2022-12-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du tror att man kan titta på bilder och bedöma slagets utgång?

Titta på frontkartor och se att ukrainarnas läge sakta men säkert försämras och skulle ryssarna satsa på våldsamma och våghalsiga offensiver som Nato skulle det se helt annorlunda ut, i rena ryck men nu kryper den fram. Det tyder ju faktiskt på att kriget går till på det viset ryssarna påstår.

När det gäller Bahkmut så håller det bli den där situationen: Ukraina har offrat så många soldatliv och materiel så ett tillbakadragande blir en större och större propagandaförlust och faktiskt skulle demoralisera både soldater och civilbefolkning.

Det har ju tidigare sagts att Ryssland behöver en seger och därför satsar sina bästa trupper (som bekant består till stor del av våldsbrottslingar och kriminella) för att inta en betydelselös landsortshåla. Den är väl halvviktig för den ligger strategiskt till men nu kan man vända på steken.
Varför offrar Ukraina så mycket för att för att försvara en betydelselös landsortshåla?

Ukraina försvarar Bahkmut för att det är deras och ligger i Ukraina förstås!
Frågan är snarare: vad fan har ryzzarna där att göra överhuvudtaget??
Bara och packa skrot och stöldgods och
återvända till moder Ryzzland.

Du verkar korkad på riktigt.
Citera
2022-12-15, 14:26
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Ironiskt att vi har dragit olika slutsatser och du kallar mig styrd men du är helt oberoende i din åsikt.

Om du är så säker på att Ryssland förlorar varför inte bli rik på köpet genom att köpa krigsobligationer?

Jag har sagt mitt nu. Återbesöker tråden om 100 dagar när Ukraina har en ny regim och ni nyttiga idioter blir intresserade av judemedias nya ”inne grej”

Jag är, tyvärr, inte säker på att Ryssland förlorar men jag hoppas och tror det baserat på hur det ser ut. Jag är dock ingen spelare överhuvudtaget, utan anser tvärtom att spel är fördärvande, och än mindre skulle jag finna nöje i att bli rik på "krigsobligationer", vad det nu är.

Sen om man är oberoende eller inte. Jag är född och uppväxt i en västerländsk demokrati och har goda historiska kunskaper, och det färgar mig att anse att det systemet är bättre än en fascistisk diktatur. Är jag oberoende då? Vet i alla fall att jag uppskattar fred och frihet och egentligen önskar hela världen det, även Ryssland, då det vore det bästa för alla enligt min mening.
Citera
2022-12-15, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Rysk TV är censurerad i den bemärkelsen att de ser ryska försvarsministeriets rapporter som sanningsenliga. Sedan diskuterar det inte alltid det uppenbara som rubelns fall och det svåra ekonomiska läget i Ryssland. Så på det planet är det censurerat.
Sen att de diskuterar det ena och andra som kärnvapenattacker på väst är inte samma sak som att det vore sanning.

Du kollar väl inte ens på Rysk tv så hur fan kan du veta? du går efter vad västvärldens media säger om det.. eller ser nått ihopklippt tramsvideo på twitter från någon nationlist som påstår att det är rysk tv.

Absolut att det finns propaganda i Ryssland men inte alls som västvärlden får det att låta som och absolut inte värre än västvärldens propaganda. Tvärt om kan ryska nyheter vara rätt clean och rakt på sak ingen nonsens. Inga jävla tjafs och intriger, skvaller och annat sextrams om nån polischefer och deras privata svartsjukeproblem eller nån pojke som inte får vara Lucia.

Istället håller faktiskt Ryska nyheter fokus på det som är vettigt och viktigt att veta istället inget jäkla tramsande.

Angående Ukrainakriget skriver dom om hur det går för båda sidor både bra/dåligt inte bara det dom anser är en fördel för dom själva. I väst är fokus enbart på vad Ukraina uppnår och mörkar det som är dåligt..

Herregud jag blir så trött på detta hjärntvättade västfolk.
Citera
2022-12-15, 14:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag är, tyvärr, inte säker på att Ryssland förlorar men jag hoppas och tror det baserat på hur det ser ut. Jag är dock ingen spelare överhuvudtaget, utan anser tvärtom att spel är fördärvande, och än mindre skulle jag finna nöje i att bli rik på "krigsobligationer", vad det nu är.

Sen om man är oberoende eller inte. Jag är född och uppväxt i en västerländsk demokrati och har goda historiska kunskaper, och det färgar mig att anse att det systemet är bättre än en fascistisk diktatur. Är jag oberoende då? Vet i alla fall att jag uppskattar fred och frihet och egentligen önskar hela världen det, även Ryssland, då det vore det bästa för alla enligt min mening.
Mest realistiskt är ju att vare sig Ukraina eller Ryssland vinner utan att det blir någon slags "patt". Ryssland lyckas inte ta över så mycket som de hade hoppats på, och framför allt inte ersätta Ukrainas regering med en ryssvänlig regim, medan Ukraina behåller den absoluta majoriteten av sin landsmassa men de lyckas, tyvärr, inte ta tillbaka exakt allting utan får nöja sig med 80-90% av all mark tillbaka (vilket är realistiskt då de redan idag ligger på 60%+ av all mark de förlorat sedan april).

Helst hade jag ju sett att Ukraina fått tillbaka allt, men dessvärre tror jag inte att det är särskilt realistiskt.
Citera
2022-12-15, 14:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Film direkt från strid. En rysk MBT har monterat en kamera utanpå och de avfyrar sin kanon sen får de smaka på nåt som ser ut som ATGM eller mina. De får överge sin MBT för den är direkt försatt ur funktion. Kan inte minnas att jag sett en film från detta perspektivet tidigare faktiskt.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1603326106970558464
Kanske t.o.m. kan godkännas som förlorad av Solbrillorna, ja om den inte rapporteras hos Oryx, dvs.

Vad är det som syns framför vagnen, och guppar lite upp och ned? Kan de vara nögon slaögs minröjning?
Citera
2022-12-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du kollar väl inte ens på Rysk tv så hur fan kan du veta? du går efter vad västvärldens media säger om det.. eller ser nått ihopklippt tramsvideo på twitter från någon nationlist som påstår att det är rysk tv.

Absolut att det finns propaganda i Ryssland men inte alls som västvärlden får det att låta som och absolut inte värre än västvärldens propaganda. Tvärt om kan ryska nyheter vara rätt clean och rakt på sak ingen nonsens. Inga jävla tjafs och intriger, skvaller och annat sextrams om nån polischefer och deras privata svartsjukeproblem eller nån pojke som inte får vara Lucia.

Istället håller faktiskt Ryska nyheter fokus på det som är vettigt och viktigt att veta istället inget jäkla tramsande.

Angående Ukrainakriget skriver dom om hur det går för båda sidor både bra/dåligt inte bara det dom anser är en fördel för dom själva. I väst är fokus enbart på vad Ukraina uppnår och mörkar det som är dåligt..

Det skulle ju kunna vara så att man får en mer nyanserad bild om man ser på ocensurerade media än på ryzzk censurerad och Kleptokrat styrd media som i ryzzka medier som du ofta refererar till som källa för de dumheter du länkar till heller de cherrypickade nyheterna från väst som du också länkar till.
Ser man en stund på ett ryzkt nyhets -heller debattprogram så framstår det mera som freakshow.
Citera
2022-12-15, 14:47
Medlem
Putin känner nog sig vuxen och stolt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APRw55/ukraina-tortyrkammare-for-barn-hittade-i-cherson-och-balaklava

Tortyrkammare för barn hittade. Överallt där Ukraina kört ut ryzzarna kommer detta fram.

Rysstroll, frågor på det?
Citera
2022-12-15, 14:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så ensa sidan skickar system för luftförsvar, den andra sidan hotar då med jordens undergång?
Kommentar:
du har fattar rätt. Rysk logik är att om Ukraina får tillgång till luftförsvar som hindrar Ryssland att skicka in missiler och stridsflyg i Ukraina, då är det ett hot mot Ryssland. Frågor på det? :-)

Det är naturligt oacceptabelt för Kreml att grannländer försvarar sig mot rysk aggression. Frågan är varför så många i väst köper denna logik.
Citera
2022-12-15, 14:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ihopklippt tramsvideo på nätet? Menar du att de är felöversatta eller vad är tramsigt?
https://twitter.com/JuliaDavisNews

Citat:
Ok, så är det säkert va?
https://vz.ru/news/2020/7/14/1049972.html

Citat:
Ok, https://v1.ru/text/gorod/2011/12/15/56704661/

Citat:
Jag tror all rysk media har skrivit att både de ryska reträtterna var lyckade.

Citat:

Kul att ryssar har humor också.
Citera
2022-12-15, 14:55
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Du har en skev tolkning på historien bakom konflikten och en skev tolkning av ekonomi även fast detta är en unik ekonomisk situation som utspelar sig.

Men låt oss säga så här om Ukraina vinner kriget så kommer jag aldrig att skriva något på Flashback igen men NÄR Ryssland vinner kriget och deras ekonomi är intakt så vill jag att du tar bort ditt konto och aldrig skapar ett nytt, och erkänner att du tog vatten över huvudet när du försökte dig på att förstå detta komplexa säkerhetsläge. Deal?

Vi kommer ingen vart med din dagisekonomi och dina dagisåsikter om det geopolitiska läget på planet. Du vägrar lyfta blicken…

Du är judemedias nyttiga idiot som sprider desinformation.. det är farligt.

Och likt Gestapo så blir man attackerar du/ni när man kommer med rationell information i den här tråden.

Men varför börjar du svamla om allt annat än det jag frågade efter? Jag gör ett nytt försök;

Vart i Ukraina var det oroligheter innan dom gröna männen intog Krim och Krim olagligt annekterades av Ryssland?
Citera
2022-12-15, 14:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Det där är förstås inte sant. Nyss fick någon 8.5 år i fängelse för att han rapporterat om Butja. Ingen skulle få det i väst, om han rapporterade om något Ukrainarna gjort. Så där har du helt fel.

Däremot är de här debattprogrammen rätt intressanta, även om de för de mesta är ren propaganda. Ingen i väst skulle säga att man borde bomba Mokva med atombomber, om inte väst blev angripna först. Men samma om London går bra att hetsa för i rysk tv.

Men idag har jag sett något högre befäl som menade att enda sättet att vinna vore att använda kärnvapen. Vilket förstås är rena dumheter och skulle få ryssarna att förlora direkt. Men han sa även att de inte har kapacitet att vinna kriget, vilket jag förstått ett tag nu. Det är där problemet ligger.

Sedan var det en "yngre" gäst som sa att ingen vet vad de krigar för längre utom Wagner, som gör det för att tjäna pengar. Jag gissar att t.o.m rysk propaganda-tv, inte längre vet vad de krigar för, det var därför han fick komma dit. Även den bögaktige programledaren bad honom att berätta, för han sa att han inte visste heller.

Det är vad det handlar om. Ingen vet vad kriget handlar om längre i Ryssland. Man vet inte vad målet är och de mål de har haft har inte uppfyllts eller så stämmer det inte med vad man sagt. Så frågan är vad man faktiskt krigar för. Ingen vet det längre.
Citera
2022-12-15, 14:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja då verkar stunden till slut ha kommit när ryssens militära utrustning är slut. Ryska befälet Khodakovsky säger att det kommer nya soldater men knappt nån utrustning. Menar förmodligen tyngre vapen.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1603352977128947712
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in