2022-12-14, 21:21
  #274789
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Även om något verkar "självvalt" så går det att påverka.. samma sak med sekter du kanske inte vill egentligen men om något är bra på att påverka dig är det lätt att falla dit och oftast väljer folk att följa flocken.. Alla andra i min närheten gör det så då vill jag också tillhöra det och gruppen. Att stå utanför känns läskigt.
Ukraina i sig som land eller vapenarsenal är inget land som USA bryr sig om men området att kunna ha natobaser vore perfekt läge för att ha makten över Ryssland. Snart har Natos alla gränser i väst i Natos kontroll. Tänk om Ryssland gjorde samma sak.. halva Amerika är i samarbete med Ryssland. Ryssland fraktar sina militära trupper, baser och arsenal dit "ut i fall att".. ha träning och övningar.. bombplan, stridsövningar osv osv..
Du går från klarhet till klarhet i din skeva världsbild. När Polen söker medlemskap i Nato för att skydda sig mot det Ryssland som (i sovjetisk kostym) högg dem i ryggen 1939 i maskopi med Hitler*, då gick Polen "med i sekt de kanske egentligen ville bli med i". Har jag fattat rätt?

Grejen är att mycket få om ens något av Rysslands grannländer vill ha med dem att göra. De har noll "soft power", och det borde vara problemet att lösa för Ryssland. Men liksom för den storvuxne killen i OBS-klass som inte har några kompisar på skolgården så är hot och våld det enda språk ryssen kan. Det är hans bild av vad styrka är. Sorgligt.

*) Du kanske missade den lektionen i skolan? (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soviet_invasion_of_Poland)

Edit:
Dettta låter bekant:

"In November 1939 the Soviet government annexed the entire Polish territory under its control. Some 13.5 million Polish citizens who fell under the military occupation were made Soviet subjects following show elections conducted by the NKVD secret police in an atmosphere of terror,[12][13][14] the results of which were used to legitimise the use of force."
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-14 kl. 21:39.
Citera
2022-12-14, 21:25
  #274790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Även om något verkar "självvalt" så går det att påverka.. samma sak med sekter du kanske inte vill egentligen men om något är bra på att påverka dig är det lätt att falla dit och oftast väljer folk att följa flocken.. Alla andra i min närheten gör det så då vill jag också tillhöra det och gruppen. Att stå utanför känns läskigt.
Ukraina i sig som land eller vapenarsenal är inget land som USA bryr sig om men området att kunna ha natobaser vore perfekt läge för att ha makten över Ryssland. Snart har Nato alla gränser i väst och är i Natos kontroll. Tänk om Ryssland gjorde samma sak.. halva Amerika är i samarbete med Ryssland. Ryssland fraktar sina militära trupper, baser och arsenal dit "ut i fall att".. ha träning och övningar.. bombplan, stridsövningar osv osv..

What about..... är inget bra tillskott i en diskussion.

Om Putin inte gillar att ha grannländer som ingått i Natos försvarsallians, varför hotade han Finland på ett sätt som fick Finland (och därmed Sverige) att ansöka om medlemskap i den så ogillade alliansen?
Citera
2022-12-14, 21:32
  #274791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
What about..... är inget bra tillskott i en diskussion.

Om Putin inte gillar att ha grannländer som ingått i Natos försvarsallians, varför hotade han Finland på ett sätt som fick Finland (och därmed Sverige) att ansöka om medlemskap i den så ogillade alliansen?

dessutom måste man vara väldigt enögda i "whatabout Natobaser" Nato har ju trotts önskemål från baltikum inga stående förband eller baser där (med hänsyn till rysslands "oro"), nato la även ner "robotsköld mot ryssland" (med hänsyn till ryssland), även krim och donbass gick ju bra att invardera 2014 med ett passivt usa och nato. (Obama har mycket på sitt samvete, verkligen en av de sämsta presidenterna i modern tid)
Citera
2022-12-14, 21:35
  #274792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
dessutom måste man vara väldigt enögda i "whatabout Natobaser" Nato har ju trotts önskemål från baltikum inga stående förband eller baser där (med hänsyn till rysslands "oro"), nato la även ner "robotsköld mot ryssland" (med hänsyn till ryssland), även krim och donbass gick ju bra att invardera 2014 med ett passivt usa och nato. (Obama har mycket på sitt samvete, verkligen en av de sämsta presidenterna i modern tid)
Man la faktist inte ner robotskölden man byggde den på fartyg i stället. Alla nato fartyg har i princip sm2 idag
Citera
2022-12-14, 21:36
  #274793
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Personer i rysk TV och kända ryssar såsom Igor Girkin mm erkänner själva att "specialoperationen" gått åt h-e. Så att det gått snett är inget som enbart väst säger. Igor Girkin anser att orsaken bakom fiaskot är en inkompetent ledning. Fiskens huvud är ruttet, som Igor Girkin sa häromdagen.




https://www.dn.se/varlden/missnojet-vaxer-mot-putins-krig-fiskens-huvud-ar-ruttet/
https://www.washingtontimes.com/news/2022/dec/11/fishs-head-completely-rotten-russian-military-insi/


Kan det vara så att Girkin vill framkalla en fullskalig mobilisering och krigsförklaring? Försöka få Putin att ta av silkesvantarna?
Citera
2022-12-14, 21:41
  #274794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kan det vara så att Girkin vill framkalla en fullskalig mobilisering och krigsförklaring? Försöka få Putin att ta av silkesvantarna?

Inom rysk statsmedia ska det verka så - som om det finns en konflikt -en oenighet- som nästa vecka får en perfekt lösning.

Den som tar över efter Putin måste logiskt sett vara en våldsman/militär - vi får se hur det blir.
Citera
2022-12-14, 21:44
  #274795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är inte stödet till Ukraina en fråga om man föredrar statsbildningen eller folket i Ukraina eller Ryssland. Ryssland har oprovocerat anfallit Ukraina med det uppenbara målet att störta dess folkvalda regering och annektera stora delar av landet, detta efter att ha olagligt annekterat Krim 2014 och startat ett separatistkrig i Donbas.

Ryssland är således ett helt uppenbart ett hot mot sina grannländer, och då är valet vem som skall ha vårt stöd lätt. Personligen tror jag Ryssland å ena sidan lider av paranoja om vad väst kan tänkas vilja göra mot Ryssland, å andra sidan tycks de missa att en majoritet av alla män i Västeuropa gjort militärtjänst med syfte att avskräcka och möta hotet just från Sovjet och Ryssland. Så ryggradsreflexen finns där när Ryssland kastar den resten av civiliserat beteende åt sidan och blottar rovdjursgrinet. Då är dyr gas ett klent, kanske direkt kontraproduktivt vapen.

Om du tycker att svenskt Nato-medlemskap är en dålig idé, då tycker jag du skall argumentera för det, inte klaga över att tråden är barnslig.

Nu har t.o.m. Angela Merkel sagt att Minsk avtalen var där för att köpa tid för att kunna bygga upp Ukrainas militär inför kommande krig med Ryssland. Och att erbjuda Ukraina NATOmedlemskap var en ren krigsförklaring mot Ryssland.
Citera
2022-12-14, 21:45
  #274796
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kan det vara så att Girkin vill framkalla en fullskalig mobilisering och krigsförklaring? Försöka få Putin att ta av silkesvantarna?

En fullskalig mobilisering! Vad ska ni utrusta trupperna med? Smörknivar?

Eller är det nu ni tömmer era lager i Uralbergen?
Citera
2022-12-14, 21:46
  #274797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Man la faktist inte ner robotskölden man byggde den på fartyg i stället. Alla nato fartyg har i princip sm2 idag

Det var inte vad jag avsåg utan

=

https://www.theguardian.com/world/2009/sep/17/missile-defence-shield-barack-obama
Citera
2022-12-14, 21:46
  #274798
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Nu har t.o.m. Angela Merkel sagt att Minsk avtalen var där för att köpa tid för att kunna bygga upp Ukrainas militär inför kommande krig med Ryssland. Och att erbjuda Ukraina NATOmedlemskap var en ren krigsförklaring mot Ryssland.

Precis jag minns detta också..
Citera
2022-12-14, 21:48
  #274799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kan det vara så att Girkin vill framkalla en fullskalig mobilisering och krigsförklaring? Försöka få Putin att ta av silkesvantarna?

Silkesvantar? Jag visst inte att det innebar ett konstant bombande av skolor, daghem och sjukhus. Det är svårt att eskalera den sortens svineri som ryssen redan pysslar med.
Citera
2022-12-14, 21:52
  #274800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Nu har t.o.m. Angela Merkel sagt att Minsk avtalen var där för att köpa tid för att kunna bygga upp Ukrainas militär inför kommande krig med Ryssland.
Med tanken på att ryssland aldrig implementerade sin del av minsk 1 eller 2 avtalet så blev det ju så.


Citat:
Och att erbjuda Ukraina NATOmedlemskap var en ren krigsförklaring mot Ryssland.
Vem har erbjudit ukraina natomedlemskap ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in