2022-12-14, 07:11
Avslutad
Also: solen jorden månen hela skiten är runda = female. Fyrkantiga saker är killar. Det bor en kanin på månen som gör mochikakor. Nu orkar jag inte tänka på det här mer.

Dagbok dag 387456 "I snövildarnas rike" osv. I gotta get off my fat lard ass really.
Citera
2022-12-14, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
Varför en gud inte skulle finnas diskutera mång och många säger att det finns och andra att det inte finns. Oavsett vad du har för religion eller tro. Så tro jag inte direkt på att det finns en mäktig kraft som styr allt runt om kring oss. Det finns inte en allsmäktig gud, för om det skulle finnas en allsmäktig och god gud skulle inte all ondska finnas i världen. Eftersom då skulle denna gud tagit bort all ondska och kastat bort den långt bort. Bort i från tid och rum. Men om det skulle finnas en gud i detta universum skulle den bara vara god, en god kraft som försöker att få bort all ondska från vår värld, för att göra oss fri, levande. Och om det nu skulle finnas en gud den skulle vara allsmäktig skulle den inte vara en god gud. Då den inte befriar oss direkt från ondskan.

Vad tänker du?
Du förutsätter att människan skulle kunna förstå och döma en gud som skapade universum. Hybris.
Citera
2022-12-14, 08:12
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man tror att evolutionen är sann och gud finns och har satt igång den, är han inte helt sadistisk när det går tiotusentals år innan arten förfinas och innan så slås massa ut och dör.
Problematiken med synen på gud idag är att den är ärvd från ett annan synsätt.

Äldre religioner som de gamla grekerna eller egyptierna trodde på ursprungsguden som gav upphov till de andra gudarna. Det var snarare de olika mindre gudarna som drog världen åt olika håll. Om man nu vill hitta en förklaring till allt ont och gott som händer.

Kristendomen har ärvt sin syn på gud från de tidigare religionerna men plockade bort alla undergudar.
Senast redigerad av pantherTypeG 2022-12-14 kl. 08:15.
Citera
2022-12-14, 08:44
Medlem
Ballooonies avatar
Vissa säger att vi alltid funnits.
Vi kommer från ett ställe. Och till det stället ska vi åter. På sätt o vis kan man väl säga att det är så.

Jag tror att jag var, för det känns verkligen som jag var ny, ett oskrivet blad när jag kom hit.. med mitt rymdskepp. Hehe
Senast redigerad av Ballooonie 2022-12-14 kl. 09:32.
Citera
2022-12-14, 08:57
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Problematiken med synen på gud idag är att den är ärvd från ett annan synsätt.

Äldre religioner som de gamla grekerna eller egyptierna trodde på ursprungsguden som gav upphov till de andra gudarna. Det var snarare de olika mindre gudarna som drog världen åt olika håll. Om man nu vill hitta en förklaring till allt ont och gott som händer.

Kristendomen har ärvt sin syn på gud från de tidigare religionerna men plockade bort alla undergudar.
Det blir väl så mycket för att vi är just olika människor i olika situationer. Vi vill ha en räddare och hjälte. Och/Eller en hämnare och krossare (mjölnare)
Alla kan och vill inte "hantera"Jesus. Ta emot Gud. Där de befinner sig. .

Det sägs att vissa undergudar blev profeter. Eller om det var tvärtom.
Några stora bibliska personer fick kanske ärva vissa egenskaper eller attribut för att tilltala folket?

Tex; Perun*(polska: Piorun) är åskguden i*slavisk mytologi, beskyddare av furstar och hirder i fornslavernas förkristna*pantheon. Efter kristendomens utbredning överfördes många av Peruns egenskaper till profeten*Elia.*
* från wiki. Jag ställer mig lite tvekande till infon i detta fall..

Jag tror på Jesus Gud.. Det är vår kärlek. One love.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-12-14 kl. 09:31.
Citera
2022-12-14, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AuntAugusta
Du skriver förnuftigt. Så i den här världen bland oändligt många världar skapade av oändligt många gudar har människan försökt finna en ordning.

Vi reflekterar över livet och vi förstår att vår tid är utmätt och vi lever och dör som att detta inte är en sanning som gäller alla, hög som låg. Kroppen förfaller, blir sjuk, barnen går vidare i sina liv mot okända mål och du står ensam inför din död. Var allt bara en dröm?

Kanske en dröm jag drömt många gånger? Kalpa efter kalpa.

Vad är medvetande? Vad är identitet? Vad är liv? Vad är begär? Vad är lidande?

Detta måste om inte annat av ren uttråkning analyseras tycker jag.

Jag drömde att jag återföddes i helvetet en gång. Jag minns det väl. Jag skrek tills min hals blödde och allt var eld. Vad kan man säga om det? Vill du att tiden ska gå långsamt, sätt dig på en spik haha.

Nej men tid, rum och identitet är saker som är i ständig rörelse eftersom livet är en process som inte rör sig linjärt utöver i de abstrakta tankemodeller som utmärker människan som art.

Jag tror att om man börjar fundera på sånt en längre stund och sen går ut och kollar soluppgången i detta vackra vinterlandskap som en gud kanske skapade för om allt som är bara existerar i min hjärna egentligen så är det en mycket vacker hjärna. Alla som tycker om soluppgångar har en vacker hjärna. Det är väldigt skönt att veta att jag har detta gemensamt med stora delar av mänskligheten.

Solen är. Hon är gammelmormor. Big Mama in the sky. It is all goodness när hon tittar fram.

Skratta och var glad när insikter och reflektioner stimulerar sinnets annars mörka rum.
Dom gånger jag mött Gudarna har jag offrat allt, sedan leder de dig fram på en "stig" ej synlig för det blotta ögat, där finns ingen humor inga skratt och vägen dit farlig.
Vad var och en kommer tillbaka med är var och ens upplevelse och tolkning av Guden eller Gudarna.
De är uråldriga är min lärdom, vi människor oftast, allt för ofta ovetande om att vara brickor i deras drag.
Den ända möjlighet anser jag är att veta, att om du ser dom betyder de att i den inre själens spegel även där finns en Gud, men möten direkt med dessa är ett vansinnets lek, det finns inga garantier att komma tillbaka, tvärtom kommer de mötena prägla och påverka och "helvetet" bli lika synligt som den verklighet som kan kallas standard eller normal.
Att sällsynt få vågar möta Gud Gudarna är nog för att det är alldeles för många "helvetes" portar att gå igenom, kanske det finns skonsammare vägar men det är isåfall under beskydd av en väktare en mentor hälften människa och hälften Gud.
Det är för många religiösa termer och rätt diffusa begrepp.
Sinnets labyrint, att hitta utgången och förstå sin sanna natur, att veta att även språken och orden i mycket har sina begränsningar och speciellt vid möte av Gud Gudarna.
Fridsam och tålamod med nära kontakt med hjärtat är troligen skonsammare än att som meteorit färdas in till de urgamla världarna.
Att de finns och att de funnits innan äns vår existens tvivlar jag inte på.
Att droger eller religiösa sammanslutningar skulle få en till att komma nära de Urgamla är jag rätt skeptisk till.
Du skriver om Kalpa, ja så är det nog.
Återfödelse efter återfödelse eller "generna" som söker sig upp mot ljuset till liv och transformation.
Det finns många fällor, många törnros taggar och även om ting kan se ut som ont eller gott är det en illusion.
Fast det har väl mycket med hur vi hanterar och kan ta till oss detta.
Dom flesta lever lite som barn i Guds Gudarnas sandlåda,omedvetna och med en falsk trygghet om ett eget "jag" isolerat ifrån allt runt omkring.
Även psykologin i väst tar upp vår starka påverkan av människor och miljön omkring oss.
Att människor mår dåligt och får ångest, och sedan inte får frihet och tid att se över sina stenar i den själsliga inre trädgården, det skapar större problem.
Eftersom dessa stenar kommer vi annars snubbla på igen och igen.
Det finns inget högt eller lågt i en viss bemärkelse, även om det är så tydligt i flockmentalitet även och kanske mest tydligt ibland människor.
Det fria uttrycket är i väst knappast möjligt.
Det döms och värderas med måttstockar och lupp.
Se bara här på denna forums plattform.
Är det så stor skillnad på nutida människor och myrornas samhällen och funktioner.
Har mänskligheten börjat bli mer som insekter nu med alla teknologiska hjälpmedel, ja hur som helst, rätt så främmande ifrån vår sanna natur.
Otillfredsställelse är rätt så frekvent närvarande, allt krimskrams runt det egna jaget lika så.
Ondska får fäste i och med gruppernas rädsla som småningom blir till fullskaligt krig, dårskapens evinnerliga kretslopp.
Vad vill då Gud Gudarna med människor, hur blev vi till.
Det är inte helt lätt att se, kanske en logisk förklaring kan stilla sinnet, att vi reste oss upp för att se mer och längre.
Att se fiender och rovdjur som hade även människan på menyn.
Nu lever inga sådana rovdjur kvar i större mening, därför ser vi varandra eller andra okända människor som så
Ett möte som störde mig lite var i Östergötland, nära vår släktgård vid Bråviken.
Det gjorde att jag plöjde igenom all litteratur jag kunde finna och resultatet blev att det var ett "fönster".
Ett större område runt omkring Kolmården där observationer av oidentifierade föremål observerats.
Mitt möte var något annorlunda än de jag läste om andras berättelser.
Först och främst hade jag en kontakt, en stark känsla som ledde mig till ett naturligt öppet fält med en stor klippsten, stor som en halv badminton bana, ett par meter hög och rätt flat på översidan.
Jag kunde se flera hundra meter på cirka 45 grader upp.
Min första tolkning av den starka känslan var att jag uppfattat ljud av en rovfågel, de finns mycket fiskgjuse där.
Men sedan kom ett tyst och stort väldigt mäktigt runt föremål med gråa detaljer som på låg höjd flög över mig.
Det kan ha varit på en höjd av hundra meter och tog flera sekunder innan jag inte kunde se den mer.
Det var ingen synvilla och jag fick ett rätt hårt intryck, hade gått en genväg in i ett skogsparti ifrån Krokek och vädret var rätt bistert med skyar och viss nederbörd men inte där och då.
Sysslar inte med knark eller var i psykisk obalans, så någon hallucination var det inte frågan om.
En känsla av något okänt militärt eller främmande makt for igenom mitt sinne.
Väl hemma stod jag vid min Farbrors hyllmeter med lexikon, jag visste att svaret inte kunde letas upp där på vanligt vis.
Så jag blundade och tog tag i en av de gröna pärmarna och öppnade en sida, då var det bild på Hitler i talarstolen med en stor folksamling och sidorna handlade om tredje riket.
Efteråt har jag även tagit mig för på senare år att se över information om detta och funnit möjligheten att en viss Viktor Schauberger (säkert felstavning) hade kunskap och gjort lyckade experiment även för den dåvarande makten i Tyskland.
Det säger förstås egentligen ingenting, mer än vad det än var som jag över trettio år sedan mötte, så var det inte något direkt offentligt accepterat existerat även om nu i vår tid så är det just det.
Har det något med Gud eller Gudar att göra vet jag inte, det är överhuvudtaget svårt att veta exakt vad som är vad och många gånger inte nödvändigt.
Men det kan uppstå grubblerier.
So long Big Mama and Luci in the sky with the diamonds
Kärlek är viktigt och att röra på sig ;-)
Citera
2022-12-14, 14:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
Varför en gud inte skulle finnas diskutera mång och många säger att det finns och andra att det inte finns. Oavsett vad du har för religion eller tro. Så tro jag inte direkt på att det finns en mäktig kraft som styr allt runt om kring oss. Det finns inte en allsmäktig gud, för om det skulle finnas en allsmäktig och god gud skulle inte all ondska finnas i världen. Eftersom då skulle denna gud tagit bort all ondska och kastat bort den långt bort. Bort i från tid och rum. Men om det skulle finnas en gud i detta universum skulle den bara vara god, en god kraft som försöker att få bort all ondska från vår värld, för att göra oss fri, levande. Och om det nu skulle finnas en gud den skulle vara allsmäktig skulle den inte vara en god gud. Då den inte befriar oss direkt från ondskan.

Om vi kollar på det mesta som händer här i världen på det otäckta saker som finn runt om kring ser vi att det mesta är gjort av människors händer. Dålig kvalité på djur live, troligtvis är vi en drivande hand i klimatpåverkan, krig. Detta är vår fria vilja som delegera ut möjlighet att genomföra detta och eftersom gud givit oss den fria vilja (enligt bibeln, koranen, och gammlatestametet) går det inte att lägga skulden på människornas illdåd på människorna utan gud. Eftersom det fria viljan är för både gott och ont.

Sedan om man tar bort ondskan vad är då gud? En kraft? Energi? Utan ondska har inte godhet någon konkurrent eller mening. Finns inte ont finns inte gott. Det är som ljus finns inte mörker finns inte ljus då det blir inget. Eftersom det inte går att motbevisa att ljust är ljust då det inte finns mörker. Och vad är egentligen ont? Om vi tittar på detta scenarion "En pappa går till doktorn med sitt sjuka barn, där får han ett recept på en medicin som han hämtar ut på apoteket. När pappa ska ge barnet sin medicin tycker barnet att medicinen är ond, eftersom den smakar äckligt och ser konstig ut. Men pappan vet att den är bra att den egentlige är god. Där med när barnet väl fått i sig medicinen anser den att pappa är ond." Ondska är en definitions fråga beroende på vem du frågar. Vad som är rätt eller fel beslutas av dig och ingen annan. Men du påverkas av allt runt om kring dig, kontexten som du är i.

Om ondskan inte skulle finnas vore vi vara helt utan fungerande naturlagar och utan stabilitet. När barnet faller upphävs plötsligt tyngdlagen så det inte slår sig. Mördarens kniv förvandlas till papper och kulorna till ballonger. Om någon är hungrig kommer genast mat på färdig dukade brickor, eftersom hunger är något ont som inte finns.

Det skulle inte finnas någon anledning att hjälpa varandra, inga utmaningar att kämpa emot. Vänskap, kärlek och solidaritet skulle bli meningslösa ord. Alla har ju redan allt de behöver. Skulle någon mänsklig utveckling eller inre mognad kunna ske i en sådan värld?

Vad tänker du?
Erkänner du att du är ond? Om nej, varför inte? Om ja, vems fel är det? Är det någon som tvingar dig vara ond? Om ja, vem och hur?
Citera
2022-12-14, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Skratta och var glad när insikter och reflektioner stimulerar sinnets annars mörka rum.
Dom gånger jag mött Gudarna har jag offrat allt, sedan leder de dig fram på en "stig" ej synlig för det blotta ögat, där finns ingen humor inga skratt och vägen dit farlig.
Vad var och en kommer tillbaka med är var och ens upplevelse och tolkning av Guden eller Gudarna.
De är uråldriga är min lärdom, vi människor oftast, allt för ofta ovetande om att vara brickor i deras drag.
Den ända möjlighet anser jag är att veta, att om du ser dom betyder de att i den inre själens spegel även där finns en Gud, men möten direkt med dessa är ett vansinnets lek, det finns inga garantier att komma tillbaka, tvärtom kommer de mötena prägla och påverka och "helvetet" bli lika synligt som den verklighet som kan kallas standard eller normal.
Att sällsynt få vågar möta Gud Gudarna är nog för att det är alldeles för många "helvetes" portar att gå igenom, kanske det finns skonsammare vägar men det är isåfall under beskydd av en väktare en mentor hälften människa och hälften Gud.
Det är för många religiösa termer och rätt diffusa begrepp.
Sinnets labyrint, att hitta utgången och förstå sin sanna natur, att veta att även språken och orden i mycket har sina begränsningar och speciellt vid möte av Gud Gudarna.
Fridsam och tålamod med nära kontakt med hjärtat är troligen skonsammare än att som meteorit färdas in till de urgamla världarna.
Att de finns och att de funnits innan äns vår existens tvivlar jag inte på.
Att droger eller religiösa sammanslutningar skulle få en till att komma nära de Urgamla är jag rätt skeptisk till.
Du skriver om Kalpa, ja så är det nog.
Återfödelse efter återfödelse eller "generna" som söker sig upp mot ljuset till liv och transformation.
Det finns många fällor, många törnros taggar och även om ting kan se ut som ont eller gott är det en illusion.
Fast det har väl mycket med hur vi hanterar och kan ta till oss detta.
Dom flesta lever lite som barn i Guds Gudarnas sandlåda,omedvetna och med en falsk trygghet om ett eget "jag" isolerat ifrån allt runt omkring.
Även psykologin i väst tar upp vår starka påverkan av människor och miljön omkring oss.
Att människor mår dåligt och får ångest, och sedan inte får frihet och tid att se över sina stenar i den själsliga inre trädgården, det skapar större problem.
Eftersom dessa stenar kommer vi annars snubbla på igen och igen.
Det finns inget högt eller lågt i en viss bemärkelse, även om det är så tydligt i flockmentalitet även och kanske mest tydligt ibland människor.
Det fria uttrycket är i väst knappast möjligt.
Det döms och värderas med måttstockar och lupp.
Se bara här på denna forums plattform.
Är det så stor skillnad på nutida människor och myrornas samhällen och funktioner.
Har mänskligheten börjat bli mer som insekter nu med alla teknologiska hjälpmedel, ja hur som helst, rätt så främmande ifrån vår sanna natur.
Otillfredsställelse är rätt så frekvent närvarande, allt krimskrams runt det egna jaget lika så.
Ondska får fäste i och med gruppernas rädsla som småningom blir till fullskaligt krig, dårskapens evinnerliga kretslopp.
Vad vill då Gud Gudarna med människor, hur blev vi till.
Det är inte helt lätt att se, kanske en logisk förklaring kan stilla sinnet, att vi reste oss upp för att se mer och längre.
Att se fiender och rovdjur som hade även människan på menyn.
Nu lever inga sådana rovdjur kvar i större mening, därför ser vi varandra eller andra okända människor som så
Ett möte som störde mig lite var i Östergötland, nära vår släktgård vid Bråviken.
Det gjorde att jag plöjde igenom all litteratur jag kunde finna och resultatet blev att det var ett "fönster".
Ett större område runt omkring Kolmården där observationer av oidentifierade föremål observerats.
Mitt möte var något annorlunda än de jag läste om andras berättelser.
Först och främst hade jag en kontakt, en stark känsla som ledde mig till ett naturligt öppet fält med en stor klippsten, stor som en halv badminton bana, ett par meter hög och rätt flat på översidan.
Jag kunde se flera hundra meter på cirka 45 grader upp.
Min första tolkning av den starka känslan var att jag uppfattat ljud av en rovfågel, de finns mycket fiskgjuse där.
Men sedan kom ett tyst och stort väldigt mäktigt runt föremål med gråa detaljer som på låg höjd flög över mig.
Det kan ha varit på en höjd av hundra meter och tog flera sekunder innan jag inte kunde se den mer.
Det var ingen synvilla och jag fick ett rätt hårt intryck, hade gått en genväg in i ett skogsparti ifrån Krokek och vädret var rätt bistert med skyar och viss nederbörd men inte där och då.
Sysslar inte med knark eller var i psykisk obalans, så någon hallucination var det inte frågan om.
En känsla av något okänt militärt eller främmande makt for igenom mitt sinne.
Väl hemma stod jag vid min Farbrors hyllmeter med lexikon, jag visste att svaret inte kunde letas upp där på vanligt vis.
Så jag blundade och tog tag i en av de gröna pärmarna och öppnade en sida, då var det bild på Hitler i talarstolen med en stor folksamling och sidorna handlade om tredje riket.
Efteråt har jag även tagit mig för på senare år att se över information om detta och funnit möjligheten att en viss Viktor Schauberger (säkert felstavning) hade kunskap och gjort lyckade experiment även för den dåvarande makten i Tyskland.
Det säger förstås egentligen ingenting, mer än vad det än var som jag över trettio år sedan mötte, så var det inte något direkt offentligt accepterat existerat även om nu i vår tid så är det just det.
Har det något med Gud eller Gudar att göra vet jag inte, det är överhuvudtaget svårt att veta exakt vad som är vad och många gånger inte nödvändigt.
Men det kan uppstå grubblerier.
So long Big Mama and Luci in the sky with the diamonds
Kärlek är viktigt och att röra på sig ;-)

Jag vet ingenting om sånt där. Jag följer en stig som någon trampade upp för länge sen i Indienland sägs det.

En prins som lämnade fru och barn och gav sig ut för att försöka hitta en sanning. Men det betyder inte så mycket.

Om du håller upp dina händer så de skymmer solen ser du det röda som alla som härstammar från hennes hus har gemensamt.

Gudarna bor i stenar och i berg. Förtrollade mårdhundar och rävar och sånt. Jag stör dem inte, ger alltid offer. Det viktiga är hur du mår och att du försöker förbättra.
Citera
2022-12-14, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AuntAugusta
Jag vet ingenting om sånt där. Jag följer en stig som någon trampade upp för länge sen i Indienland sägs det.

En prins som lämnade fru och barn och gav sig ut för att försöka hitta en sanning. Men det betyder inte så mycket.

Om du håller upp dina händer så de skymmer solen ser du det röda som alla som härstammar från hennes hus har gemensamt.

Gudarna bor i stenar och i berg. Förtrollade mårdhundar och rävar och sånt. Jag stör dem inte, ger alltid offer. Det viktiga är hur du mår och att du försöker förbättra.

Ja det låter som rätt uråldrig tradition med dessa ritualer, fast är det inte en lek med sinnet, kan förstås påverka dig och dina nära, positivt om de accepterar dig annars rätt negativt för din egen skull rent socialt.
Försöker förbättra balansen mellan djur och människor eller vad är det som det innebär för dig att "förbättra".
Det är inte just i Indien som den läran och traditionen existerar, för mig är synonymt med västerlänningar och Indien rätt mycket haschich och andra hallucinogena droger, och visst kan mycket upptäckas den vägen i själva ruset, men sedan då?
Att varit påverkad gör det inte lättare att se, både det inre och yttre för en längre tid.
Där går det att befinna sig i något av vad vi i väst skulle kunna kalla psykotiska tillstånd utan att det gör så hemskt mycket.
Det är en fantastisk del av världen så sätt, en acceptans och en öppenhet som gör det mesta i Väst som stelt hårt och fyrkantigt i de större civilisationer runt om.
Det går nog att finna gemenskap hos Samer med din tro och uppfattning och en massa newage folk.
Förbättra på du, kanske du inte bör skriva hur här på detta forum.
Citera
2022-12-14, 16:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Gud finns. Ondska finns pg.a den fria viljan där den enes bröd är den andres död. De som söker Gud kommer att finna honom, och han kommer ge dig bevisen, som är personliga. De flesta hittar honom genom "A leap of faith" men det är även möjligt med en hög intelligens att räkna ut detta och sedan bli frälst.

Oroa dig inte, alla kommer slutligen få reda på sanningen, men vi måste prövas först, för att Gud behöver veta vilka som är goda av naturen och vilka som bara "gör rätt" av egenintresse utan någon inre godhet som vägleder dem. Livet är ett test, inget är på riktigt mer än just detta test.

Hade Gud visat sig för alla samtidigt, för tidigt, då hade ju alla trott och följt honom, men då hade det även hamnat många ruttna äpplen i pajjen som tillslut hade gjort himmelriket omöjligt att upprätthålla "för evigt" som han lovat.

Så du menar att en intelligent människa kan räkna ut att det finns en evig, allsmäktig och allvetande varelse utanför universum (tid och rum) men även inne i universum (annars skulle han inte kunna påverka det) som såg sig tvungen att döda sig själv/sin son för att rädda människor från sig själv (sin dom) genom att de, människorna, skulle tro på att han fanns och på så sätt slippa att dö och leva i evigheters evighet.
Jomenvisst.
Det räcker ju med att bara inse hur fruktansvärt långtråkigt ett evigt liv skullle bli.
Citera
2022-12-14, 17:20
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Gud eller ingen Gud är ju den eviga frågan men att något finns efter döden är jag övertygad om efter att ha sett döda och döende i mitt yrke under många år. Man kan kalla det för vad man vill som energi eller själ men när en människa dör och denna energi själ lämnar kroppen så är det något mer som inträffar än själva döendet. Detta har fascinerat mig varje gång det hänt under årens lopp och kollegor med andra berättar samma saker som man ibland tror att man bara själv går och funderar över. Om det då är någon Gud som råder över allt detta har jag liksom många andra inte den minsta aning om men att det är något mer som händer mellan liv och död och dess två olikheter är jag som sagt idag klart övertygad om. Skulle det sedan visa sig vara fel och allt är t ex ett pågående video spel så testade jag i varje fall den första teorin.
Citera
2022-12-14, 18:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så du menar att en intelligent människa kan räkna ut att det finns en evig, allsmäktig och allvetande varelse utanför universum (tid och rum) men även inne i universum (annars skulle han inte kunna påverka det) som såg sig tvungen att döda sig själv/sin son för att rädda människor från sig själv (sin dom) genom att de, människorna, skulle tro på att han fanns och på så sätt slippa att dö och leva i evigheters evighet.
Jomenvisst.
Det räcker ju med att bara inse hur fruktansvärt långtråkigt ett evigt liv skullle bli.
Jesus lät sig korsfästas för att övertyga människor att det finns ett liv efter döden, för dem som är lämpade för ett evigt liv. Livsleda kommer från denna världen och dess furste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in