2022-12-15, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var Angela Merkel som sa i förra veckan att det var en ren krigsförklaring. Nicolas Sarkozy och Frankrike var av samma uppfattning.
Naturligtvis segrade USAs linje.

USA har total överhöghet i Europa.
Alla bara stirrar sig blinda på Ryssland och ser inte USAs makt över Europa.
Jag tror det är en utstuderad strategi som USA genomför:

1) skapa hot och oroligheter i ett område
2) USA erbjuder beskydd mot betalning, dvs gå med i NATO och köp vapen från USA.

… dvs samma metoder som t ex maffian, Hells Angels osv.

Håller med till 100%.. Amerika är fan större fara för världen än andra länder.

Amerika har ända sedan landet grundades fört krig eller varit inblandat.
I 10 år har östra Ukraina blivit mördade med Nato/västerländska vapen. Något som väst ser som ”välgörenhet”. Sjukt vidrigt.
Senast redigerad av Menea 2022-12-15 kl. 10:43.
Citera
2022-12-15, 10:28
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Silkesvantar? Jag visst inte att det innebar ett konstant bombande av skolor, daghem och sjukhus. Det är svårt att eskalera den sortens svineri som ryssen redan pysslar med.

Tyvärr är detta nog bara början.
Citera
2022-12-15, 10:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha slår aldrig fel. Så fort nån nämner Serbien och man frågar om Serbien begick folkmord får man inget svar, eller bara svammel tillbaka.

Där var inte primärt folkmord. Bägge sidor betedde sig illa, och mycket hände efter NATO la sig i. Här är en artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/War_crimes_in_the_Kosovo_War#:~:text=According%20t o%20a%20Serbian%20government,and%2018%20were%20of% 20other

Det värsta tycker jag, vilket är casus belli, var serbernas Operation Horseshoe, där massvis med albaner fördrevs.

Vilket tar mig tillbaka till min tes: I Kosovo var regeringens övergrepp faktuella, i Donbass var de relativt sannolika men tekniskt sett hade ukrainska regeringen inte gjort något i Donbass (bara i Kiev).
Citera
2022-12-15, 10:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ta över hela Ukraina?

I alla fall svsätta sittande regering i Kiev.
Citera
2022-12-15, 10:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
https://twitter.com/NOELreports/status/1603028064786841600

Det är ett starkt stöd i Sverige att hjälpa Ukraina. Det är helt uppenbart:

Citat:
QA13: Overall, do you approve or disapprove of the European Union's support for Ukraine following Russia's invasion of Ukraina?

Approve (Sweden): 97%

QA14: Let's now think in more detail about the different actions taken by European Union to support Ukraine since the start of the war, such as sanctions against the Russian government or financial, military or humanitarian support: do you approve or disapprove of these actions?

Approve (Sweden): 96%
Citera
2022-12-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ett starkt stöd i Sverige att hjälpa Ukraina. Det är helt uppenbart:

Jovisst, därför man gör dessa undersökningar och publicerar på random twitter-konto
Hög sannolikhet
Citera
2022-12-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå regler? Det finns inga regler som säger att Ukraina inte får gå med i Nato. Det är helt upp till Nato och Ukraina, inga andra. Inte Ryssland, inte FN, inte Jorban.

Jo, man kan inte gå med i NATO under pågående konflikt och det är en rätt självklar och tydlig regel.
Det jag menar är att man kan strunta i det eftersom man redan brutit mot alla regler och vill ha ett krig mot Ryssland
Citera
2022-12-15, 10:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Attack med Himars mot Kadiivka i morse. Den som filmar blir dock rädd för smällarna verkar det som så bara ett kort klipp. Eller så är det en spion som sticker.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1603315201834733569
Citera
2022-12-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med den lilla skillnaden att serberna begick folkmord medans ukraina ger ryssar medborgarskap och betalar dem pengar för att desertera.

Ingen skillnad, krig är krig.

Ukraina krigade mot Separatister (Donbass) och dödade civila
Serberna gjorde samma sak i Kosovo, som ÄR EN SERBISK REGION

Sen kanske Serberna angrep civila mer, det är möjligt
Men Ukraina bombade Donetsk och civila dog, så visst dog där civila i det Ukrainska inbördeskriget också.

Så rent faktamässigt är det ingen skillnad.

Enda skillnaden är känslomässiga faktalösa argument som bygger på att "Serberna var/är värre än Ukrainarna".

En gräns man inte kan dra faktamässigt men som ändå gör att folk legitimerar bombningarna av Serbiens infrastruktur, elnät etc.

Vad skulle du tycka om Skåne blev en utbrytarregion som börjar kriga mot Sverige?
Tycker du då att USA , halvvägs över jordklotet skulle komma och bomba skiten ur Sverige?
Citera
2022-12-15, 10:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jo, man kan inte gå med i NATO under pågående konflikt och det är en rätt självklar och tydlig regel.
Det jag menar är att man kan strunta i det eftersom man redan brutit mot alla regler och vill ha ett krig mot Ryssland

Om Nato ville ha krig mot Ryssland skulle det flyga F-35or i Ukraina nu.
Citera
2022-12-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag minns att det var väldigt olika uppfattningar om Racak, den händelse som USA/NATO i stort sett byggde sitt "case for war" i fråga om Kosovo på: inträffade det en massaker på civila eller en bestraffning av tillfångatagna militanta separatister, och hur många var det egentligen som dog där? Saken blev egentligen aldrig fullt utredd, men NATO och västmedia bestämde sig snabbt för att det handlade om en brutal massaker på obeväpnade kosovo-albanska civila, och tog det som skäl för att skapa ett oberoende Kosovo på tidigare serbiskt territorium.

Precis

Jag kan nog köpa att det gick värre till i Kosovo än i Donbass.
Men sådant är mycket svårt att mäta.

Fakta är att civila i Donbass blev dödade av Ukrainare. Alltså är det faktamässigt samma sak som Kosovo.

Dessutom var det till viss del Etniska Ryssar som dödade.
Såvitt jag vet så finns det inga "Etniska" Amerikaner i Kosovo
Ändå rättfärdigar folk att USA går in och bombar Serbien.

Ryssland har etniska grupper som blev utsatta p.g.a inbördeskriget, det hade USA inte i Kosovo
Citera
2022-12-15, 10:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Serbiska legoknektar i rysk tjänst. Inte de första jag ser dock.

https://twitter.com/markito0171/status/1603321209512501250
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in