2022-12-14, 11:46
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flintastek12
Kom osökt att tänka på det berömda Västmanlands fallet eller Jakthärvan som det också kallas med industrimannen Karl Hedin mfl.
Där man från NOAs sida planterat ut bevis hos medåtalade och "fixat" med avlyssningar så det skulle ligga de åtalade till last.
Vissa saker överklagades av advokaterna till Särskilda utredningar. Där självaste Löving bestämde att det inte ansågs grovt att man från NOAs sida förfalskat bevis för att uppnå ett syfte.
Även det berättar en hel del om hur vilka metoder som personer i den högre näringskedjan anser sig berättigade till att använda sig av.
Givetvis lades hela den undersökningen ner då man trots erkännanden från Polis inte ansåg att det var grovt nog..
Sedan skall man komma ihåg att det finns många bra Poliser inom den organisationen också men tyvärr så drar de "smutsiga" ner hela kåren. Så bra att det rensas ut så vi får effektivitet inom lagens långa arm.

Intressant exempel på rötan i NOA.

Det kanske är dags att rensa ut alla av Eliassons gamla kompisar ur denna organisation. De är på fel sida i kampen polis -brottslighet. De tillhör andra sidan och skall mangrant lagföras.
Citera
2022-12-14, 11:46
Medlem
LagomLats avatar
Det är väldigt lite tid, men inte på något sätt omöjligt, lite dubbla kurser och att studierna utomlands ingår i dina examina, så grejar du det på fem-sex år, och så två år hos tingsrätten.

Det är inte jättekrävande studier på SU, många arbetar parallellt med juristprogrammet.

LL
Citera
2022-12-14, 11:50
Medlem
darkSkyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Hon säger dessutom att hon körde lastbil i hela Sverige efter hon slutat gymnasiet så det är inte så troligt att hon började på universitet direkt efter gymnasiet.

Och flygcertifikat...

Jag får inte hennes tid att gå ihop... (uppskattade årtal men borde vara rimliga)
- 1976 föddes
- 1993 gick på internat, vilket jag antar var ett utbytesår så hon borde tagit studenten -
- 1996 tar studenten
- 1997 kör lastbil och flyger

- 1998 - 2006 På de här åtta åren tar hon en examen i ekonomi, en examen i juridik, sitter ting på två olika tingsrätter samt pluggar två år i USA?

Jag förstår inte.... Det är möjligt att det går men det känns som VÄLDIGT lite tid för att få så många saker uträttade.

Vad är det som inte går ihop? Hur lång tid tror du att det tar för att lära sig att flyga & åka lastbil? det är inte några större prövningar som tar flera års tid. Så länge hon inte är stridspilot, vilket tar ungefär 7 år för hela utbildningen!
Med det sagt så, det är ju möjligt. Självklart, det finns människor som har åstadkommit ännu mer saker än vad hon har gjort. Jag förstår inte varför ni snöar er in på just det, vad är det som är dåligt med det eller konstigt?
Citera
2022-12-14, 11:54
Avslutad
Är det så lätt att snurra upp högsta polisledningen, då är det väl inte så konstigt att skurkarna kan leva rövare här.
Förutom vanliga medborgare förståss, som knappt kan sätta in några tusenlappar på banken utan att misstänkas vara terrorister.
Citera
2022-12-14, 11:55
Medlem
Citat:
Hon säger dessutom att hon körde lastbil i hela Sverige efter hon slutat gymnasiet så det är inte så troligt att hon började på universitet direkt efter gymnasiet.

Och flygcertifikat...

Jag får inte hennes tid att gå ihop... (uppskattade årtal men borde vara rimliga)
- 1976 föddes
- 1993 gick på internat, vilket jag antar var ett utbytesår så hon borde tagit studenten -
- 1996 tar studenten
- 1997 kör lastbil och flyger

- 1998 - 2006 På de här åtta åren tar hon en examen i ekonomi, en examen i juridik, sitter ting på två olika tingsrätter samt pluggar två år i USA?

Jag förstår inte.... Det är möjligt att det går men det känns som VÄLDIGT lite tid för att få så många saker uträttade.
Fullt möjligt, en stor del av studierna kan vara på distans parallelt med jobb och/eller andra studier. Dessutom kan USA vara godkänt utbyte med svenskt universitet.
Citera
2022-12-14, 11:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broschyr
Den man som överväger att anställa henne kommer ha en fru som säger nej.

Gissar snarare på att den man som anställer henne kommer ligga i skilsmässa samma eftermiddag. Sexet har ju föregått anställningen och inte tvärtom väl?

Sällan man skådat en sådan backlash på en golddigger/klättermus. Trist för hennes barn och gubbarnas familjer.
Citera
2022-12-14, 11:59
Medlem
Citat:
Hittade precis en intervju med LS från 2022-01-31.

https://chef.se/polischefen-linda-h-staaf-om-att-vara-introvert-och-samtidigt-handelsernas-centrum/

Några saker som slår mig.
Hon har sagt, bland annat i förlagets presentation av henne som gett ut hennes bok att hon är civilekonom.

https://jengel.se/vara-forfattare/linda-h-staaf/

Jag känner flertalet civilekonomer och "vanliga" ekonomer. Min erfarenhet är att en civilekonom titulerar sig ibland som ekonom men en ekonom (utan civilekonomexamen) skulle aldrig titulera sig civilekonom. Det verkar högst oklart om hon faktiskt har en civilekonomutbildning? Har läst att hon själv dementerat den uppgiften någonstans och menar att det är en missuppfattning. I intervjun i chef.se säger hon att hon har en Universitetsexamen i juridik och ekonomi. Hur ska hon ha det?

Hon ser heller inte blygsamt på varken sin chefsroll eller sin roll i Encrochat och Anom. Det är väl klarlagt att hon inte hade ett tugg med Enchrochatt att göra?

Regelbunden kontakt med sin chef vet vi ju vi det här laget att hon själv förespråkar....

Visst, man blir färgad av de uppgifter som framkommit de senaste dagarna men jag kan inte låta bli att tycka att hon framstår som en väldigt oskön och osympatisk person. Framförallt när hon, som många redan nämnt väljer att dra kvinnokortet när hon blir ifrågasatt.

Jag ska sammanfatta GWs intervju i tv4 nyhetsmorgon. Jag är inte den bästa på att skriva via telefon så blir nog lite slarv.

https://www.tv4.se/artikel/5DTbkjU8Kr1JgwGG0hVa6V/gw-om-polischefsskandalen-dumt-av-thornberg-att-tillsaetta-egen-utredare

Gw säger att linda uppger olika historier, hon har uppgett till sveriges befolkning på tv4 nyhetsmorgon att det enbart var en ytlig relation. Men enligt alla anmälningar som kommit in VIA lindas berättelser är det uppenbart att det var en långvarig stormig relation enligt gw.
Det menas på att Löfving och Linda kommer få juridiska problem. Stora juridiska problem uttrycker han sig. Med det menas avgång. Så enligt vittnen inom polis som också trätt fram är det klart och bevisat Linda har haft mer än en relation. Lika med JÄV och löfving får avgå

Till Lindas meriter uttrycker sig Gw att hennes CV är konstigt, och något som inte stämmer (hans egna ord). Han säger också att MINST 1 av meriterna kan ifrågasättas och han kan direkt säga att det inte kan stämma tidsmässigt, han säger också : sen är det en annan lämplighetsfråga om linda staaf är den hon säger sig vara på sitt cv, “

Oj oj oj…

Så enligt gw kan löfving eventuell få åtal , medans linda kommer bli konfornterad om sitt cv utan åtal.
Och att thornberg gjort bort sig genom att utse själv en utredare som ska utreda soppan i klusive thornberg själv.
Summa summarum så Kommer alla 3 oavsett vad få avgå enligt GW då det varit en kaffe snackis hos polisen i flera år och det är allt för mycket som händer.
Citera
2022-12-14, 12:00
Bannlyst
Den bästa julklappen man kunde få. Se grisarna svettas och våndas lite. Att Staaf dessutom verkar gått Lewinsky-vägen fram i detta relationshaveri till höger och vänster gör det hela mycket roligare.

Hoppas det kommer mer..

*slickar mig runt munnen*
Citera
2022-12-14, 12:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Är det så lätt att snurra upp högsta polisledningen, då är det väl inte så konstigt att skurkarna kan leva rövare här.
Förutom vanliga medborgare förståss, som knappt kan sätta in några tusenlappar på banken utan att misstänkas vara terrorister.
Det är inte lite Sovjet-stat över svensk polis. Har alltid undrat varför effektiviteten försvann någon gång på 1990-talet. De började helt enkelt fokusera inåt istället för att lösa brott.
Citera
2022-12-14, 12:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad säger du om tolkningen att LS var tvungen att agera själv för att om möjligt vrida drevet, medan det är taktiskt rätt för både Löving och Thornborg att (förmodligen fåfängt) hoppas att stormen blåser över ?

Sammanfattningsvis ser det ju ut som att LS är en lögnaktig streberkarriärist, utan hämningar, Löving är en herre som tänker med fel kroppsdel och begått allvarliga fel vid tillsättningen av den påstådda flickvännens tjänst och Thornborg en fd Säpochef utan minsta insyn i (eller total ignorans för) den egna organisationen.

De två senare vinner inget på att spela något offerkort(*), medan LS förmodligen kan vinna något på att aggressivt utmåla alla och envar som falska och lögnaktiga motståndare.

(*) I "offerkortleken" ligger också "kände inte till"-kortet och "allt är missuppfattat"-kortet, ihop med "det hände innan min tid"-kortet. Alla korten är meningslösa för RPS chef och NOA-chefen

"Försöka vrida drevet",
Vill jag nog flika in. I min värld lyckas hon sannerligen inte vrida något drev, utan jag tycker hennes utspel i TV4 var genomskinligt och ganska pinsamt.
Tydligt försök att rikta om fokus.

Jag tror nämligen inte man skall förringa faktumet att om Löfving anställt henne på oegentliga/felaktiga grunder, så är det faktiskt per automatik lika med att hon inte är kvalificerad egentligen.
Aldrig som så varit.
Samt att detta är något hon därtill vet med sig själv. Hon vet i sådant läge själv om att hon inte har på den posten att göra, och aldrig hade fått den om hon inte hade särat på benen, och det kan hon ju försöka snacka sig ur.
Citera
2022-12-14, 12:12
Medlem
BombaySaphires avatar
GW talade om detta imorse klockan 7.40 på TV4. Han antydde att flera saker i hennes CV inte stämmer och han tror att alla tre (Staaf, Löfving, Thornberg) får sparken från sina nuvarande tjänster.
Citera
2022-12-14, 12:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Vad är det som inte går ihop? Hur lång tid tror du att det tar för att lära sig att flyga & åka lastbil? det är inte några större prövningar som tar flera års tid. Så länge hon inte är stridspilot, vilket tar ungefär 7 år för hela utbildningen!
Med det sagt så, det är ju möjligt. Självklart, det finns människor som har åstadkommit ännu mer saker än vad hon har gjort. Jag förstår inte varför ni snöar er in på just det, vad är det som är dåligt med det eller konstigt?

Vi talar om att det startat en förundersökning om det var jäv. Då infår det att veta om hennes meriter är på riktigt eller inte? Det är ju en av sakerna som kommer prövas sett att hon fick jobbet över 21 andra sökanden.

Polisforskaren har ju redogjort att hon ljugit om erfarenhet av operativt ledningsarbete då det hon skrev att hon varit med på vid koll hade hon inte varit med på de ledningsmöterna. Om det är båg kanske mer. Men Löfving sket i det för hon fick jobbet på "andra meriter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in