2022-12-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
De flesta kartor du ser refererar till ISW.

Jag har redan brutit ner i ett tidigare inlägg vilka som sitter i styrelsen där och varför det finns en agenda bakom. Gissa vad de har gjort det förut i andra krigssammanhang.
Att en tankesmedja (ISW) har en agenda med sin rapportering är väl egentligen inget förvånande utan snarare en beskrivning av en tankesmedja.
En tankesmedja sysslar med opinionsbildning och lobbyism.
Senast redigerad av Jahvet 2022-12-15 kl. 15:38.
Citera
2022-12-15, 15:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Innan storkriget starta 2022 hittades barnleksaker preppade med bomber utplacerade i lekparker för barn i Luhansk och Donbass.

Det är ryssar som brukar minera leksaker i syfte att döda och lemlästa barn. Sedan skyller de detta på andra, på typiskt ryskt vis.

Citat:
Staff have also witnessed horrific booby traps left by retreating Russian troops and designed to maim and kill children and adults. They include cuddly toys attached to hand grenades.

https://www.thenationalnews.com/world/europe/2022/08/09/ukraine-mine-clearers-reveal-scale-of-russian-ammunition-and-boobytraps/
Citera
2022-12-15, 15:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Detta är ett bevis på det återkommande temat i den här tråden.

Personer som är säkra som inte har en aning om vad de snackar om.

Hur kan man på något plan tro att Ukraina ska vinna ett krig mot en militär stormakt?

Om jag hade frågat de flesta för 10 år sedan tror jag de hade skrattat högt åt den dumma idén. Nu verkar de nästan vara allmänbildning i Sverige att Ukraina håller på att vinna mot Ryssland. Hjärntvätt på hög nivå
Rent verklighetsmässigt verkar det vara så att Ukraina kommer att vinna detta. Att man har kärnvapen betyder inte att man är en militär stormakt.
Citera
2022-12-15, 15:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag håller med dig till fullo och jag är glad att du inte misstolkar mina inlägg som om jag försvarar Ryssland. Jag försöker vara sätta lite ljus i diskussionen på de argument som inte har fått något ljus alls. T.ex argumentet att Ryssland till slut inte hade något val än att höja det till nästa nivå genom invasion.
De försökte via diplomatiska kanaler.
Jaså? Vad försökte de göra då menar du?

Jag är av den åsikten att när de ryska trupperna började dyka upp vid gränsen några månader innan invasionen så var den redan ett faktum fast att de försökte vilseleda övriga världen med ständiga ursäkter.

Citat:
Det är nu synd att 50% av Ukraina står utan el jag tycker att hela situationen är väldigt tråkig för de som berörs direkt och indirekt
Det är synd och Ryssland är de enda som kan göra något åt saken utan att bryta mot invasionslagarna.
Citera
2022-12-15, 15:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag finner inte random twitter som pålitlig källa till någon annans åsikter.
fair enough.

Citat:
Båda sidor rapporterar om att motståndarna förlorar enorma mängder med soldater varje dag. Ukraina förlorar mest utländska legosoldater (enligt Ryssland) Det släpps bilder med något dussin lik. Men rapporterna handlar om hundratals.
Jag ser dock att ryska krigsministeriet uppenbarligen ljugit förut (Moskva, attacker på ryska flygfält, ukrainska attacker över floden Dnepr mot kärnkraftverket, bakgrunden till deras vilda reträtter exempelvis).

Just gällande kriget har jag inte sett några uppenbara ukrainska lögner hittills. Har du?

Citat:
Ukraina behöver döda 4 ggr fler för att båda sidor ska få slut på manlig befolkning samtidigt. Frågan är om det händer.
Vad mumlar du om?

Tror att Ryssland har möjligheter att mobilisera hela sin manliga befolkning? Det var väldigt verklighetsfrånvänt.
Citera
2022-12-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det kan snabbt och enkelt bli fred i Ukraina. Nato godkänner de oblasterna som Ryssland nu behärskar och resten av Donbassrepublikerna som tillhörande Ryssland. Rest-Ukraina kan bli del av EU och söka in i Nato. Hur enkelt som helst.

Kriget är helt hopplöst för ukraina nu och det enda som återstår är dödande och förstörelse innan Nato får bita i det sura äpplet.

Det är ju bara att titta på hur det är här hemma i Sverige. Folk har tröttnat på kriget och tänker mest på allt elände det innebär med höjda räntor och inflation. Det kommer bli den dystraste julhandeln på länge, året julklapp Sticka tröjor, och folk blir på allt sänmre humör. Vad sjutton bryr sig svenskar om vilket språk man pratar i Ukraina när man blir tvungen att sitta och huttra framför Kalle Anka va?

"Idealisterna" och fanatikerna samlas på flashback. Foliehattar de luxe. :-)

Varför ska Ryssland få ta något av Ukraina och fritt få tortera och mörda människorna som bor där?
Ett bättre alternativ i så fall att Ryssland nukas.
Det korrekta alternativet som alla förstår är att Ryssland lämnar Ukraina och slutar anfallskriga. Då blir det omedelbart fred.
Citera
2022-12-15, 15:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Hur kan man på något plan tro att Ukraina ska vinna ett krig mot en militär stormakt?

Om jag hade frågat de flesta för 10 år sedan tror jag de hade skrattat högt åt den dumma idén. Nu verkar de nästan vara allmänbildning i Sverige att Ukraina håller på att vinna mot Ryssland. Hjärntvätt på hög nivå
Utan hjälp från väst så hade vi haft ett helt annat krig.

En nation kan endast använda en liten del av befolkningen för strid. Även om hela befolkningen mobiliseras för krig så behövs många för att producera saker åt soldaterna.

Ukraina behöver inte betala räkningar eller producera vapen, mat och annan utrustning. De kan sätta hela befolkningen i fällt.

Ryssland hävdar att de krigar mot väst. De brukar måla det som att en massa utländska soldater strider. Det är givetvis mycket glest mellan soldater från väst och det är inte ens relevant. Soldater vinner strider men logistik vinner krig. Ukrainas logistik är från väst och Ryssland behöver besegra västs förmåga att producera och leverera vapen för att vinna kriget. Ryssland är helt chanslösa att vinna logistik racet.
Citera
2022-12-15, 15:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Fram till 24 februari så trodde nog i stort sett alla att Ryssland skulle vinna över Ukraina relativt enkelt. Så stod det även i tidningarna (vid början av kriget) och flera experter talade om att Kiev faller inom några dygn.

Citat:
Experten: Kiev kommer falla inom några dagar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5pvJw/kiev-kommer-falla-inom-dagar-enligt-sakerhetsexpert-jan-hallenberg

Men sedan såg man att kriget inte alls utvecklades som förväntat.

Som det ser ut nu så vet man inte vem som vinner kriget, men Ukraina har en högst reell chans att vinna kriget. Ukraina försvarar sig mycket bättre än väntat.
Senast redigerad av -Info- 2022-12-15 kl. 15:51.
Citera
2022-12-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Rent verklighetsmässigt verkar det vara så att Ukraina kommer att vinna detta. Att man har kärnvapen betyder inte att man är en militär stormakt.

Jasså? Det säger du? Är du en fluga i rummet när Rysslands eller Ukrainas högsta ledning diskuterar? Gissar på Ukrainas då flugor drar sig till skit
Citera
2022-12-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
De krigade mot separatister i sitt eget land precis som Ukraina gör.

Där är således ingen skillnad. Var serberna hemskare än Ukrainas nazze bataljoner som gick in i Donbass ? Vet ej. Inte du heller. Du påstår utan källa att Serberna var mycket värre än Azovbataljonen och därmed rättfärdigade du USAs terrrorbombning.

Objektivt är det samma sak.

Kosovo låter det Albanskt för dig ? Mitrovica ? Låter det som slaviska namn eller albanska.

Du vet att Kosovo är som att Skåne skulle bli en muslimsk stat som bryter sig ut från Sverige med Malmö som kalifat.

Hade du då tyckt det var lämpligt att USA kom och slog ut hela Sveriges elnät för att befria muslimska Skåne och stoppa Sverige ?

Hade Sverigr begått folkmord om man krigat mot ett muslimskt ockuperat Skåne?

I Donbas var det ryssar som anföll och startade kriget med lägre än 30% stöd hos folket.
Gällde motsvarade i Kosovo. Om inte finns inga likheter.
Citera
2022-12-15, 15:52
Medlem
Citat:
Utan hjälp från väst så hade vi haft ett helt annat krig.

En nation kan endast använda en liten del av befolkningen för strid. Även om hela befolkningen mobiliseras för krig så behövs många för att producera saker åt soldaterna.

Ukraina behöver inte betala räkningar eller producera vapen, mat och annan utrustning. De kan sätta hela befolkningen i fällt.

Ryssland hävdar att de krigar mot väst. De brukar måla det som att en massa utländska soldater strider. Det är givetvis mycket glest mellan soldater från väst och det är inte ens relevant. Soldater vinner strider men logistik vinner krig. Ukrainas logistik är från väst och Ryssland behöver besegra västs förmåga att producera och leverera vapen för att vinna kriget. Ryssland är helt chanslösa att vinna logistik racet.

Din slutledningsförmåga har alltså dragit dig till slutsatsen att ekonomi & resurser > träning och militär erfarenhet (från tex Syrien)
Citera
2022-12-15, 15:55
Medlem
Citat:

Det handlar inte om vad jag tror om utgången av kriget.
Det handlar om en vedervärdig invasion av ett grannland. Och det är på dom grunderna som dom flesta valt sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in