2022-12-14, 12:32
  #274477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukrainas väpnade styrkor har avfyrat mer än 700 missiler från HIMARS MLRS mot bostadsområdena i DPR och LPR sedan starten av leveranser av Nato-vapen till Kiev, rapporterade DPR.

Källa damen? Källa?
Citera
2022-12-14, 12:35
  #274478
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så har det varit hela tiden.. ett steg närmare "över gränsen" från Nato.
Detta kanske är ett tecken på desperation också.. man ruckar på gränserna för man har inget annat val att försöka få makten.
Verkligen ingen desperation!

Man har ju hela tiden synat Putins hot och det har ju bara varit käft på dvärgen!

Vad ska han nu göra åt detta? Be förarna av de 3000 T-90 gasa på lite i sin färd från Uralbergen eller låta de 500000 mobiliserade skynda på mot fronten?
Citera
2022-12-14, 12:37
  #274479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc

Vackert att se att när Ryssland terroriserar civilbefolkningen så agerar väst och hjälper Ukraina.

Ibland kan ett världskrig vara ofrånkomligt och rent nödvändigt så mycket bra att USA mfl. tar den risken.

Ryssland ska förgöras i ett WW3.
Citera
2022-12-14, 12:38
  #274480
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mycket dumt har du skrivit men detta är nytt rekord! Att Bydén har varit "alarmistisk " för få in Sverige i NATO tar priset i dumhet!
Hela världen kunde ju beskåda när både Putin och Lavrov hotade Sverige och Finland med åtgärder om man gick med I NATO eftersom länderna ingick i Ryzzlands intressesfär...

Efter det hotet tvärvände både Sverige och Finland över en natt och påbörjade sin NATO ansökan.
Ryssarna gör så. Men de sa faktiskt aldrig att Sverige och Finland ingår i deras intressesfär. Sedan vände de och sa typ "chicken". "Det förändrar inget eftersom vi redan ser Sverige och Finland som Nato." "Vi får se vilka motdrag som är adekvata."

Det kanske är försvarsanslagen som upptar ÖB:s tankar, trots allt? Eller så vill han ge svenska folket en kalldusch och reality-check.
Citera
2022-12-14, 12:43
  #274481
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukrainas väpnade styrkor har avfyrat mer än 700 missiler från HIMARS MLRS mot bostadsområdena i DPR och LPR sedan starten av leveranser av Nato-vapen till Kiev, rapporterade DPR.
Skitsnack. Det finns ingen som avfyrar dyra HIMARS mot bostadsområden. NATO har stenkoll på Ukrainas förehavanden och skulle något sådant dyka upp så skulle tillförseln av HIMARS strypas.
Citera
2022-12-14, 12:43
  #274482
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Helt osant som vanligt från dig. Den ende parten som avfyrar missiler mot bostäder, sjukhus , museer, barnhem, äldreboenden och civil infrastruktur är Ryzzland. Och begår därmed daliga krigsbrott.

Ukraina med... https://www.amnesty.se/aktuellt/ukrainas-militara-strategi-aventyrar-civila/
Citera
2022-12-14, 12:45
  #274483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Vadslagning om ryZzasen skickar ett massivt missilregn på civila mål under Julafton, dvs den 24:e alt Juldagen den 25:e? Eller är oddsen så pass låga så ingen vågar betta emot?

Jag tror inte Bögryssland går över denna gräns. Påven har redan fördömt den ryska aggressionen och ger man sig på julafton blir Ryssland ännu mera utstött och föraktat.
Citera
2022-12-14, 12:45
  #274484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ryssarna gör så. Men de sa faktiskt aldrig att Sverige och Finland ingår i deras intressesfär. Sedan vände de och sa typ "chicken". "Det förändrar inget eftersom vi redan ser Sverige och Finland som Nato." "Vi får se vilka motdrag som är adekvata."

Det kanske är försvarsanslagen som upptar ÖB:s tankar, trots allt? Eller så vill han ge svenska folket en kalldusch och reality-check.
Den kontinuerliga kallduschen står Putin för. Det framstår som om du ger dig på budbäraren här.
Citera
2022-12-14, 12:45
  #274485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ni båda är underbara!
Varför ska Ryssland ha rätt att slå ut mål i Ukraina?

Förtjänar inte Ukraina elförsörjning till sina sjukhus och andra vårdinrättningar?

Ett patriot tar månader att skeppa och träna upp personal.
Det kommer inte vara på plats innan vinterbombningen är klar.

Det blir användbart vid återuppbyggnaden

Varför man korsar röda linjer ändå, världen drog en stor nitlott i förra Amerikanska valet med Demokraterna
Citera
2022-12-14, 12:46
  #274486
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Å andra sidan har vi varit förskonad från mycket och behöver kanske skaka i lite vett i oss alla.
Människor är alltid människor och anpassar sig men känner många med ursprung från länder i krig. De har svårt att se att vi svenskar skall klara en kris men de alla har kanske inte upplevt värnpliktsåren. Sen kommer samma personer med frågan varför vi regelbundet testar VMA.

Tror Sverige skulle tjäna på att skrämma upp(väcka) befolkningen. Många bra år bakom oss. Ukraina visar att de riktigt riktigt dåliga åren ständigt är nära.
Visst, ett mindre sårbart samhälle är alltid bättre. Defaitism och negativitet är skadligt. Jag tycker att det är jättebra om det finns en medvetenhet om att också Sverige är sårbart, men att vi fixar det. Sedan bör man kanske inte bli förvånad om elen räcker, kriget i Ukraina tar slut utan att det blir världskrig, ett ryskt angrepp på Sverige uteblir, etc.
Citera
2022-12-14, 12:48
  #274487
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kievs mål har hela tiden varit att få med NATO som co-belligerent så öppet som möjligt. Just därför att de räknar med att de
1) får mer tillgång till all NATO:s materiel, dvs kan välja fritt
2) i praktiken själva blir behandlade som ett riktigt NATO-land så länge kriget pågår - och tanken är att "sedan går det inte att backa".

Ukraina kommer dränera Nato tids nog..
Citera
2022-12-14, 12:49
  #274488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ett patriot tar månader att skeppa och träna upp personal.
Det kommer inte vara på plats innan vinterbombningen är klar.

Det blir användbart vid återuppbyggnaden

Varför man korsar röda linjer ändå, världen drog en stor nitlott i förra Amerikanska valet med Demokraterna

Varför ska Ryssland ha rätt att slå ut mål i Ukraina?
Svara på frågan istället för att slingra dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in