2023-01-01, 19:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Märkligt resonemang, inte kommer elproducenterna att lägga pengarna på hög. Så fungerar inte marknaden. Producenterna vill expandera och det finns massvis med investeringar som väntar. Vi ska vara glada för att vinsterna nu kommer att användas till expansion. Arbete och inköp.

"Skellefteå Kraft ska fortsätta att se över utvecklingsmöjligheterna för de befintliga vattenkraftverken i Skellefteälven. ”Lyckas vi med hela älven så skulle vi kunna frigöra 330 megawatt. Det motsvarar effekten för hela Umeå stad med industrier.”, säger vd Joachim Nordin.
Det finns 17 vattenkraftverk i Skellefteälven, varav Skellefteå Kraft förvaltar 12.
.
.
Kraftbolaget har investerat 900 miljoner kronor för att ta bort den största hindret för en jämnare produktion. Rengård renoveras och utrustas nu med ytterligare en turbin som fördubblar kapaciteten från 35 till 71 megawatt (MW).
.
.
– Vi har simulerat de tio största älvarna. Då kom vi fram till att vi borde få minst lika mycket ny effekt som kärnkraftverket i Forsmark med sina totalt nästan 3 300 MW."

https://norran.se/nyheter/skelleftea...finns/rmzndn2l

För att få ut mer effekt, utan att tömma älven på vatten, så behöver kraftverken köras mer ojämnt. Genom att snåla mer på vattnet vissa perioder, så kan mer vatten användas när mer effekt behövs. Man kan fundera på hur det ojämna flödet påverkar naturen i vattendraget.

För att få ut lika mycket ny effekt som Forsmark, så skulle det vara bättre idé att bygga ut Forsmark med 3 nya reaktorer.
Citera
2023-01-01, 20:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För att få ut mer effekt, utan att tömma älven på vatten, så behöver kraftverken köras mer ojämnt. Genom att snåla mer på vattnet vissa perioder, så kan mer vatten användas när mer effekt behövs. Man kan fundera på hur det ojämna flödet påverkar naturen i vattendraget.

För att få ut lika mycket ny effekt som Forsmark, så skulle det vara bättre idé att bygga ut Forsmark med 3 nya reaktorer.

Majoriteten i finska parlamentet anser Finland behöver mer kärnkraft. Vi får hoppas de bygger mer.

Sverige kommer få extremt svårt att få till några nya reaktorer då vi lever i mellanmjölkens land.

Additional nuclear power gets strong support from the parliament - according to Yle's poll, more than half of MPs support it
There are already four operating nuclear power plants in Finland, and one more is on the way. In Yle's parliamentary survey, more than half of the parliament supported increasing nuclear power.
Citera
2023-01-02, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Majoriteten i finska parlamentet anser Finland behöver mer kärnkraft. Vi får hoppas de bygger mer.
.

Det är lite orättvist att jämföra Finland med Sverige när det gäller elproduktion. Det är bara att slå upp kartboken och studera Nordens geografi så inser man skillnaden. Finland är ett flackt land till skillnad från framförallt norra Sverige.

Den enda älv som är intressant ur energisynpunkt, Kemi älv, är fullt utbyggd och då återstår bara vind- och kärnkraft för Finland. Vattenkraften har inte samma betydelse för elproduktionen i Finland som i Sverige. Byggs kärnkraften ut i Finland så behöver det också mer reglerkraft i form av vattenkraft. Därav den pågående utbyggnaden av transmissionskapaciteten från storproducenten Luleälven i Sverige i riktning mot Finland. EU och Finland bekostar en stor del av utbyggnaden som till största delen sker i Sverige!
Citera
2023-01-02, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För att få ut mer effekt, utan att tömma älven på vatten, så behöver kraftverken köras mer ojämnt. Genom att snåla mer på vattnet vissa perioder, så kan mer vatten användas när mer effekt behövs. Man kan fundera på hur det ojämna flödet påverkar naturen i vattendraget..

Givetvis är det väl på sitt sätt elproducenternas dröm men så fungerar det lyckligtvis inte. Elproducenterna kan inte agera hur som helst vad anbelangar flöde. Kraftproducenterna har vattendomar att följa.

Vattendomarna bestämmer min- maxflöden, min- maxvatte stånd och dessa variabler även i vissa fall i kombination med årstider mm. Utan vattendomarna så skulle samhällen, infrastruktur etc. riskera att drabbas av oöverskådliga konsekvenser. Vattendomarna har även att ta hänsyn till naturvärden som att det ska finnas vattenspeglar, ta hänsyn till rasrisk för branta stränder etc. Sedan kan man givetvis alltid diskutera om vattendomarna fungerar som det är tänkt men det är en annan fråga.

På sitt sätt är det "säkrare" att bo och bygga vid en reglerad älv än vid en oreglerad älv. Tänk bara på hur du nästan varje vår får höra om bekymmer med islossningen i Torneälven men aldrig ett ord om islossningen i Luleälven.

De flesta stora samhällena i norra Sverige ligger vid älvarna av historiska skäl. Älvarna tjänstgjorde förr som naturliga "vägar" in mot inlandet och vice versa ner mot kusten.
Senast redigerad av Konrad 2023-01-02 kl. 05:59.
Citera
2023-01-02, 20:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Sverige kommer få extremt svårt att få till några nya reaktorer då vi lever i mellanmjölkens land.

Ifall inga nya reaktorer byggs, så kan vi ge upp alla klimatmål. Dom kommer ändå inte att lyckas. Det är bara oärligt att ropa efter ambitiösa klimatmål, ifall man inte är beredd att genomföra den åtgärd som behövs för att klara klimatmålen.

Jag vill klargöra att jag inte är motståndare till klimatmålen. Jag vill att användningen av fossila bränslen minskar radikalt. För uppnå klimatmålen, så vill jag att man satsar på det som verkligen fungerar. Vindkraft fungerar icke. Att satsa på vindkraft är att satsa på ett oundvikligt misslyckande.

Ifall ambitionen är att misslyckas med klimatmålen, så kan man åtminstone vara ärlig med det, och gå direkt till att beställa nya fossilkraftverk, utan att smälla upp en massa vindkraftverk för att ge allmänheten ett falskt intryck av miljövänlig energi.
Citera
2023-01-04, 11:58
Medlem
TompaOs avatar
Någon med rörligt som fått sin elräkning och vad fick ni betala per kWh? Och hur låg ni till rent förbrukningsmässigt? Jag hade sänkt min förbrukning 47% mot dec ifjol.
Citera
2023-01-04, 16:20
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Någon med rörligt som fått sin elräkning och vad fick ni betala per kWh? Och hur låg ni till rent förbrukningsmässigt? Jag hade sänkt min förbrukning 47% mot dec ifjol.

Vad har du gjort för att sänka med 47 % ?

Ja själv sänkte med dryga 50 %
Citera
2023-01-04, 20:23
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Stängde av elpatronen på bvp. Du då?
Citera
2023-01-04, 20:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Liknande sänkning här. Landade på 40% mot förra december.

3:33 per kWh för elhandel inklusive skatt o påslag. zon 4
Senast redigerad av qwerty-66 2023-01-04 kl. 21:04.
Citera
2023-01-07, 18:48
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Stängde av elpatronen på bvp. Du då?

Vridit ner bergvärmen i lägsta läge och eldar dessto med.
Har ett vattenmantlat system
Citera
2023-01-07, 19:14
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Citat:
Liknande sänkning här. Landade på 40% mot förra december.

3:33 per kWh för elhandel inklusive skatt o påslag. zon 4
Så elkrisen är alltså en myt? Bara att "vrida ner" så halverar man elräkningen?
Citera
2023-01-07, 19:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Så elkrisen är alltså en myt? Bara att "vrida ner" så halverar man elräkningen?

Nej elkrisen är absolut ingen myt.
Så halverade jag förbrukningen. Men kw priset är ju betydligt högre nu
Jag fördubblade min vedförbrukning i stället
Senast redigerad av Gustav2adolf 2023-01-07 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in