2022-12-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kan inte svara på dina frågor, men det är uppenbart att i ett land som är mycket fattigare än Sverige, som Polen, är i princip allting billigare. Därför att en stor del av priset är löner och skatter, och de är ganska maxade i Sverige.

Det blir svårt att betala 6 kr/kwh om man har 8000 kr i månadslön, så de elpriserna kommer aldrig att finnas i fattiga länder. Varje land måste helt enkelt ordna energi till det pris som befolkningen har råd med. I riktigt fattiga länder som Sri Lanka och Sydafrika förekommer redan, sedan mer än 6 månader, nerstängning av el flera timmar dagligen. Sverige och Norge är de sista länderna i världen där detta kan inträffa, men vi ska inte vara helt säkra.

Detta enda som är uppenbart enligt min mening är att EU sk marknad för el är fullständigt sönderpolitiserad och helt defekt. Men nu när svenska realöner sjunker i rasande tempo så kanske även vi får lägre elpriser, det är ju positivt (eller?)

Att vi inte kan vara säkra på att vi slipper nersläckning av elnätet här i Sverige är även det uppenbart, tillochmed våran regeringen har förstått detta och höll som bekant en presskonferens om detta nyligen.
Citera
2022-12-14, 14:18
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Detta enda som är uppenbart enligt min mening är att EU sk marknad för el är fullständigt sönderpolitiserad och helt defekt. Men nu när svenska realöner sjunker i rasande tempo så kanske även vi får lägre elpriser, det är ju positivt (eller?)

Att vi inte kan vara säkra på att vi slipper nersläckning av elnätet här i Sverige är även det uppenbart, tillochmed våran regeringen har förstått detta och höll som bekant en presskonferens om detta nyligen.
Sverige tillverkar ju el på bästa tänkbara sätt, med kärnkraft och vattenkraft, och det kräver väldigt få anställda, ger höga vinster, och låga kostnader. Så man kan inte riktigt jämföra med fattiga öst-länder som alltid varit mycket fattigare och inte kunnat göra liknande stora investeringar som Sverige.

Med rasande reallöner i Sverige har vi inte råd att bränna lika mycket energi, det blir ett större överskott, och priserna går ner. Det gäller alla varor och tjänster utom kanske mat och husrum som är livsviktigt.

Jag tror och hoppas att regeringens utspel "det kan bli el-lockdowns" bara är en spelad hotbild för att vi ska bli rädda och spara mera el, vilket är bra för alla inklusive effekt-balansen. Sverige och Norge har mest effekt-reserver av alla länder i Europa.

De enda länder jag känner till som haft el-lockdowns under 2022 är Sri Lanka, Sydafrika, Turkiet. Något västland som fått börja med el-lockdowns?
Citera
2022-12-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bland de billigaste ja, billigaste nej. Vilka är det som är billigare? Vind och sol.

Rysk gas, den går ju alltid att prisbegränsa. Att vi inte gör det med fler varor är lite märkligt.

EU kan väl helt enkelt införa fler pristak på allt möjligt. Fatta hur bra det blir för konsumenterna!
Citera
2022-12-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att just i år just nu skulle det helt osökt uppstå även dessa problem med tre älvar samtidigt i kombination med att det inte blåser och när det blåser blir det isbeläggning på rotorbladen. Lägligt nog tajmat med att R4 förlänger sitt driftstopp och O3 hittar en lucka för underhåll vid samma tidpunkt. För att ytterligare komplettera med förklaringar gick R3 på halvfart.

Isläggningen började de med redan för 3,5 vecka sedan. Mitt i en period med flera plusgrader. De drog ner vattenkraften under den tiden och det förstår ju varje normalt funtad person att det var en skenmanövrar för att smyga sig uppåt i prisnivån. När det sedan blir minusgrader tar de extra lång tid på sig för att hålla prisnivån uppe.

Elhandeln har utvecklats till en marknad där producenterna få mer betalt ju sämre de är och staten hakar på och straffbeskattar hushållen i samma anda.
Tre reaktorer står stilla i Sverige nu. För en vecka sedan var det fyra. Det är inte ägnat att sänka elpriset.
Citera
2022-12-14, 14:26
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Skrämselpropaganda

Ren å skär ryss troll åsikter.

Fakta är att de var 30 öre skillnad i november 2021 jämfört med 2022

https://www.vattenfall.se/foretag/el...orligt-elpris/

Nej då, finns ingen statistik för december 2022 än gubben 😉

Spot priset blir säkert runt 4 kr sen elöverföring osv 5kr kW/h

Gjord en schablon kalkyl beräknat på vad jag har förbrukat denna månaden kontra priset.
Citera
2022-12-14, 14:26
Medlem
Citat:
Sverige tillverkar ju el på bästa tänkbara sätt, med kärnkraft och vattenkraft, och det kräver väldigt få anställda, ger höga vinster, och låga kostnader. Så man kan inte riktigt jämföra med fattiga öst-länder som alltid varit mycket fattigare och inte kunnat göra liknande stora investeringar som Sverige.

Med rasande reallöner i Sverige har vi inte råd att bränna lika mycket energi, det blir ett större överskott, och priserna går ner. Det gäller alla varor och tjänster utom kanske mat och husrum som är livsviktigt.

Jag tror och hoppas att regeringens utspel "det kan bli el-lockdowns" bara är en spelad hotbild för att vi ska bli rädda och spara mera el, vilket är bra för alla inklusive effekt-balansen. Sverige och Norge har mest effekt-reserver av alla länder i Europa.

De enda länder jag känner till som haft el-lockdowns under 2022 är Sri Lanka, Sydafrika, Turkiet. Något västland som fått börja med el-lockdowns?

Skulle nog vilja påstå att energi också är livsviktigt. Kan du inte värme ditt "husrum " så är det stor risk att det drabbar din hälsa.

Personligen så hoppas jag inte regeringen ljuger för oss och försöker skrämma fram beteenden hos medborgarna, det anstår inte riktigt en demokrati

Jag vet inte om jag tycker att man ska jämföra Sveriges och andra länder på våran breddgrad med Sri Lanka,Sydafrika och Turkiet. Eller menar du att behovet av elektricitet för uppvärmning är stort även där?
Citera
2022-12-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ha ha, gick du på den blåsningen? Enligt alarmisterna borde jag kunna gå i shorts ute nu. Fryser nästan röven av mig när jag går ut ju, utan shorts, händerna tar stryk. Undras om de inser att kejsaren är naken?
Nej, jag gick inte på den blåsningen utan var hånfull mot alla klimatdårar som tror att människan kan styra klimatet. Det var mycket länge sen vi hade så här kallt den här tiden på året.
Citera
2022-12-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
197 öre var snittpriset 2021 december i el område 4.
Exakt och i mitt exempel med en slutnota på 150 öre den här månaden så har jag satt noll i elpris resterande dagar..
Om vi antar att priset går ner kraftigt från och med i morgon till 100 öre varje dag resten av månaden (också osannolikt) så hamnar snittet på ca 210 öre.
Vi får återbesöka detta på nyårsdagen.
Citera
2022-12-14, 14:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Skulle nog vilja påstå att energi också är livsviktigt. Kan du inte värme ditt "husrum " så är det stor risk att det drabbar din hälsa.

Personligen så hoppas jag inte regeringen ljuger för oss och försöker skrämma fram beteenden hos medborgarna, det anstår inte riktigt en demokrati

Jag vet inte om jag tycker att man ska jämföra Sveriges och andra länder på våran breddgrad med Sri Lanka,Sydafrika och Turkiet. Eller menar du att behovet av elektricitet för uppvärmning är stort även där?
Du kan inte helt vara utan energi, men det finns ju möjlighet att stänga av energi i ett rum och spara 10%. Man kan inte direkt spara på mat, kanske äta 10% billigare mat.

Propaganda får nog anses tillåtet för en regering, åtminstone om målet är gott, som att spara energi.

90% av all energi som används till temperering används för att kyla ner. Det är bara för vi bor i Sverige nära nordpolen som vi tror att alla värmer sina hus. Men nästan ingen på jorden gör det.

Inte någon höjdare i Sri Lanka att ha ett företag som tillverkar och vara utan el i 4 timmar. Eller att ens ha en kyl eller frys hemma.
Citera
2022-12-14, 14:31
Medlem
Citat:

Det (av mig) fetade: Dessutom är kombon Vatten och vind fördelaktig eftersom man kan spara vattenmagasinen när det blåser och använda dessa dagar när det inte blåser.
Citera
2022-12-14, 14:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Dessutom är kombon Vatten och vind fördelaktig eftersom man kan spara vattenmagasinen när det blåser och använda dessa dagar när det inte blåser.
Vind är ett utmärkt komplement i Sverige. Men vi har redan nått taket för utbyggnad, ca 16% av totala produktionen, så vi behöver inte bygga fler. För dubbelt så många vindkraftverk när det inte blåser är bara en kostnad. Och när det blåser tar de nya vindkraftverken ner priset på all el till nästan noll vilket också leder till förlust.
Citera
2022-12-14, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vilka är vi i ditt resonemang?

Det är ju så att hushållen endast står för en fjärdedel i det som produceras. Det är industrin som står för mest och tillsammans med offentlig samhällsservice motsvara nästan 75 %. Detta samtidigt som politikerna jobbar hårt för att få gigantiska elförbrukare att etablera sig i norr.

Det finns inget krismedvetande hos staten. Den vill bara straffbelägga och straffbeskatta hushållen. Priset på el påverkas i försumbar grad av hushållen.

När det gäller nedsläckningar har det ju varit ett ständigt återkommande tema i Kalifornien vars politiker följt samma idiotiska linje som Sverige att fasa ut kärnkraften. Om två år stänger Kalifornien sitt sista kärnkraftverk. Det som skiljer dem från Sverige är vädret. De har aldrig minusgrader ändå har de ett energisystem med stora problem.

Den gröna omställningen har ställt om hjärnan på människor. De har slutat tänka och bara bejakar. Det förbjuds och stängs det som varit navet i samhällskonstruktionen utan att det ersätts med annat än dokument om att framtiden ska vara fossilfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in