2022-12-16, 09:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jo det är kanske rättvist. Men återigen så missar ni målet. En installation av mätare för varmvatten är förvisso en liten del. Men inom några år kommer det vara klimatmätare, optimalt dagsljus med automatiska persienner. Kylskåp med kamera och mic .

Detta kommer utökas till sensorer i viss medicin, censorer i kläder. Detta är tydligen folks dröm....

Har inte 70% av svenska befolkningen redan fått detta övervakningschip insprutat i kroppen i och med vaccinationerna? Det säger i alla fall alla antivaxxer
Citera
2022-12-16, 09:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Står inget om hur ofta man får duscha så så då kan man ju duscha 10 gånger på en timme ;-)
Citera
2022-12-16, 09:16
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Svenskar betalar väldigt extremt hög skatt, för att bli ett 3e världen land.

Vänligen
Citera
2022-12-16, 09:17
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Nej då, det funkar fint.

- Skölj igenom håret, schamponera och skölj ur
- STÄNG VATTNET
- Applicera balsam
- Tvätta resten av kroppen medans balsamet verkar
- Starta vattnet igen och skölj både knopp och kropp

Alltså precis...

Även om jag är emot att våra politiker pajjat ststemet så bi måste spara energi answr jag ju att vi det rent generellt är onödigt att bränna varmvatten och energi bara för att.

Ok för bad osv, men att låndusha för att man kan, nä det är bara dåligt oavsett enegikris etc.
Citera
2022-12-16, 09:18
Medlem
vadsadusadus avatar
Hur OFTA får man duscha då? Är det fyra minuter per dag? Per person eller för alla i hushållet sammanlagt? Kan man spara sin pott och duscha en lång gång en gång i veckan?

Så många frågor...
Citera
2022-12-16, 09:18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jävla kasst argument.
Vi har världens andra högsta skattetryck, vi är ett teknologiskt välutvecklat land och står i framkant inom många områden.

Självklart ska vi då förvänta oss en infrastruktur som står pall, och en säkrad elleverans utan några konstigheter.

Herregud, en del människor är ju riktigt korkade. Vi lever inte som araber eller afrikanerna gör. Vi kräver mer än så - med all rätt!
Vi betalar för det och vi är kunniga.

Så vi ska slösa för att vi kan? Är inte det jävligt onödig fördelning av energi oavsett om vi har råd eller inte?
Citera
2022-12-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Och du är en korkad och bortskämd nolla. Hade du inte haft så förtvivlat låg IQ så hade du kanske haft råd med en bostadsrätt istället för din sunkiga hyresetta. I Brf begriper de flesta boende att alla kostnader måste betalas. Att reservera stor del av ekonomin till utspolat varmvatten är självfallet hål i huvudet.

SITT.... NEJ SLÄPP.

SLÄÄÄÄÄÄÄÄÄPP.

Skrev jag att man skulle slösa eller att jag bor i en hr? Eller råkade trycka på en känslig nerv?

Jävla byracka.
Citera
2022-12-16, 09:21
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Hahaha, den som följer detta med att duscha 4 minuter år idioter, stora sådana. Skall nu storebror komma och bestämma hur länge du tvagar din kropp - vad är nästa steg? En kamera på toaletten för att övervaka att ni inte skiter för ofta och därmed måste spola mer frekvent? Skärp er för faan! Jag duschar MINST en kvart, sällan mindre om jag inte har bråttom, förstås. Hade jag bott där hade jag stått extra länge bara för att visa att jag inte är en mes som många i tråden verkar vara! Ni som går med på detta tog säkerligen alla fyra sprutorna mot Covid, också...

Hyresgästerna kommer få utstå mer sådant här om inte ekonomiska läget förbättras kraftigt.
Men dom är ju upptagna med att håna husägare så dom kanske inte bryr sig.
Citera
2022-12-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Vad komplicerat det har blivit att duscha! Den enkla lösningen är 1) duscha dig genomblöt 2) stäng av duschen 3) tvåla in dig 4) skölj av tvål och eventuellt shampo. Hur svårt kan det vara?!

Det mest idiotiska rådet är att duscha kallt. För det första löser sig tvål och talg sämre i kallt vatten, för det andra är det tortyr att duscha kallt.
Citera
2022-12-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du överdriver.

Gör jag? Nu är det så man "tänker" och jag ser det överallt. Det hjälper mig att jag minns saker när jag en gång har läst det. Alla dessa sensorer låter absurt för mig också. Men de ska samla in data. Man har redan börjat genom att sälja in digital teknik till småungar. Där får du en A.I vän också + kameran som följer ögonen och genererar en perfekt karta för manipulation och kontroll.

Detta är ÖVERALLT med ett genomgripande synsätt. Människan ska behandlas som en del i ett system och inte ha någon särskilt status. Hör folk säga detta....
Citera
Avslutad
Jo det kan nog hjälpa en del att ta kortare duschar.

Jag var med om den förra energikrisen 1974 och då fick man lära sig att duscha under minuten. Man börjar med att snabbt blöta ned sig och stänger sedan vattnet. Tvålar in sig och schamponerar håret. Sätter därefter på vattnet och spolar av allt. Det bör till och med kunna gå på 30-45 sekunder.

Men jag hör talas om vänner som är förtvivlade över energiåtgången för deras tonårsbarns duschande, som kan stå i duschen med rinnande varmvatten i 20-25 (!) minuter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Du tror att ”elkrisen” blir så kortvarig?

Nej det tror jag inte, men lösningen är inte att köpa in timglas till befolkningen.
Lösningen är att ansvariga politiker börjar producera el.
Jag skrev i en annan tråd att vi kan koppla generatorer till såna där träningscyklar och så sätter vi alla sossar, miljöpartister, centerpartister och liberaler på varsin cykel och så får de trampa för att avlasta nätet tills tillräckligt många kärnkraftverk är i drift så att vi kan koppla bort politikerna från elnätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in