2022-12-16, 09:51
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Källa på vad?

Detta skrev du i April:

När kommer Ryssland sätta in den ultimata offensiven egentligen?

Ingen vet säkert, men inom veckor eller ett par månader blir det med all säkerhet en storoffensiv. Det vore väl lite kontraproduktivt för ryssarna att skicka ut ett pressmeddelande innan det sker, eller hur?
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-12-16 kl. 09:59.
Citera
2022-12-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Rysslands förlorar inte en bråkdel så många mannar som Ukraina. Hur kan ryssarna bli "kanonmat" när ryssarna har 9:1 övertag inom artilleri? Det är ju ett logiskt felslut.

Det är för att ryssland är innefektiva, där det största problemet är logestiken.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Har du källa på det?
Vad jag hört är det bara +50k som blivit skickade till fronten av de mobiliserade. 140k kvar i träning och 30-40k har fått uppgifter bakom fronten.

https://edition.cnn.com/2022/11/17/europe/russia-soldiers-desert-battlefield-intl-cmd/index.html
https://www.aa.com.tr/en/russia-ukraine-war/possibility-of-2nd-wave-of-military-mobilization-in-russia-not-discussed-kremlin/2744136

Citerar mig själv:

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/putins-plan-ny-stor-offensiv-efter-nyar/

Ungefär hälften av dom i den första mobiliseringen har redan skickats till kriget, bara för att fylla upp dom som redan har dött. Med tanke på Rysslands taktik med kanonmat så tror jag att när väl dessa 150 000 kommer ansluta (nån gång i Februari), så kommer dom gå till att bara täcka upp dom som redan har dött fram till dess.

Lyssnade på en militärexpert på Radion, han förklarade lite förenklat vad som skiljer Rysslands militär mot t.ex väst militär.

Vi här i väst har den taktiken att befälhavaren kan ge ett uppdrag till soldaterna, det kan vara att man ska ta inta en kulle eller en byggnad. Dom vet alltså vad målet är, men hur dom når målet har dom stor frihet till att lösa själva.

I Ryssland är det befäl som ger alla orders, stora som små. Vilket betyder att om befälen blir t.ex dödade så vet soldaterna inte vad dom ska göra. Dom vågar helt enkelt inte ta eget initiativ.

Så vad jag tror är att dessa 150 000 som kanske kommer i Februari, kommer göra lika stor nytta, som dom som redan har skickats ner. Så även om dom är bättre tränad så tror jag faktiskt inte det betyder ett enda dugg.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Friskt sätt? Du menar att söka ryggdunkar genom att lägga ut bilder på döda "ryzzråttor", kalla alla ryssar för tjuvar, våldtäktsmän orcher och kräk? Är det en seriös debatt i din bok?
Nej, det har jag aldrig påstått.

Men vi kan diskutera vad som händer på slagfältet utifrån de bilder och filmer vi ser. Dvs de faktiska bevisen vi har för att det som händer på marken händer.

Inte utlåtanden från vare sig Ukrainska eller Ryska försvarsministeriet även om den ukrainska historiskt sett i kriget har legat närmare verkligheten i sina uttalanden.

Du är en av dem som kommer med 100 påståenden per dag men har bara en pro-rysk källa att gå på. Inga bilder eller filmer.

Det är de faktiska bevisen som betyder något, inte vad någon tycker.
Citera
2022-12-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ingen vet säkert, men inom veckor eller ett par månader blir det med all säkerhet en storoffensiv. Det vore väl lite kontraprduktivt för ryssarna att skicka ut ett pressmeddelande innan det sker, eller hur?
Ren å skör lögn.

Vi har väntat sen april.

Vart är offensiven?

Ryssland har nog bland de sämsta armen genom tiderna.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
70 missiler från ryssen hittills idag.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1603673727845154817
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ingen vet säkert, men inom veckor eller ett par månader blir det med all säkerhet en storoffensiv. Det vore väl lite kontraprduktivt för ryssarna att skicka ut ett pressmeddelande innan det sker, eller hur?

Haha men du skrev ju i April att en storoffensiv var på gång eftersom ett land som Ryssland inte gillar att förnedras. Antingen hade du fel, eller så gillar Ryssland att förnedras. Vilket är det?
Citera
2022-12-16, 10:00
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Friskt sätt? Du menar att söka ryggdunkar genom att lägga ut bilder på döda "ryzzråttor", kalla alla ryssar för tjuvar, våldtäktsmän, orcher och kräk? Är det en seriös debatt i din bok?

Bra sammanställning om er, Z-ohyran! Ni bör saneras fr Jorden yta. Vidrig äcklig folkgrupp som ingen kommer att sakna. Hoppas att styrande I Sverige ser till att ni börjar deporteras tillbaka till Mordor.
Citera
2022-12-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi pratade om huruvida han menar att han liknar Peter den Store. Och vad det betyder.

Det tolkades som om han hade storryska ambitioner och tillsammans med andra faktorer drogs slutsatsen att nu smäller det snart ta mig fan.
Citera
2022-12-16, 10:11
Medlem
Citat:
Friskt sätt? Du menar att söka ryggdunkar genom att lägga ut bilder på döda "ryzzråttor", kalla alla ryssar för tjuvar, våldtäktsmän, orcher och kräk? Är det en seriös debatt i din bok?

Jag håller med om att tråden håller åt helvete för låg nivå det man vill läsa om är ju kvalificerade
analyser av läget i området helst sådant som går att verifiera .
Med det sagt så håller jag givetvis på Ukraina och hoppas att dom så snart som möjligt skall ha
drivit ut all Rysk militär personal utanför sina gränser igen avtalet från 91 som undertecknades
av Boris Jeltsin är det som gäller.
En lämplig bestraffning av dom ansvariga i Kreml vore att stänga in dom i en gruva i Sibirien
och att dom får mat inskickad i proportion till hur mycket malm dom kan leverera ut.
Eventuellt överskott av verksamheten bör skickas direkt till Kiev då gör dom i alla fall någon
nytta resten av sina liv.
Citera
2022-12-16, 10:16
Medlem
Russia-Ukraine live: Major strikes on Ukrainian cities reported

Russia’s state news agency, TASS, has reported eight people were killed and 23 injured in Ukrainian shelling in Russian-controlled Luhansk region.
RapporterarTass stolt!

Från aljazeera:

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2022/12/16/russia-ukraine-live-massive-strikes-on-ukraine-cities-reported
Citera
2022-12-16, 10:17
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Lyssnade på en militärexpert på Radion, han förklarade lite förenklat vad som skiljer Rysslands militär mot t.ex väst militär.

Vi här i väst har den taktiken att befälhavaren kan ge ett uppdrag till soldaterna, det kan vara att man ska ta inta en kulle eller en byggnad. Dom vet alltså vad målet är, men hur dom når målet har dom stor frihet till att lösa själva.

I Ryssland är det befäl som ger alla orders, stora som små. Vilket betyder att om befälen blir t.ex dödade så vet soldaterna inte vad dom ska göra. Dom vågar helt enkelt inte ta eget initiativ
.

Så vad jag tror är att dessa 150 000 som kanske kommer i Februari, kommer göra lika stor nytta, som dom som redan har skickats ner. Så även om dom är bättre tränad så tror jag faktiskt inte det betyder ett enda dugg.

Stämmer väldigt bra med verkligheten. I början av 2000-talet fick den normala soldaten i ryska armén inte ens lära sig läsa en kompass för då fanns risken att de kunde desertera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in