2022-12-14, 11:53
  #274465
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc

Blev du ledsen i ögat nu att Poopin nu inte kan fritt skicka missiler och annan skit på civila?
Citera
2022-12-14, 11:57
  #274466
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc

Så har det varit hela tiden.. ett steg närmare "över gränsen" från Nato.
Detta kanske är ett tecken på desperation också.. man ruckar på gränserna för man har inget annat val att försöka få makten.
Citera
2022-12-14, 12:01
  #274467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett syfte med retoriken kan ju varit/vara att få in Sverige i Nato. I övrigt är det mer diffust. Men det är väl scenariot från kalla kriget som aktualiseras också. Temperaturen har höjts några grader, och människor går i taket.

Om vi ser på t.ex. USA, som vi älskar att jämföra med, så har deras analyser och beslut däremot präglats av en överraskande återhållsamhet.

Mycket dumt har du skrivit men detta är nytt rekord! Att Bydén har varit "alarmistisk " för få in Sverige i NATO tar priset i dumhet!
Hela världen kunde ju beskåda när både Putin och Lavrov hotade Sverige och Finland med åtgärder om man gick med I NATO eftersom länderna ingick i Ryzzlands intressesfär...

Efter det hotet tvärvände både Sverige och Finland över en natt och påbörjade sin NATO ansökan.
Citera
2022-12-14, 12:05
  #274468
Avstängd
Ukrainas väpnade styrkor har avfyrat mer än 700 missiler från HIMARS MLRS mot bostadsområdena i DPR och LPR sedan starten av leveranser av Nato-vapen till Kiev, rapporterade DPR.
Citera
2022-12-14, 12:11
  #274469
Medlem
Jag hinner inte med men jag ser att Bögryska Mångfaldsfederationen förlorade 740 st pedofilfascister sista dygnet och det innebär att vi stryker 25 december som brytdatum för 100.000 elimimerade stridsbögar.

Jag sätter den 24 december som brytdatum för genombrottet.

Som jag tidigare sagt är dom bögryska drönarna, oavsett om dom är från Iran eller inte, helt värdelösa om dom inte styrs av Aliendrottningen. Se Alien II eller som dom ibland säger Aliens.

Av 13 inkommande sköts samtliga 13 ned vilket är glädjande.

Ripley behöver inte anlitas. Burk var en förrädare.
Citera
2022-12-14, 12:12
  #274470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukrainas väpnade styrkor har avfyrat mer än 700 missiler från HIMARS MLRS mot bostadsområdena i DPR och LPR sedan starten av leveranser av Nato-vapen till Kiev, rapporterade DPR.

Helt osant som vanligt från dig. Den ende parten som avfyrar missiler mot bostäder, sjukhus , museer, barnhem, äldreboenden och civil infrastruktur är Ryzzland. Och begår därmed daliga krigsbrott.
Citera
2022-12-14, 12:15
  #274471
Medlem
En bra genomgång av rysk respektive brittisk/ukrainsk rapport om lärdomar från kriget:

https://www.youtube.com/watch?v=xYGvLyw1_CM

Det högsta skiktet som sätter rysk doktrin har i alla fall koll på läget. Frågan är vid vilken nivå bristerna börjar.
Citera
2022-12-14, 12:16
  #274472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men OK: En löjtnant eller kapten inom Försvarsmakten har inte större insyn än någon annan. De har jobb att sköta. De tar också del av ÖB:s uttalanden i media — kanske att en "ökad hotbild" inte kommuniceras inom organisationen på ett mer kraftfullt sätt än vanligt, då Ryssland är den tilltänkta fienden i vilket fall som helst, eller om anställda inom Försvarsmakten upplever att de får fler frågor än vanligt och att folk är mer oroade. Det är de i sin fulla rätt att vara (oroade). Det är svårare att förstå varför Bydén så gärna flaggar för tänkbara ryska attacker mot Sverige — ungefär som Stoltenberg när han sa att Nato vill undvika en öppen konflikt med Ryssland, och så fick någon rubriksättare det att framstå som att Stoltenberg ser att det ligger i farans riktning att det blir så.

Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.
Det ingår rimligtvis i ÖB:s arbetsbeskrivning att informera om den militära hotbilden mot Sverige.
Det pågår ett storkrig i Europa, med +100 000 dödade, och där Putin regelbundet hotar omvärlden med kärnvapen. Visst finns det goda skäl till att ÖB informerar om hur detta påverkar Sverige, särskilt som det är det som journalisterna frågar om.

Det kallas demokrati, vi behöver inte vara överens utan vi får ha olika åsikter och i slutet av dagen genererar det mer välstånd än den Ryska modellen.
Citera
2022-12-14, 12:16
  #274473
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Musk har stängt möjligheten att registrera Ukrainska konton på Twitter. Musk har gått all in för Ryssland nu. Han har haft en hel del Wacko för sig den senaste tiden:

https://twitter.com/Birger_GSV_Nord/status/1602924811835031558?s=20&t=J1EaGNGylTqgez8YDlvPmA
Citera
2022-12-14, 12:24
  #274474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Så sant så.

Om man känner för att vara konspiratorisk kunde man nästan tro att de som vet mer håller på och förbereder folket på något, men jag undviker att tänka så. "Inte på 200 år", och så blir det så. Typ.

Å andra sidan har vi varit förskonad från mycket och behöver kanske skaka i lite vett i oss alla.
Människor är alltid människor och anpassar sig men känner många med ursprung från länder i krig. De har svårt att se att vi svenskar skall klara en kris men de alla har kanske inte upplevt värnpliktsåren. Sen kommer samma personer med frågan varför vi regelbundet testar VMA.

Tror Sverige skulle tjäna på att skrämma upp(väcka) befolkningen. Många bra år bakom oss. Ukraina visar att de riktigt riktigt dåliga åren ständigt är nära.
Citera
2022-12-14, 12:30
  #274475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så har det varit hela tiden.. ett steg närmare "över gränsen" från Nato.
Detta kanske är ett tecken på desperation också.. man ruckar på gränserna för man har inget annat val att försöka få makten.

Ni båda är underbara!
Varför ska Ryssland ha rätt att slå ut mål i Ukraina?

Förtjänar inte Ukraina elförsörjning till sina sjukhus och andra vårdinrättningar?
Citera
2022-12-14, 12:31
  #274476
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som Musk har stängt möjligheten att registrera Ukrainska konton på Twitter. Musk har gått all in för Ryssland nu. Han har haft en hel del Wacko för sig den senaste tiden:

https://twitter.com/Birger_GSV_Nord/status/1602924811835031558?s=20&t=J1EaGNGylTqgez8YDlvPmA

Vetti tusan vad karln egentligen lider av.., annars : 64 Ukrainare och en jänkare har kommit hem efter en fångutväxling !

https://twitter.com/AndriyYermak/status/1602979998427742215
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in