2022-12-15, 15:36
Medlem
Hamnat i en lite knepig sits. Jag driver eget AB som elektriker och fick av en händelse ett jobb på att byta ut ett styrskåp. Alla komponenter jag ersatte tog jag till kontoret och tänkte sälja på ebay privat för att få in lite extra stålar.

Av en händelse råkade dessa komponenter vara värda en hel del. Runt 700k rättare sagt. Insåg att det skulle ta flera år att sälja av alla dessa på ebay, så jag tog kontakt med en återförsäljare i tyskland som ville köpa allt för 400k. Jag gick med på detta.

Komponenterna ägdes alltså inte av mitt företag på något sätt.

Jag bilade ner till tyskland, skakade hand med återförsäljaren (ett tyskt mindre företag) och tog emot en europabetalning till mitt privata konto på 400k. Köpte självklart sprit på vägen hem

Jag vill ju såklart inte skatta något på dessa 400k.

Har ni några idéer på vad man kan dra för historia när banken frågar vart pengarna kommer ifrån? Jag har redan över 700k per år i inkomst och kommer få skatta bort hälften (statlig inkomstskatt) av mina framtida huspengar om jag inte på något sätt förhindrar banken från att säga till skatteverket att dessa pengar ska läggas som inkomst av kapital..

Uppskattar alla svar.
Citera
2022-12-15, 15:40
Medlem
volvo666s avatar
Tja, vad är skattefritt jo lånade pengar men det förutsätter att de inte ska gräva i det hela
Citera
2022-12-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Komponenterna ägdes alltså inte av mitt företag på något sätt.

Ok, läste fel.
Citera
2022-12-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Tja, vad är skattefritt jo lånade pengar men det förutsätter att de inte ska gräva i det hela

Kommer typ inte funka eftersom pengarna kommer från ett tyskt företag till mitt privata bankkonto.
Citera
2022-12-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du förskingrat eller stulit utrustningen värd 700000 kr?

Nej, företaget jag gjorde jobbet hos hade bara ingen aning om vad komponenterna var värda när de ville att jag skulle riva ner skåpet.
Citera
2022-12-15, 15:47
Medlem
700l låter som en dröm
Citera
2022-12-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Hur råkar man köpa för 700k?

Förtydligar: komponenternas värde enligt ebay var ca 700k. Jag sålde dem till ett tyskt företag för 400k. Fick en betalning till mitt privata bankkonto via det tyska företaget alltså.
Citera
2022-12-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Förtydligar: komponenternas värde enligt ebay var ca 700k. Jag sålde dem till ett tyskt företag för 400k. Fick en betalning till mitt privata bankkonto via det tyska företaget alltså.

Såg det ändrade
Citera
2022-12-15, 15:53
Medlem
Så vad kan man dra för historia?
Att jag har sålt guld? Att jag har sålt en tavla? Behöver fb's hjälp här verkligen.
Citera
2022-12-15, 15:58
Medlem
volvo666s avatar
Du undrar alltså hur du på bästa sätt ljuger om att du sålt varor som du egentligen skulle deponera det är väl inte olagligt att sälja sånt även om det är värdefullt eller vadå skulle du säga att det du fick i uppdrag att riva var värt pengar då skulle man inte komma långt du
Citera
2022-12-15, 16:01
Medlem
Vad är det för delkomponenter vi talar om - är det massor som kostar småpengar
eller är det vissa enskilda komponenter som är väldigt dyra o lätt säljbara som beg
berätta
Citera
2022-12-15, 16:04
Medlem
Bögskatteverket har någon go regel, att du får inte gå med mer än 50.000kr vinst per år som privatperson. Annars räknar de med att du har en verksamhet av något slag. I ditt fall var allt ren vinst då du inte betalt en spänn för det. Kan vara så att detta gäller onlinehandel. Typ tradera/blocket. Skulle dock inte förvåna mig om det även gäller privat försäljning överlag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in