Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Kommentar:
Att missiler skulle vara billigare än bomberna från stridsflyg stämmer givetvis om man jämför missil* mot flygplan. Men en intressant aspekt som PERUN tar upp i sin senaste YT-film är att Ryssland använder strategiskt bombflyg (som de har ganska få av) till att avlossa missiler inifrån Ryssland. Det gör att de faktiskt behöver ta kostnaden för flyget trots att vapenbäraren kan flyga in i Ukraina på egen hand.
Se
https://youtu.be/CE6RINU8JLg
Sedan skulle Ryssland självklart flyga attackflyg varje dag över Ukraina om de kunde röja dess luftvärn ur vägen. Det begriper alla utan skygglappar i form av solbrillor.
Jag har inte förstått varför man inte kan avfyra kryssningsmissilerna från ramper på marken pss som man gör från fartyg. Kanske är det olika modeller, och att Ryssland har ett antal missiler som saknar raketsteg (motsv.) som krävs för avfyring från stillastående. Någon missil-kunnig utan solbrillor kanske kan upplysa oss.
Edit:
*) Mycket talat för att Ryssland har brist på missiler och inte kan attackera Ukraina så ofta de skulle önska, se YT-filmen ovan.
Jag var en viktigpetter och menade att missil på svenska är robot.
Det finns kryssningsrobotar som är markbaserade också. T ex Rk-55, den verkar vara dedikerad till kärnvapen, men ändock.
I framtiden kommer det nog vara drönare och olika former av kryssningsrobotar som styr himlen över krig. Kamikaze-drönare kan ju utvecklas vidare till rena kryssningsrobotar, som kan återvända om de vid tillfället inte kan göra relevant skada.
Drönare i svärm är väl framtiden kan jag tänka, och någon form av flockinfluerad-AI som kan verka helt autonomt.