Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Detta enda som är uppenbart enligt min mening är att EU sk marknad för el är fullständigt sönderpolitiserad och helt defekt. Men nu när svenska realöner sjunker i rasande tempo så kanske även vi får lägre elpriser, det är ju positivt (eller?)
Att vi inte kan vara säkra på att vi slipper nersläckning av elnätet här i Sverige är även det uppenbart, tillochmed våran regeringen har förstått detta och höll som bekant en presskonferens om detta nyligen.
Sverige tillverkar ju el på bästa tänkbara sätt, med kärnkraft och vattenkraft, och det kräver väldigt få anställda, ger höga vinster, och låga kostnader. Så man kan inte riktigt jämföra med fattiga öst-länder som alltid varit mycket fattigare och inte kunnat göra liknande stora investeringar som Sverige.
Med rasande reallöner i Sverige har vi inte råd att bränna lika mycket energi, det blir ett större överskott, och priserna går ner. Det gäller alla varor och tjänster utom kanske mat och husrum som är livsviktigt.
Jag tror och hoppas att regeringens utspel "det kan bli el-lockdowns" bara är en spelad hotbild för att vi ska bli rädda och spara mera el, vilket är bra för alla inklusive effekt-balansen. Sverige och Norge har mest effekt-reserver av alla länder i Europa.
De enda länder jag känner till som haft el-lockdowns under 2022 är Sri Lanka, Sydafrika, Turkiet. Något västland som fått börja med el-lockdowns?