Hamnat i en lite knepig sits. Jag driver eget AB som elektriker och fick av en händelse ett jobb på att byta ut ett styrskåp. Alla komponenter jag ersatte tog jag till kontoret och tänkte sälja på ebay privat för att få in lite extra stålar.
Av en händelse råkade dessa komponenter vara värda en hel del. Runt 700k rättare sagt. Insåg att det skulle ta flera år att sälja av alla dessa på ebay, så jag tog kontakt med en återförsäljare i tyskland som ville köpa allt för 400k. Jag gick med på detta.
Komponenterna ägdes alltså inte av mitt företag på något sätt.
Jag bilade ner till tyskland, skakade hand med återförsäljaren (ett tyskt mindre företag) och tog emot en europabetalning till mitt privata konto på 400k. Köpte självklart sprit på vägen hem
Jag vill ju såklart inte skatta något på dessa 400k.
Har ni några idéer på vad man kan dra för historia när banken frågar vart pengarna kommer ifrån? Jag har redan över 700k per år i inkomst och kommer få skatta bort hälften (statlig inkomstskatt) av mina framtida huspengar om jag inte på något sätt förhindrar banken från att säga till skatteverket att dessa pengar ska läggas som inkomst av kapital..
Uppskattar alla svar.