2022-12-15, 15:14
  #275173
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
"Vi slåss mot satanistiska väst." - Putin

Det närmaste vi kommer satanister i detta krig är ryssar. De ryska soldaterna är som utsända direkt från helvetet.

Även barn torterar de i sina tortyrkammare.

Citat:
Tortyrkammare för barn uppges ha hittats i Ukraina
Pojkes vittnesmål: Skars, brändes och skendränktes. "Det värsta vi sett".

Pojken, vars ålder är okänd, ska enligt Lubinets ha hållits fången i 90 dagar och under tiden blivit skuren med kniv, bränd och utsatts för skenavrättningar.
– Det var det värsta vi hade sett i Cherson. I en av tortyrkamrarna hittade vi separata celler där barn hölls fångna.
Flera av de personer som varit tillfångatagna har vittnat om att barn hållits fångna utan mat och torterats både fysiskt och psykiskt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APRw55/ukraina-tortyrkammare-for-barn-hittade-i-cherson-och-balaklava
Citera
2022-12-15, 15:15
  #275174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Alla vet att Ryssland har varit skurkar sedan 2014.

Även om Ryssland dementerat inblandning så vet hela världen vad de sysslat med. Alla har även följt nedskjutningen av MH17 och har det färskt i minnet.

Men en invasion av landet är att höja det en nivå eller tio. Det fattar du nog också.

Jag håller med dig till fullo och jag är glad att du inte misstolkar mina inlägg som om jag försvarar Ryssland. Jag försöker vara sätta lite ljus i diskussionen på de argument som inte har fått något ljus alls. T.ex argumentet att Ryssland till slut inte hade något val än att höja det till nästa nivå genom invasion.
De försökte via diplomatiska kanaler.

Det är nu synd att 50% av Ukraina står utan el jag tycker att hela situationen är väldigt tråkig för de som berörs direkt och indirekt
Citera
2022-12-15, 15:17
  #275175
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Bosätt dig i den ryska världen, de behöver folk

Såhär känner östra ukraina för ukrainska soldater.. Ses ukrainska soldaterna som hjältar av sitt eget folk där? Tänk nu på att denna video är från 7 år sedan... Detta lidande dom stått ut med från Ukrainska soldaterna är vidrigt..
https://www.youtube.com/watch?v=85qAWk_PKv4&list=LL&index=1249
Citera
2022-12-15, 15:17
  #275176
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Jag förstår dock varför du inte förstår sånt här dina åsikter är direkt skapade av judemedia. Du brydde dig inte om den här konflikten 2014 och framåt för då var något annat inne.

Jodå, jag minns till exempel när "judemedia" skrev om att svenska nazister åkte ner och slogs på Ukrainas sida, och inte alls var ensidigt för den Ukrainska kampen. Jag minns också tidigare, 2008, när Ryssland gick in i Georgien. Så nog har jag brytt mig ett tag längre än ens före 2014.

Har väl inte följt konflikten supermycket just 2016-2021 då den verkade ha frusit under de åren. Räcker att kolla antalet rapporterade dödsfall från 2021 för att det ska framstå så.

Ärligt talat kommer jag aldrig se det som acceptabelt att någon supermakt rovför sig på mindre länder. Inte USA i mellanöstern, inte Kina på Taiwan och i sydkinesiska havet, och likaså inte Ryssland med sina grannländer.

Jag brukade tro, fram till innan 2008, att t.ex. FM och andra hökar var alarmister. Att FM i sig började bli onödiga, då Ryssland verkade gå mot samma typ av post-WW2 mentalitet som Europa anammat. Men det visade sig vara fel. Ryssland vill vara ett aktivt hot och agerar därefter.

Det behövdes ingen media för att övertyga mig om det, det räcker med Ryssens egna agerande.
Citera
2022-12-15, 15:18
  #275177
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det var en annan användare som påstod att han var pro-ryss.
https://mobile.twitter.com/WeeblordG/status/1603152011666546688


Det har gått fram och tillbaka i sex månader. Jag hade en vadslagning med en pro-ryss i somras om att Bakhmut skulle falla inom några veckor. Då var Ryssland också inne i keramikfabriken i öst som de är nu. Men än har det inte fallit.


Historiskt sett vet vi alltid att anfalla kostar mer soldater. Men vad vet jag.
Jag finner inte random twitter som pålitlig källa till någon annans åsikter.

Båda sidor rapporterar om att motståndarna förlorar enorma mängder med soldater varje dag. Ukraina förlorar mest utländska legosoldater (enligt Ryssland) Det släpps bilder med något dussin lik. Men rapporterna handlar om hundratals.

Ukraina behöver döda 4 ggr fler för att båda sidor ska få slut på manlig befolkning samtidigt. Frågan är om det händer.
Citera
2022-12-15, 15:19
  #275178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Försök att svärta ner Mercouris är utan effekt. Vem som helst kan genomlysa och granska att hans påståenden om kriget stämmer. Han har hundratusentals följare, och om något vore totalt felaktigt så skulle det ha kommit fram för länge sedan.

Jag har lyssnat på honom sedan innan kriget startade.
Hans påstod att ukrainarna skulle ge upp och fly om Ryssland skulle anfalla. Han påstod dock tillsammans med Alex och Gonzalo att ryssarna aldrig någonsin skulle anfalla, något som togs bort när ryssarna anföll. Resten av hans analyser har motsvarande kvaliteter.
Jag ger honom låg trovärdighet.
Hans följare, som ger honom kredit, är lättlurade individer.
Citera
2022-12-15, 15:20
  #275179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man försvarar Bakhmut för att Ryssland anfaller den och det är Ukraina. Det är krig. Om de slutar anfalla staden kommer Ukrainarna att sluta försvara den. Om Ukrainarna slutade att försvara sig skulle de förlora kriget.

Varför Ryssarna offrar så många soldater på den kan man fråga sig. Men vad jag förstått är det den enda plan man har då man inte vet vad målet med kriget är längre.

Sådana där ideer: Vik aldrig ned er, slåss till siste man' dra er absolut inte tillbaka även när ni är halvt inringade kan bara kräva av soldater när det finns utsikter att ändra på situationen snabbt. Om man bara offrar stora mängder soldatliv i stället för att dra sig tillbaka till säkrare ställningar tar man risk att sänka stridsmoral och krigsvilja i hela befolkningen.

Det officiella ryska målet är att inta de landområden man anser höra till Ryssland och det är ju enbart där det nu är markstrider. Jag tror tyvärr man blir tvungna att gå ända till Dnepr för att få en säkrare gräns innan Nato ger efter.

Eftersom Ukraina fört fram stora förstärkningar av både trupper och artilleri senaste veckorna så tror jag ryssarna inte kommer förhasta sig i onödan och det kommer tas lite tid till bara med Bahkmut.
Citera
2022-12-15, 15:23
  #275180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sådana där ideer: Vik aldrig ned er, slåss till siste man' dra er absolut inte tillbaka även när ni är halvt inringade kan bara kräva av soldater när det finns utsikter att ändra på situationen snabbt. Om man bara offrar stora mängder soldatliv i stället för att dra sig tillbaka till säkrare ställningar tar man risk att sänka stridsmoral och krigsvilja i hela befolkningen.

Det officiella ryska målet är att inta de landområden man anser höra till Ryssland och det är ju enbart där det nu är markstrider. Jag tror tyvärr man blir tvungna att gå ända till Dnepr för att få en säkrare gräns innan Nato ger efter.

Eftersom Ukraina fört fram stora förstärkningar av både trupper och artilleri senaste veckorna så tror jag ryssarna inte kommer förhasta sig i onödan och det kommer tas lite tid till bara med Bahkmut.

Jag tror att ett regimskifte i Ukraina kommer att behöva ske innan konflikten är över tyvärr
Citera
2022-12-15, 15:26
  #275181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte jag som svärtar ner det, det är ju Mercouris...

https://www.barstandardsboard.org.uk/disciplinary_finding/76984.html

att du kan hitta 100`000+ indivder som är lika okunnigka och oförmögna att formulera egna tankar som digsjälv och därför lånar en mytomans och bedragares substanslösa åsikter, stärker vare sig din eller Mercouris position.

När ryssland inledde "the battle of bakhmut" 1 aug, så fanns där ett visst värde att ta staden som ett strategiskt delmål nu är det inte det längre, inte för att det spelar någon roll, så länge ukraina anser det värt att slakta ryssar där så tycks de kunna bibehålla den positionen.

Lyman, Izium, Bakhmut var strategiska för att anfalla folket i Sloviansk och Kramatorsk.
Nu när människorna i Izium och Lyman är befriade saknar Bakhmut vidare strategisk betydelse.
För Ukraina är dock deras land och människor viktiga. Deras mål är att hela landet ska vara fritt.
Citera
2022-12-15, 15:28
  #275182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Som ryss behöver du ju inte skämmas över att vara svensk? Är du förvirrad?

Detta är ett bevis på det återkommande temat i den här tråden.

Personer som är säkra som inte har en aning om vad de snackar om.

Hur kan man på något plan tro att Ukraina ska vinna ett krig mot en militär stormakt?

Om jag hade frågat de flesta för 10 år sedan tror jag de hade skrattat högt åt den dumma idén. Nu verkar de nästan vara allmänbildning i Sverige att Ukraina håller på att vinna mot Ryssland. Hjärntvätt på hög nivå
Citera
2022-12-15, 15:30
  #275183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sådana där ideer: Vik aldrig ned er, slåss till siste man' dra er absolut inte tillbaka även när ni är halvt inringade kan bara kräva av soldater när det finns utsikter att ändra på situationen snabbt. Om man bara offrar stora mängder soldatliv i stället för att dra sig tillbaka till säkrare ställningar tar man risk att sänka stridsmoral och krigsvilja i hela befolkningen.

Det officiella ryska målet är att inta de landområden man anser höra till Ryssland och det är ju enbart där det nu är markstrider. Jag tror tyvärr man blir tvungna att gå ända till Dnepr för att få en säkrare gräns innan Nato ger efter.

Eftersom Ukraina fört fram stora förstärkningar av både trupper och artilleri senaste veckorna så tror jag ryssarna inte kommer förhasta sig i onödan och det kommer tas lite tid till bara med Bahkmut.
Med ditt resonemang så har vi rätt att ta tillbaka vår östra rikshalva, där bor många svenskar.
Citera
2022-12-15, 15:33
  #275184
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sådana där ideer: Vik aldrig ned er, slåss till siste man' dra er absolut inte tillbaka även när ni är halvt inringade kan bara kräva av soldater när det finns utsikter att ändra på situationen snabbt. Om man bara offrar stora mängder soldatliv i stället för att dra sig tillbaka till säkrare ställningar tar man risk att sänka stridsmoral och krigsvilja i hela befolkningen.

Det officiella ryska målet är att inta de landområden man anser höra till Ryssland och det är ju enbart där det nu är markstrider. Jag tror tyvärr man blir tvungna att gå ända till Dnepr för att få en säkrare gräns innan Nato ger efter.

Eftersom Ukraina fört fram stora förstärkningar av både trupper och artilleri senaste veckorna så tror jag ryssarna inte kommer förhasta sig i onödan och det kommer tas lite tid till bara med Bahkmut.
Det där är bara nonsens för att du vill att Ryssland ska vinna och går inte ihop med hur det är rent militärt. Släppte de Bakhmut skulle de få backa och ryssarna skulle bara följa efter. Det finns ingen inringning. De som offrar folk är i huvudsak ryssar. Ställningarna där är uppenbart väldigt bra, annars skulle ukrainarna tvingats överge dem.

Det verkar som du försöker spegla dina egna önskningar om hur du vill det ska vara och hur det faktiskt är. Säg till när de tagit Bakhmut, istället för att inbilla dig att de kommer att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in