Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Även om något verkar "självvalt" så går det att påverka.. samma sak med sekter du kanske inte vill egentligen men om något är bra på att påverka dig är det lätt att falla dit och oftast väljer folk att följa flocken.. Alla andra i min närheten gör det så då vill jag också tillhöra det och gruppen. Att stå utanför känns läskigt.
Ukraina i sig som land eller vapenarsenal är inget land som USA bryr sig om men området att kunna ha natobaser vore perfekt läge för att ha makten över Ryssland. Snart har Natos alla gränser i väst i Natos kontroll. Tänk om Ryssland gjorde samma sak.. halva Amerika är i samarbete med Ryssland. Ryssland fraktar sina militära trupper, baser och arsenal dit "ut i fall att".. ha träning och övningar.. bombplan, stridsövningar osv osv..
Du går från klarhet till klarhet i din skeva världsbild. När Polen söker medlemskap i Nato för att skydda sig mot det Ryssland som (i sovjetisk kostym) högg dem i ryggen 1939 i maskopi med Hitler*, då gick Polen "med i sekt de kanske egentligen ville bli med i". Har jag fattat rätt?
Grejen är att mycket få om ens något av Rysslands grannländer vill ha med dem att göra. De har noll "soft power", och det borde vara problemet att lösa för Ryssland. Men liksom för den storvuxne killen i OBS-klass som inte har några kompisar på skolgården så är hot och våld det enda språk ryssen kan. Det är hans bild av vad styrka är. Sorgligt.
*) Du kanske missade den lektionen i skolan? (
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soviet_invasion_of_Poland)
Edit:
Dettta låter bekant:
"In November 1939 the Soviet government annexed the entire Polish territory under its control. Some 13.5 million Polish citizens who fell under the military occupation were made Soviet subjects following show elections conducted by the NKVD secret police in an atmosphere of terror,[12][13][14] the results of which were used to legitimise the use of force."