senaste gången 2020. Ändå har hon 2017 fått ta jägarexamen och äger tre vapen. Hur kan en psykiskt sjuk kvinna få ha vapenlicens? För min del hoppas jag att hon inte kommer ut från fängelset.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4vGyz/lydia-barth-36-skot-ihjal-sin-sambo-nu-berattar-hon-sjalv
Diskutera gärna om kvinnliga och manliga mördare gestaltas olika i massmedia. Blir brott som kvinnor begår ibland förminskade för att dom är kvinnor?
Nu har jag inte läst artikeln och den intresserar mig inte så jag fortsätter med detta.
Däremot blir jag intresserad av dig och din inställning.
Här har vi en kvinna som verkar ha haft ett helvete i sitt liv där det till slut slog slint i skallen på henne. Du väljer att fokusera på kön, inte att morden kunde ha undvikits om hon fått rätt vård och stöd.
Du skriver själv, ”psykiskt sjuk”.
Självklart fallerade vården än mer när hon fick ha kvar sina vapen som psykiskt sjuk.
Det jag reagerar mest på är att hon dömdes till 18 års fängelse. Enbart det du själv skriver i din trådstart borde skickat henne till rättspsyk, inte fängelse.
Skillnaden är att rättspsyk håller dig kvar till du anses tillräckligt frisk för att släppas ut medan 18 års fängelse innebär att du kommer ut efter 12 år, MER skadad än du var när du kom in.