2022-11-19, 01:26
Medlem
När jag var hemma i Svärje i somras blev jag kär i ICA Selection Levainfrallor. Nu vill jag baka dom hemma för det finns ingen ICA här. Jag vet att levain är surdeg på fransosiska. Men jag har provat att köpa surdegsbullar här men dom är alltid hårda i det yttre skalet och det tycker jag inte om. iCAs levainfrallor har all smak och seghet i brödet som är karaktäristiskt för surdegsbröd men är ändö mjukt och gemytligt för gommen.

Finns det någon mästerbagare på Flashback som vet hur jag återskapar alla egenskaper från ICAs surdegsfrallor i hemmaköket?
Citera
2022-11-19, 02:06
Medlem
StigAllans avatar
Bakar mitt favoritbröd av typen levain från boken "Brödet" av Håkan Johansson.
Köp den eller låna på biblioteket så kan du få till ett godare bröd än köpesbrödet.
Citera
2022-11-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Bakar mitt favoritbröd av typen levain från boken "Brödet" av Håkan Johansson.
Köp den eller låna på biblioteket så kan du få till ett godare bröd än köpesbrödet.
Blir det mjuk skorpa på det brödet? Dom har inte svenska böcker på bibblan. Kan du lägga upp receptet med någon liten modifiering?
Citera
2022-11-20, 13:11
Medlem
StigAllans avatar
Du kan starta med att göra en vetesurdeg.
Brukar ta någon vecka.
Så tar vi det därifrån.
Citera
2022-11-21, 11:50
Medlem
Citat:
Du kan starta med att göra en vetesurdeg.
Brukar ta någon vecka.
Så tar vi det därifrån.
Kan man göra det till frallor? Blir det mjukt?
Citera
2022-11-21, 15:20
Medlem
StigAllans avatar
Det beror på hur man gör degen.
Tänkte att du skulle testa vanliga vetesurdegsfrallor först för att se om du har lust att lära dig levaindegen.
https://paindemartin.blogspot.com/2008/09/till-slut-perfekt.html
Vetesurdegen ska skumma som på bilden på glasburken innan du kan känna dig nöjd att börja baka.

Testa brödet i länken för att se hur brödet blir.
Använd vetemjöl special ekologiskt, helst.
Citera
2022-12-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Blir det mjuk skorpa på det brödet? Dom har inte svenska böcker på bibblan. Kan du lägga upp receptet med någon liten modifiering?
Förvara frallorna i en försluten plastpåse någon dag så ska du se att du får din mjuka skorpa Är de fortfarande lite varma när de läggs ner går det fortare.
Citera
2022-12-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Förvara frallorna i en försluten plastpåse någon dag så ska du se att du får din mjuka skorpa Är de fortfarande lite varma när de läggs ner går det fortare.
Tack det ska jag göra närjag kommit igång med baket vilket jag inte har gjort än men jag hoppas då att stigallan är beredd med receptet så det går undan för när jag börjar vill jag göra det direkt och inte vänta. Hoppas det blir bra.
Citera
2022-12-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Tack det ska jag göra närjag kommit igång med baket vilket jag inte har gjort än men jag hoppas då att stigallan är beredd med receptet så det går undan för när jag börjar vill jag göra det direkt och inte vänta. Hoppas det blir bra.
Vill förtydliga att jag med "lite varma" menar knappt över rumsvärme. Är de varm-varma är det risk för att det blir på tok för mycket kondens i påsen och allt blir bara ett enda sogg.
Citera
2022-12-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Vill förtydliga att jag med "lite varma" menar knappt över rumsvärme. Är de varm-varma är det risk för att det blir på tok för mycket kondens i påsen och allt blir bara ett enda sogg.
Ja jag funderade på det huyr varma dom kan vara innan man lägger dom i plasten utan att plasten släpper ifrån sig otäcka ämnen direkt in i bullarfrallorna. Bäst att inte lägga i dom för varama!
Citera
2022-12-25, 00:06
Medlem
StigAllans avatar
Min åsikt är att om du vill erhålla vad du eftersträvar i frallfrågan så får du steppa upp din kunskap i annat än plastpåsar och varma frallor.
Jag lägger nu officiellt ner min bakskola i denna tråd.
Citera
2022-12-31, 21:29
Medlem
Citat:
Min åsikt är att om du vill erhålla vad du eftersträvar i frallfrågan så får du steppa upp din kunskap i annat än plastpåsar och varma frallor.
Jag lägger nu officiellt ner min bakskola i denna tråd.
Du hade inte ens börjat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in