2022-12-13, 18:20
  #274225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryska språket förbjöds inte vilket därmed inte heller står i artikeln.
I officiella sammanhang som skola och hos myndigheter används ukrainska vilket är en fördel för landet då alla därmed kan ukrainska. En rättighet för barnen att få skolgång på ukrainska helt enkelt.
Det här stöds av en stor majoritet av folket. Även bland de som till vardags talar ryska.
Man får ha ryska skolor i Ukraina.
Citera
2022-12-13, 18:30
  #274226
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Oj, den exiten finns inte ens. (det är även den som kostar ryssland mest)

vilken är den näst bästa?

Klart den finns, och ligger absolut närmast. Alternativet att ryssland drar sig ur och hem och även lämnar krim är inte ens ett alternativ. Alternativet att Ryssland skulle ta hela Ukraina är även det helt uteslutet.
Citera
2022-12-13, 18:30
  #274227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De "sprängde"/attackerade en bro mellan Rumänien och Odessa i våras. Det blev tyst om det sen, så jag antar att det gick att reparera och att bron fungerar som vanligt.

Tror kanske också att det krävs det du skriver, och då är det svårt att eliminera alla broar. En del av dem ligger t ex inne i Kiev, det är ett självmordsuppdrag att spränga den. De kan i och för sig göra "attentat" a la Krim-bron.

Ja, alltså, gå in med kommandosoldater i Kiev har ju ryssarna redan prövat på med känt resultat.

Andra broar ligger ju lite bättre till och nog skulle sådant vara mycket farligt men dock möjligt.

Kievs luftförsvar har ju säkert varit bland det bästa i Ukraina men ändå har ju mycket kommit igenom. Men det är kanske farligare att åka till Kiev med mopeddrönare än bombflyg.

Att Ryssland skulle har för få stridsberedda bombflyg för en sådan stor operation tror jag inte på.

Tror ingen kan förneka att Nato skulle bli hjälplösa om broarna över Dnepr sprängdes.

Ingen hitintills i alla fall och här samlas ändå många helt fanatisika över Natos oändliga möjligheter. Hur skall Nato hjälpa Ukraina om broarna sprängs?

Ha, ha , ha, det kan de nämligen inte och de ukrainska soldaterna kan återvända hem till sina nära och kära levande. Ett slags WIN - WIN för både ukrainska och ryska folket. :-)
Citera
2022-12-13, 18:33
  #274228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Okej, anser du den utgången trolig?
Ja dom lämnar ju redan i liksäckar så det är bara en tidsfråga
Citera
2022-12-13, 18:34
  #274229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Var står det att ryska är förbjudet att tala i den lagen?
Det är endast med statliga institutioner som ukrainska ska talas.
Ryska skolor får även finnas.

Nu är min fråga: Är det bättre nu i Donbass?
Är den ryska sfären i Donbass rättvis eller är den totalt inhuman med ukrainska språket där nu?

Trodde bara det gällde lågstadiet men ser att det finns ryska högre upp också.
En extrem nackdel för barn med skolgång på ryska eller ungerska. Det ger dessa barn ett handikapp mot barn som får gå i skola på ukrainska.
Citera
2022-12-13, 18:35
  #274230
Medlem
leachs avatar
Bye bye, som som den blinde med för mörka glasögon brukar säga.

Exclusive: US finalizing plans to send Patriot missile defense system to Ukraine

The Biden administration is finalizing plans to send the Patriot missile defense system to Ukraine that could be announced as soon as this week, according to two US officials and a senior administration official.

The Pentagon’s plan still needs to be approved by Defense Secretary Lloyd Austin before it is sent to US President Joe Biden for his signature. The three officials told CNN that approval is expected.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-12-13-22/index.html
Citera
2022-12-13, 18:35
  #274231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Klart den finns, och ligger absolut närmast. Alternativet att ryssland drar sig ur och hem och även lämnar krim är inte ens ett alternativ. Alternativet att Ryssland skulle ta hela Ukraina är även det helt uteslutet.


Att ryssland inte respekterar es 1-11 komemr i förlägningen sätta dem i samma position som andra länder som inte respekterar eu resulutioner med stor enighet.

Sjuka och svältande barn/civila (lex saddams iraq)
eller
Sjuka och svältande barn/civila (lex nordkorea)

du kan väll inte på allvar tycka att det är en bra lösning?
Citera
2022-12-13, 18:39
  #274232
Medlem
raskenss avatar
Så djävla vackert. HIMARS bringar död åt ryssen från allmän väg

https://twitter.com/mexic0la_/status/1602578491387412480?t=Qb9ql_z8j-SZcUOdYCq6AQ&s=19
Citera
2022-12-13, 18:42
  #274233
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Okej, hur många stridsvagnar har sverige?

121. Ryssland har ca 300 och förlorar dem betydligt snabbare än de tillverkar nya.
Citera
2022-12-13, 18:43
  #274234
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så djävla vackert. HIMARS bringar död åt ryssen från allmän väg

https://twitter.com/mexic0la_/status/1602578491387412480?t=Qb9ql_z8j-SZcUOdYCq6AQ&s=19

Precis detta som gör att pissryssen inte lyckas eliminera HIMARS systemen. Fram, avlossa och evakuera.
Citera
2022-12-13, 18:44
  #274235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej det är ingen bra lösning, men som alla vuxna diskuterar vi inte vad vi personligen tycker utan vad som är troligast kommer hända. Och vad som är minst dåligt för att få slut på eländet.

det som är mest troligt är ju att es 1-11 implementeras.
Citera
2022-12-13, 18:45
  #274236
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
121. Ryssland har ca 300 och förlorar dem betydligt snabbare än de tillverkar nya.

Du menar denna arsenal som återfinns på wiki?

Ryssland pansar:

Stridsvagnar
T-90 (~450)
T-80 (~4500) placerade i reserv pga höga driftkostnader
T-72 (~9000) över 7000 är i förråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in