2022-12-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
*klipp*

Usch! Jag vill inte att det byggs mer fossilkraft. Jag vill istället se en avvecklingsplan för fossilkraften.

För att det ska vara möjligt att avveckla fossilkraften, så är det helt nödvändigt att satsa på atomkraft. Det finns inga andra alternativ tillgängliga.
Ja men kärnkraft kan ju inte vara på plats förrän om 10 år. Vad ska vi göra till dess? Ska alla åka till Thailand till dess?
Citera
2022-12-14, 08:52
Medlem
DerRoteBarons avatar
Om jag skulle spekulera lite så tror jag planen är att göra ingenting och hoppas att krisen går över. Man får komma ihåg att problemet är inte svenskt i grund och botten och att skylla på Sossarna håller inte riktigt heller. De senaste årtiondenas destruktiva energipolitik kommer från en högre nivå än våra politiker och man ser den i alla stater som ingår i imperiet.
Den som väntar på en vettig lösning av frågan kommer bli besviken, för lösningen är redan här. Du kan läsa om den i media dagligen och lösningen är inte fler kärnkraftverk eller dylikt, lösningen är att du ska använda mindre el.
Citera
2022-12-14, 08:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Ljug inte! Moderaterna stod bakom energiuppgörelsen 2016! Det är faktiskt inte bara S och Mps fel att vi är där vi är.

Håller med, sjuklövern var absolut en del i detta så M kan inte säga att det bara är S och MP:s fel. Att man nu har bytt fot är bra men tyvärr är det lite sent då vi nu sitter i skiten ordentligt tillsammans med hela Europa. Mycket beroende på att vi har kablar till Europa men inte inom vårt eget land att överföra strömmen i.

Det pratas hela tiden om att priset är så högt att bygga just ledningar mellan norr och söder men varför kan vi inte dra den genom Bottenhavet och Östersjön? Ingen behöver då bo under en högspänningsledning och man behöver heller inte vara rädd att träd ska blåsa ner på ledningen. Kan man göra det mellan Norge och Holland så kan man göra det mellan Umeå och Kalmar, gör man den i två steg och mellanlandar i ex Mälardalen så blir inte kabeln överdrivet lång och borde då klara överföringen med transformatorstationer halvvägs.
Priset i Norge var 5 miljarder så räkna med 20 miljarder för min ide och det är fortfarande mycket billigare än att bygga skiten på land.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6kabel

Den f.n. längsta sjökabeln med HVDC-teknik invigdes september 2008 mellan Norges sydkust och Holland genom Nordsjön. Kabeln som är 580 kilometer lång kan transportera 6 miljarder kWh om året, eller tillräckligt med elkraft för att kunna försörja halva Oslos befolkning. Totalt har projektet kostat över fem miljarder svenska kronor.[1]
Citera
2022-12-14, 09:35
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Argumentet är att det röstades igenom i riksdagen 2020. Där och då beslutades det kring Ringhals som har en mycket stor påverkan på elen i Södra Sverige. Vad som sades om kärnkraften för 40 år sedan är ganska irrelevant i nutid då det har förändrats bland partierna och deras ståndpunkt kring kärnkraften. Som sagt 2020 röstades det igenom och det känns betydligt mer relevant till dagens energikris.

Det med elbilarna var ännu ett exempel på hur dom precis som med elen tagit beslut utan att tänka på konsekvenserna. Så det känns ganska relevant igen med deras politik som ska vara grön enligt dom. Vilket båda dessa ämnen har huvudrollen i.

Så jag säger det igen, dom rödgröna har det yttersta ansvaret för vår elkris och att vi nu får betala dyrt för deras ansvarslösa politik. Vad i detta är påhittat enligt dig?
Ok, så du förlåter borgarna för fyrtio år av vanstyre eftersom de röstade för en senareläggning av nedläggning av en av Ringhals reaktorer? Snacka om att vända på en femöring. Skulle du lika lätt förlåta exempelvis S om de röstade ”rätt” på ett liknande förslag, eller är din välvilja exklusiv för högerpartierna? Ja, fast det var ju nåt med elbilar förstås, men är det något alla partier pratar sig blå om så är det ju elektrifiering av såväl fordonsflotta som industri, så inte heller där är väl högern något alternativ. Nä, de är fan lika dåliga som vänstern.
Citera
2022-12-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, sjuklövern var absolut en del i detta så M kan inte säga att det bara är S och MP:s fel. Att man nu har bytt fot är bra men tyvärr är det lite sent då vi nu sitter i skiten ordentligt tillsammans med hela Europa. Mycket beroende på att vi har kablar till Europa men inte inom vårt eget land att överföra strömmen i.

Nästan rätt. SD har jag inte läst på om historiskt men de enda som haft en rak och tydlig linje *för* kärnkraft över tid är liberalerna (och kanske SD då, det vet jag inte). De drog sig tidigt ur förhandlingarna om energiöverenskommelsen eftersom de inte ville subventionera "förnybart".
Citera
2022-12-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag gissar att kärnkraft är det som kan fungera som ett säkert alternativ. Men , det travtidningen att utreda och att bygga. Dessutom är kompetens inom området en bristvara i hela Europa. Till dess bör vi satsa på vindkraft, lätt tillgängligt, billigt att bygga. Problemet för är att de som bor vid havet är ofta resursstarka individer med goda kontakter med dem som styr. De vikningen ha något stör deras
vackra havsutsikt.
Jaså minsann, det är travtidningen som avgör kärnkraftens framtid i Sverige! Man lär sig något nytt varje dag!
Citera
2022-12-14, 09:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Nästan rätt. SD har jag inte läst på om historiskt men de enda som haft en rak och tydlig linje *för* kärnkraft över tid är liberalerna (och kanske SD då, det vet jag inte). De drog sig tidigt ur förhandlingarna om energiöverenskommelsen eftersom de inte ville subventionera "förnybart".

Stämmer, L har också varit för kärnkraften men de har samtidigt vurmat för att vi ska te emot varenda som knackar på vår dörr så där går de bort.
Citera
2022-12-14, 10:02
Medlem
Citat:
Stämmer, L har också varit för kärnkraften men de har samtidigt vurmat för att vi ska te emot varenda som knackar på vår dörr så där går de bort.

Klokt av dig, en bedömning av partiernas agerande bör ju omfatta mer än bara kärnkraftsfrågan så klart.
Citera
2022-12-14, 10:04
Medlem
Citat:
Och du är så jävla dum och tror att det som S har förstört under åtta år går att lösa på 100 dagar. När man påbörjade valrörelsen så var kriget igång men inte inflationen på den nivån som den är idag. Vi har dessutom haft nästan 10 år av ständig uppgång, 20 år om man räknar bort dippen 2009 så många av de vuxna idag har inte ens varit med om en nedgång och kommer nu få sig ett hårt uppvaknade.

Att tillägga så är hela vår högerregering väldigt motarbetade av både andra partier och media i helhet, vad de än kommer upp med för förslag så tycker media eller professorer att det är fel bara för att SD faktiskt har varit med och bestämt.

Om vi går tillbaka till 2010 och våra regeringar redan då hade lyssnat på vad det lilla skvättpartiet SD faktiskt hade att säga så hade många av de problem vi har idag varit mindre. Säger inte att de har haft rätt på alla punkter men deras ståndpunkt från början var just att minska invandringen och ha kvar kärnkraften och även då pratade de om att bygga ut densamma.
Hade regeringen lyssnat istället för att leka tvärtomleken bara för att SD skulle vara fel så hade två av vårat lands stora problem varit väldigt mycket mindre nu.

Nä, jag röstade inte på moderaterna för jag är inte så jävla dum i huvudet så jag gick på det.
Citera
2022-12-14, 10:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Klokt av dig, en bedömning av partiernas agerande bör ju omfatta mer än bara kärnkraftsfrågan så klart.

Japp, man vill försöka hitta partiet som tycker som en själv i fler frågor än en. Brukar göra ett antal valkompasser och även läsa på om vad de olika partierna vill men det slutar ändå alltid med att SD får min röst. Så länge alla andra partier anser att vi ska ta in flera invandrare utan motkrav så kommer de aldrig få några röster av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Nä, jag röstade inte på moderaterna för jag är inte så jävla dum i huvudet så jag gick på det.

I dagsläget så behöver man också tänka lite på vilka mer partier som kommer ingå i regeringen så bra att ha koll på vad dessa kommer sätta för krav. Bara för att ett parti säger ja till en sak och resten säger nej så kommer det kanske inte gå igenom. Hade gärna sett en högre spärr så vi slipper ha med alla dessa små skitpartier som bara förstör och att vi istället kan få en majoritetsregering där de regeringen kan få igenom det som är tänkt utan att förhandla och jämka varje gång.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-12-14 kl. 10:08.
Citera
2022-12-14, 10:11
Medlem
Citat:
Du har rätt, men man bör börja med en bred politisk enighet, ett avtal - som sätter ramarna och som ingen hoppar av efter ett par år.

Sossarna är sedan flera årtionden mutade av Putin och Ryssland.

Enda lösningen på sikt är givetvis att S-partiet ligger under 10 % i väljarstöd!
Citera
2022-12-14, 10:16
Medlem
Som svar på ts: ingen politiker kommer göra någonting, därför att samtliga politiker kommer att ha råd med vilken nivå som helst på elpriset.

Det kvittar egentligen vilken typ av el vi gör och när, för det finns ett nettoöverskott i Sverige i dag, men prissättningsmodellen gör att vi måste kränga till tyskarna som har målat in sig i ett hörn med ryzzarna. Elen kostar inte mer att göra nu än för två år sedan.

Jag tycker vi ska sätta ner foten och vägra bli knullade av "marknaden" i fortsättningen och sedan får tyskarna frysa en smula för att de var så pantade. Politikerna kan sätta igång att bevilja vindkraft till havs i stor skala, för det går fortast och det vi kan göra är att samla ihop oss och ställa in betalningen av elräkningen tills den hamnar på en rimlig nivå, för det här är rån och ocker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in