2022-12-15, 20:10
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Ett storbråk inom polisen skakar utredningen kring mordet på Tove, 21.
Rickard F*inndahl, chef för grova brott i området, bjöds in till jaktresa hos Leif GW Persson, skriver Vetlanda-Posten.
Nu anklagas han för att ha läckt hemliga uppgifter till TV4-profilen.
– Det är fullkomligt grundlöst, säger en upprörd Leif GW Persson till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQLjoQ/poliser-i-jattebrak-om-chefens-resa-lacker-till-gw

Vad är det för tramsiga utredare som satt ihop fejk-löpsedeln…

Jag antar att det är de som vi betalar lön till med våra skattepengar. Fler huvuden lär rulla.
Citera
2022-12-15, 20:13
Medlem
Citat:
”Ett storbråk inom polisen skakar utredningen kring mordet på Tove, 21.
Rickard F*inndahl, chef för grova brott i området, bjöds in till jaktresa hos Leif GW Persson, skriver Vetlanda-Posten.
Nu anklagas han för att ha läckt hemliga uppgifter till TV4-profilen.
– Det är fullkomligt grundlöst, säger en upprörd Leif GW Persson till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQLjoQ/poliser-i-jattebrak-om-chefens-resa-lacker-till-gw

Vad är det för tramsiga utredare som satt ihop fejk-löpsedeln…

Det enda uppseendeväckande med denna artikel tycker jag är det eventuella myteriet mot sin chef. Uppenbarligen har han missnöjda utredare under sig. Men skälen har nog helt annan grund än jaktresan med Leif GW.
Citera
2022-12-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Om JJ och MH blir fällda så kommer du acceptera detta? Vad för straff tycker du dom ska få?

Blir de fällda så har jag fel, inget mer med det! Man vi får ha egna funderingar/teorier om vad som hänt och vem som är skyldig innan vi har bevis fullt ut. Straffet ska väl vara anpassat efter vad som hänt?!
Citera
2022-12-15, 20:22
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det enda uppseendeväckande med denna artikel tycker jag är det eventuella myteriet mot sin chef. Uppenbarligen har han missnöjda utredare under sig. Men skälen har nog helt annan grund än jaktresan med Leif GW.

Vad gjorde egentligen NOA i Vetlanda? Inte undra på att de blev inkopplade med tanke på vad vi nu får ta del av i media. Vilken karusell. Jag skäms över att vara svensk. Hoppas inte andra journalister i andra länder får nys om hur polisutredningar bedrivs här.
Citera
2022-12-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske du har rätt, att det borde ha läckt om Toves mobil hade hittats.

Hittar det inte nu, menar hur det är uttryckt om Toves mobil som åker till McD samtidigt som JJ och åter. Det är förstås intressant att veta om Toves mobil har kommit tillbaka till JJs lgh eller om den försvunnit på vägen. Samtidigt borde det ha varit mycket svårt att göra detta utan att grannen skulle märka det. Och killarna i den lilla röda bilen borde vara uteslutna.

Hon ska ju också ha sagt att det var kompisen som skulle h hamburgaren, vilket borde utesluta att JJ slänger "skräp" vid Mc Donalds eller längs vägen. Vet inte hur det påvekar det hela, men McD ligger ju också söderut i förhållande till JJs bostad, mot masten vid Biltema som ligger norrut.

Tidpunkterna för när saker sker, dvs resor och utfart via Gulf mot sydost borde också avgränsa möjliga förlopp, och tiden för Toves mobil som satts till 03.50 borde isf med de tillgängliga uppgifter polisen har kunna sättas ihop med vad som är möjligt/inte möjligt.

För mig (med min mycket begränsade förståelse för det it- tekniska) verkar det rimligt att mobilen "försvinner" 03:50 i samband med den "sista färden" mot Nye 03:56.

Hur troligt det är att den ska finnas inom det sökta området norrut eller om den kan finnas längs vägen mot Nye, dvs åt sydväst?

Rent logiskt kan man ju fundera på vad vitsen är att åka norrut med mobilen när cykeln återfinns så nära JJs bostad. Kan vara att det rent logistiskt är svårt och tar tid att flytta cykeln i brådskan, och meningen är att förvilla åt vilket håll Tove har försvunnit och tid för en bra planering inte har funnits. Kanske ska se ut som att hon råkat ut för ett överfall på väg hem och mobilen är efter det förstörd för att dölja ett sådant brott.

Lägger in ditt tidigare inlägg om pingning/mastuppkoppling/flygplansläge för att jag behöver repetera detta, kanske även en och annan till i tråden.

https://www.flashback.org/p82408851#p82408851

Rätt och slätt får väl huvudteorin vara att MGM stänger av eller förstör mobilen runt 03:50. Det idoga letandet och tömandet av damm kan vara indikation på att den inte stängs av på vanligt sätt. Samtidigt så kan ju tömningen vara en bredare utredningsåtgärd då de kanske letar efter handväska o dyl också. Även om en sån borde ”flyta upp” nånstans kan man tycka då.

T o m MGM, om man får uttrycka sig så, förstår att det inte är bra att åka med hennes mobil påslagen till skogen.

Vad gäller frågan där om var den kan finnas så kan det ju vara så att polisen har motsvarande Google tidslinje med en tur till Föredadammen/rastplatsen innan färden går mot Gulf/Skogen.

Men mobilen behöver inte vara slängd där. Det är ett bra ställe för peptalk eller bara som vändplats.

Men det går bara att spekulera. Samtidigt känns det ju väldigt viktigt att utredarna snappat upp t/r med TT’s mobil till McD.

Verkar ta tid som vanligt med de tekniska analyserna. Men inte lika kritiskt som om det varit ett spaningsmord, alltså att det är en ”okänd” GM. Tjejerna sitter ju där de sitter. Och då får väl resultaten ramla in allteftersom.

Ibland tänker jag på det som var orsaken till den riktade insatsen inför hon hittades. Och om hon hade kunnat hittas tidigare. Svårt att tänka bort men svar får vi väl nån gång även på det.
Senast redigerad av Avel 2022-12-15 kl. 20:33.
Citera
2022-12-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag antar att det är de som vi betalar lön till med våra skattepengar. Fler huvuden lär rulla.

Polischefer är i blåsväder lite här och där så de kanske vill åka snålskjuts på den vågen. Får se hur det urartar sig.
Citera
2022-12-15, 20:27
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Rätt och slätt får väl huvudteorin vara att MGM stänger av eller förstör mobilen runt 03:50. Det idoga letandet och tömandet av damm kan vara indikation på att den inte stängs av på vanligt sätt. Samtidigt så kan ju tömningen vara en bredare utredningsåtgärd då de kanske letar efter handväska o dyl också. Även om en sån borde ”flyta upp” nånstans kan man tycka då.

T o m MGM, om man får uttrycka sig så, förstår att det inte är bra att åka med hennes mobil påslagen till skogen.

Vad gäller frågan där om var den kan finnas så kan det ju vara så att polisen har motsvarande Google tidslinje med en tur till Föredadammen/rastplatseb innan färden går mot Gulf/Skogen.

Men mobileb behöver inte vara slängd där. Det är ett bra ställe för peptalk eller bara som vändplats.

Men det går bara att spekulera. Samtidigt känns det ju väldigt viktigt att utredarna snappat upp t/r med TT’s mobil till McD.

Verkar ta tid som vanligt med de tekniska analyserna. Men inte lika kritiskt som om det varit ett spaningsmord, alltså att det är en ”okänd” GM. Tjejerna sitter ju där de sitter. Och då får väl resultaten ramla in allteftersom.

Ibland tänker jag på det som var orsaken till den riktade insatsen inför hon hittades. Och om hon hade kunnat hittas tidigare. Svårt att tänka bort men svar får vi väl nån gång även på det.

Lämpligen kastar man en mobil långt ut i sjön på vägen till dumpningsplatsen. Ligger den i Lindåssjön finns stor chans att rädda information. Jämför Tova-fallet där fd pojkvännen dumpade kreti och pleti i sjön där han bor. Skottkärra, clutch mobil allt. Tovas mobil lyckades man återställa med all information som fanns i den.
Senast redigerad av Pythia_88 2022-12-15 kl. 20:30.
Citera
2022-12-15, 20:32
Medlem
Citat:

Ja lite hugg i ryggen där kanske efter annat missnöje. Anmärkningsvärt är det helt klart. Men bör finns vettigare vägar inom polisen än att sitta och knåpa ihop en sån löpsedel på nån form av skoltidningsnivå.

Den svenska avundsjukan gör sig kanske påmind eller så har de belägg för kritiken men formen är barnslig på nåt sätt. Lär ju varit en och annan polis som passerat Elghammar men ska alla de hängas ut nu… Intressant iaf att Vetlanda-Posten riktat blickarna utanför kommungränsen.
Citera
2022-12-15, 20:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det vore ju enkelt för tjejerna att nämna att dom varit där på Gränsgatan. Vittnen borde ju där ha funnits.
Istället för att trassla till det.

Men visst.
Vinröd damcykel med likadan ram som TT fanns på JJs adress, inte bara dagen då hon försvann. Utan även okt 2022 och sept 2019 enligt Google Maps.
Det är kanske inte omöjligt att det är den cykeln som stod utanför JJ bostad ???

Jag har sett bilden på cykeln. På avstånd är den snarlik men frågan är om den är identisk? Jag lyckades inte se vilket märke cykeln har på bilderna. Väl jobbat, mycket uppmärksamt av den som tagit fram bilderna må jag säga.
Citera
2022-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Lämpligen kastar man en mobil långt ut i sjön på vägen till dumpningsplatsen. Ligger den i Lindåssjön finns stor chans att rädda information. Jämför Tova-fallet där fd pojkvännen dumpade kreti och pleti i sjön där han bor. Skottkärra, clutch mobil allt. Tovas mobil lyckades man återställa med all information som fanns i den.

Det kan vara så att förutom mastuppkopplingen Biltema så har de koordinater norr om JJ’s bostad. De var ju rätt tidiga med uttalande om masten så annat kan ha tillkommit. Men bara gissning.

Blir intressant att se hur långt de kunnat komma åt TT’s egna konton och molnet. Utan mobilen. Då i jakten på platsdata och annat.
Citera
2022-12-15, 20:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Åklagaren kan ge tillåtelse till viss kommunikation. Utan att veta kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt när det kommer till barn och föräldrar. Just i detta fall har åklagaren redan lättat på restriktioner gällande tillgång till media. Så man kan väl skymta en viss strategi för att få tjejerna att prata.
Vid restriktioner går alla brev via åklagaren som granskar dem och väljer om de skall släppas igenom eller inte.
Citera
2022-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Jag har sett bilden på cykeln. På avstånd är den snarlik men frågan är om den är identisk? Jag lyckades inte se vilket märke cykeln har på bilderna. Väl jobbat, mycket uppmärksamt av den som tagit fram bilderna må jag säga.

Var cykeln lånad hos pappan så borde han/de kunnat identifiera den kan man tänka. Och omvänt, nån i huset på Skolgatan lär kanske ha märkt att hens cykel var ”borta”, alltså inte på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in