Hittade precis en intervju med LS från 2022-01-31.
https://chef.se/polischefen-linda-h-staaf-om-att-vara-introvert-och-samtidigt-handelsernas-centrum/
Några saker som slår mig.
Hon har sagt, bland annat i förlagets presentation av henne som gett ut hennes bok att hon är civilekonom.
Citat:
-Utöver polis är jag jurist och civilekonom, jag har läst juridik i USA och har suttit ting i två tingsrätter innan jag började arbeta vid Polismyndigheten där jag arbetat mot grov organiserad brottslighet i många år.
https://jengel.se/vara-forfattare/linda-h-staaf/
Jag känner flertalet civilekonomer och "vanliga" ekonomer. Min erfarenhet är att en civilekonom titulerar sig ibland som ekonom men en ekonom (utan civilekonomexamen) skulle aldrig titulera sig civilekonom. Det verkar högst oklart om hon faktiskt har en civilekonomutbildning? Har läst att hon själv dementerat den uppgiften någonstans och menar att det är en missuppfattning. I intervjun i chef.se säger hon att hon har en Universitetsexamen i juridik och ekonomi. Hur ska hon ha det?
Hon ser heller inte blygsamt på varken sin chefsroll eller sin roll i Encrochat och Anom. Det är väl klarlagt att hon inte hade ett tugg med Enchrochatt att göra?
Citat:
Ett tillfälle när resultaten undantagsvis kunde lyftas fram var på den internationella presskonferensen under jobbet med Encrochat och Anom, där Linda H Staaf ledde Sveriges del i en gigantisk operation som ledde till 155 gripna gängkriminella och tio planerade mord som kunde undvikas, bara i Sverige.
Citat:
”Jag hämtar energi genom att vara för mig själv. Men jag trivs och går all in i min roll som chef och jag trivs i det och jag vet hur viktigt det är att skapa relationer och att lyssna på andra och att finnas och vara synlig. Det har inga som helst problem med. Men just när jag går av mitt arbetspass då är inte jag den första som går på fest.”
Regelbunden kontakt med sin chef vet vi ju vi det här laget att hon själv förespråkar....
Citat:
”Jag är väldigt noga med som chef att inte skapa ett utanförskap. Att man som medarbetare känner sig inkluderad, att man har kontakt med sin chef regelbundet, att man känner tillsammans med chefen och gruppen att man är en i gänget.”
Visst, man blir färgad av de uppgifter som framkommit de senaste dagarna men jag kan inte låta bli att tycka att hon framstår som en väldigt oskön och osympatisk person. Framförallt när hon, som många redan nämnt väljer att dra kvinnokortet när hon blir ifrågasatt.